Punainen vaate on kolmas
Eppu Nuotion ja Pirkko Soinisen taidedokumenttiohjaaja Salome Virrasta kertova
dekkari. Kustantaja Bazar määrittelee nettisivuillaan
teoksen ’taidemysteeriksi’, joka onkin ihan käyttökelpoinen ilmaus. Tosin
tottahan on, että dekkarigenreen mahtuu hyvin monenlaisia tarinoita laidasta laitaan.
Kirjan nimi on jälleen monitulkintainen, mutta ainakin se
liittyy taiteilija Elin Danielson-Gambogin omakuvaan vuodelta 1903.
Maalauksessa taiteilija vastaa katsojan katseeseen ylväästi leuka koholla.
Teoksen nimi on ’Punapukuinen omakuva’ erotukseksi monista muista
Danielson-Gambogin maalaamista omakuvista.
Salome on edellisten seikkailujen jälkeen asettunut Berliiniin,
jossa hänen rakastetullaan Tuomas Jokiaholla on taidegalleria. Salome työskentelee
pääasiassa Tuomakselle ja tekee tämän gallerian taideteoksista lyhyitä
esittelyvideoita. Tuomas vie Salomen huippuvarakkaan ystävänsä kotona pidettävään
edustustilaisuuteen. Siellä Salome näkee isännän työhuoneen seinällä huomiota herättävän
upean pienen taulun, jossa punaiseen mekkoon pukeutunut tummasilmäinen nainen katsoo
uhmakkaasti katsojaa suoraan silmiin.
Talon isäntä kehuu hankintaansa enemmän kuin mielellään suomalaiselle
vieraalleen, onhan taulu ja sen esittämä nainenkin suomalainen. Teos on nimittäin
Elin Danielson-Gambogin Punapukuinen omakuva.
Yllättäen Punapukuinen omakuva putkahtaa esille
keskustelussa, kun Salome ja Tuomas ovat Suomessa tapaamassa Tuomaksen isää
Arvo Jokimaata, joka on päättänyt lahjoittaa taidekokoelmansa Turun
taidemuseolle. Käy ilmi, että Turun taidemuseo omistaa Elin Danielson-Gambogin
vuonna 1903 maalaaman omakuvan, jossa taiteilija on pukeutunut punaiseen
pukuun.
Salome on ällistynyt ja hämillään. Miten sama taulu voisi
muka olla samaan aikaan sekä Turussa että Berliinissä? Jommankumman on siis
oltava väärennös, eikä vaikuta todennäköiseltä, että taidemuseon kokoelmissa
olisi muu kuin alkuperäinen teos. Tyypilliseen tapaansa Salome ei paljasta
ajatuksiaan kenellekään, vaan päättää hieman selvitellä asiaa omin päin. Mistä
Tuomaksen ystävän taulu voisi olla peräisin? Miten taideväärennöskauppa toimii?
Kuten aiemmissakin Salome Virta -dekkareissa tarinan lomassa
kulkee kirjeenvaihtoa. Tällä kertaa kirjeitä toisilleen lähettelevät suomalaistaiteilijat
Elin Danielson-Gambogi ja Dora Wahlroos 1800-luvun lopulla ja 1900-luvun
alussa. Doran kihlaus kuvanveistäjä Emil Wikströmin kanssa on päättynyt ja Elin
on Italiassa tavannut taidemaalari Raffaello Gambogin. Ystävykset purkavat
toisilleen sydäntään niin taiteesta ja maalaamisesta kuin rakkauselämästäänkin.
Tällä kertaa kirjeromaanimuotoon puetun osuuden sisältö ei
tunnu mitenkään liittyvän Salomen taideväärennösten parissa tekemiin
tutkimuksiin. Punapukuinen omakuvakin liittyy lopulta juoneen vain ohuelti. Salomen
saksalaisen keräilijän työhuoneessa näkemä teos on lopulta vain sysäys, joka
saa tapahtumat liikkeelle.
Punaista vaatetta on
pahuksen hankala arvioida! Onko se ylipäätään dekkari lainkaan? Viime
viikonloppuna Helsingin Sanomissa
arvioitiin kahdeksantoista syksyn uutuusdekkaria, ja Punainen vaate oli mahtunut tälle niukalle listalle mukaan. Lisäksi
se kyllä täyttää perinteisen dekkarimääritelmän, jonka mukaan dekkarissa selvitellään
tapahtunutta rikosta. Kuitenkin puolet teoksesta on siis kahden edesmenneen
suomalaisen taiteilijan fiktiivistä mutta todenmukaisiin tapahtumiin perustuvaa
kirjeenvaihtoa, joka ei liity käsillä olevaan rikokseen, ja toisesta puolesta
taas karkeasti arvioiden puolet kuluu Salomen ja Joenmaiden keskinäisten
ihmissuhteiden parissa.
Varsinaiseen rikosjuoneen on siis varattuna noin neljännes
romaanista, jonka painetussa versiossa on 287 sivua. Eipä ihme, että rikos
tuntuu selviävän kovin heppoisin perustein. Salome vähän kuvailee tauluja etu-
ja takapuolilta, guuglailee ja soittaa pari puhelua, ja niin hän on päässyt
merkittävän taideväärennöskoplan kintereille! Lopussa kerrotaan, että muun muassa
Suomen taideväärennöksiin keskittyvä poliisiin yksikkö on ollut saman rikollisjoukon
kannoilla jo pitkään, mutta laihoin tuloksin.
Dekkarina punnittuna Punainen
vaate on siis kovin köykäinen. Sakset tyynyn alla -dekkarista
kirjoittaessani olen todennut, että Salome on kenties ärsyttävin tapaamani
dekkarisankari, mutta jotenkin hänestäkin on nyt pahin - tai paras - terä
hioutunut. Onko Salome lepsuuntumassa?
Sen sijaan kirjeenvaihto-osuus sai minut lumoihinsa. Olen
viimeisen vuoden mittaan lukenut koko joukon suomalaisista naistaiteilijoista,
ja tämähän iski siihen suoneen oikean täysosuman. Ellen Thesleffin elämäkerran Minä maalaan kuin jumala luettuani tartuin myös Pirkko Soinisen Ellen-romaaniin
ja ihastuin siihen. Ellen Thesleff vietti useita jaksoja elämästään Italiassa ja
tapasi siellä myös Elin Danielson-Gambogin. Olin siis jo pannut hänet merkille
ja tarkoitus on paneutua hänen elämäkertaansa ja tuotantoonsa tarkemmin jossain
vaiheessa.
Mutta kuka ihme oli Dora Wahlroos? Hänestä en ollut kuullut
sanaakaan. Hieman lohdutti, kun avasin Riitta
Konttisen teoksen Dora Wahlroos –
Taitelijatarina ja luin, että vuonna 2007 Dora Wahlroos oli ollut
hänellekin vain pelkkä nimi. Konttinen oli sentään jo silloin tutkinut
parikymmentä vuotta suomalaisia naistaiteilijoita.
Luettuani Konttisen teoksen teen rohkean päätelmän ja
arvelen, että myös Eppu Nuotio ja Pirkko Soininen ovat lukeneet sen tarkkaan Punaista vaatetta suunnitellessaan. Dora
Wahlroosin elämäntarina on kiehtova ja Konttinen paljastaa jo esipuheessaan sen,
minkä Nuotio ja Soininen romaanissaan, eli että kolmen taiteilijan elämät
kietoutuivat kohtalokkaasti yhteen 1900-luvun taitteessa. Ilman Punaista vaatetta en ehkä olisi Dora
Wahlroosiin ja hänen tuotantoonsa tutustunut, joten ehdottomasti kannatti
tämäkin dekkari lukea.
Lisäksi lisäsin Emil Wikströmin taiteilijakoti Visavuoren kesävierailukohdelistalleni.
Eppu Nuotio ja Pirkko Soininen: Punainen vaate
Bazar 2019. 287 s.
Äänikirjan lukija Kati Tamminen, kesto 7 h 28 min.
Kuuntelin äänikirjan Storytelista.
Lisään kirjan Helmet-lukuhaasteen kohtaan 44. Kirja kertoo Berliinistä. Hieman venytän sääntöjä, sillä kirja ei varsinaisesti kerro Berliinistä, mutta Berliini on yksi sen tapahtumapaikoista ja miljöötä kyllä kuvataan.
Riitta Konttinen: Dora Wahlroos – Taiteilijatarina
Otava 2008. 128 s.
Kirjasto.
Eppu Nuotio ja Pirkko Soininen: Punainen vaate
Bazar 2019. 287 s.
Äänikirjan lukija Kati Tamminen, kesto 7 h 28 min.
Kuuntelin äänikirjan Storytelista.
Lisään kirjan Helmet-lukuhaasteen kohtaan 44. Kirja kertoo Berliinistä. Hieman venytän sääntöjä, sillä kirja ei varsinaisesti kerro Berliinistä, mutta Berliini on yksi sen tapahtumapaikoista ja miljöötä kyllä kuvataan.
Riitta Konttinen: Dora Wahlroos – Taiteilijatarina
Otava 2008. 128 s.
Kirjasto.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti