Chastity Riley työskentelee Hampurin poliisissa syyttäjänä
St. Paulin alueella. Chas viihtyy paremmin farkuissa ja buutseissa kuin
jakkupuvussa ja avokkaissa. Kahvi, olut ja vodka pitävät hänet parhaiten
käynnissä. Oikeustieteelliseen Chastity päätyi, koska itsemurhan tehnyt isä oli
aikanaan todennut, että ala voisi olla tyttärelle sopiva.
Lähemmäs nelikymppinen Chastity on taustaltaan saksalais-amerikkalainen.
Saksalainen äiti jätti perheensä, kun Chas oli pieni, ja lähti uuden miehensä
perässä Yhdysvaltoihin. Isä kasvatti tyttärensä yksin, mutta ei ilmeisesti toipunut
vaimon lähdöstä koskaan vaan päätyi itsemurhaan. Nämä tapahtumat osiltaan
selittänevät Chastityn sitoutumisongelmia. Syyttäjän sydämenasiat ovat
nimittäin jokseenkin kiemuraiset. Miehiä kyllä on, mutta Chastity ei halua
tunnustaa edes itselleen, että joku olisi hänelle oikeasti tärkeä. Naapuriasunnossa
majaileva komistus, entinen nuorisorikollinen Klatshce, on pääsemässä ehkä
liiankin lähelle.
Chastity fanittaa intohimoisesti paikallista futisseuraa FC
St. Paulia, jonka kotiotteluihin hänellä on ystävättärensä kanssa kausikortti,
tietysti seisomapaikoille. Muutenkin St. Pauli ja Kiez vähän nuhruisine satama-alueineen
ja punaisten lyhtyjen katuineen ovat hänelle rakkaita. Parhaiten hän viihtyy
ystäviensä Claran ja Roccon kahvilassa ja Klatshcen viinibaarissa.
Tutustuin herkän rosoiseen Chastityyn hiljattain, kun luin Simone
Buchholzin ensimmäisen hänestä kertovan dekkarin Revolverisydän.
Tykästyin sen verran vahvasti sekä päähenkilön rosoisuuteen että varsinkin kirjoittajan
persoonalliseen tyyliin, että varasin samoin tein kirjastosta myös tämän toisen
suomennoksen eli Krokotiiliyön. Sitä jouduin tovin odottelemaan, sillä
siitä oli koko joukko varauksia.
Chastity Rileysta kertovassa
sarjassa on tähän mennessä ilmestynyt yhdeksän osaa, ja Buchholz on suorastaan
kahminut niillä erilaisia palkintoja Saksassa. Krokotiiliyö on tämän
sarjan kuudes osa, vaikka siis vasta toinen suomennos. Se on palkittu Crime
Cologne Award -, Deutscher Krimipreis - ja Radio-Bremen-Krimipreis-palkinnoilla,
joten ainakin kotimaassaan Buchholz on arvostettu tekijä.
Koska aloitusosan ja Krokotiiliyön
välissä on useampia kirjoja ja vuosia, on Chastityn uralla tapahtunut käänteitä
sitten viime näkemän. Hänet on jonkin epäonnisen tapahtumaketjun jäljiltä
siirretty syrjään syyttäjäntehtävästä, mutta häntä ei kuitenkaan ole irtisanottu.
Sen sijaan hän on ajautunut sivuraiteelle. Työhuoneeksi on osoitettu pieni
koppero, ja tehtävänä on toimia väkivaltarikosten uhrien tukihenkilönä.
Chastityn maaseutuviikonloppu
keskeytyy, kun hänet kutsutaan töihin. Sairaalaan on tuotu pahasti pahoinpidelty
mies. Kaikkien raajojen luita on katkottu ja oikean käden etusormi leikattu irti.
Mies on tajuton, eikä hänellä ole mitään henkilöllisyyspapereita. Kuka hän on
ja miksi hänelle on tehty kammottavaa väkivaltaa keskellä katua? Tekijöitä on
täytynyt olla useita, mutta silminnäkijöitä ei ole.
Töissä Chastityn isähahmona
toiminut Faller on eläkkeellä, mutta ei pääse irti pakkomielteestään. Hampurin
alamaailmaa on jo vuosia mielensä mukaan pyörittänyt albaani Gjergj Malaj,
jolle kukaan ei tunnu voivan mitään. Fallerkin on henkilökohtaisesti törmännyt
hänen menetelmiinsä aktiiviuransa aikana, mutta nyt hän on päättänyt ärsyttää
Malajia niin kauan, että tämä joutuu vastaamaan teoistaan.
Chastitylla riittää tehtävää,
kun hän yrittää saada tajuihinsa palanneen asiakkaansa puhumaan. Mies on
nimittäin selvästikin päättänyt olla paljastamatta itsestään mitään, edes nimeään.
Mitä hän salaa tai pelkää? Samaan aikaan Faller jatkaa ärsytyskierrostaan St.
Paulin kapakoissa. Kuten lukija arvaa, juonilinjoilla on yhteys.
Buchholz on mestari kertomaan
laajan ja monipolvisen tarinan äärimmäisen niukasti. Krokotiiliyössä on alle
kolmesataa väljästi taitettua sivua, mutta silti sen kansien välissä ehtii
tapahtua monenlaista. Tarina ikään kuin laajenee teoksen ulkopuolella ja syntyy
lukijan mielikuvituksessa. Tästä pidän! Lukijalle jää oivallettavaa ja
yhdisteltävää, eikä väkivallalla tai muilla inhottavuuksilla mässäillä.
Toisaalta Buchholz jättää ehkä
turhaankin monia kihelmöiviä kohtauksia hyödyntämättä lakonisella tyylillään.
Siksi Krokotiiliyö ei ole varsinaisesti jännittävä, vaikka loistava rikosromaani
onkin.
Simone Buchholz: Krokotiiliyö
(Blaue Nacht)
Suom. Anne Kilpi.
Huippu 2019. 296 s.
Kirjasto.
Suom. Anne Kilpi.
Huippu 2019. 296 s.
Kirjasto.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti