”Karsea ja koukuttava!” Näillä sanoilla kuvasin Harriet
Tycen psykologista jännäriä Veriappelsiini, kun
kirjabloggaajakollegani kysyi jossain Facen keskustelussa mielipidettäni silloin
vielä kesken olleesta kirjasta. Ihan samoilla sanoilla kuvailen kirjaa myös
nyt, kun olen sen jo tovi sitten lukenut loppuun.
Karseaksi kirjan tekee sen päähenkilö eli lontoolainen
oikeudenkäyntiasianajaja Alison Bailey, josta on aika vaikea pitää. Alison on
työnarkomaani, alkoholisti ja jonkin sortin seksiaddikti, vaikka hänen
pakkomielteensä keskittyykin pääasiassa vain yhteen mieheen. Komea, ylimielinen
ja hellyydenosoituksissaan kovaotteinen Patrick on Alisonille kuin huume, josta
hän haluaisi pyristellä irti, mutta jonka seuraavaa annosta hän pian
kuollakseen janoaa. Sortuminen on väistämätöntä kerta toisensa jälkeen.
Alisonilla on siis mielenkiintoinen ja antoisa työ. Hänellä
on myös ihana kuusivuotias tytär Matilda ja osa-aikaisena terapeuttiyrittäjänä
työskentelevä aviomies Carl. Perhe-elämä alkaa yhä enemmän kärsiä Alisonin
vaativan työn ja henkilökohtaisten ongelmien takia. Vaikka hän rakastaa
Matildaa yli kaiken, perinteinen äidin rooli on hänelle kauhistus ja arkisten
velvollisuuksien täyttäminen miltei mahdotonta. Se taas kiristää entisestään
välejä aviomieheen. Onneksi suhde Patrickin kanssa on pysynyt visusti salassa.
Pitkän ja määrätietoisen työskentelyn tuloksena Alison on
saanut hoidettavakseen ensimmäisen murhajuttunsa. Tehtävän toimeksiantajana on
Patrick. Alisonin tehtävänä on rakentaa puolustus hienostorouva Madeleine
Smithille, joka on puukottanut oman aviomiehensä pariskunnan aviovuoteeseen.
Madeleine on löytynyt ruumiin viereltä verissään veitsi kädessään ja puoliksi
tyhjennetty ginipullo viereltään. Yön tapahtumista hänellä ei ole tarkkaa
käsitystä, mutta hän haluaa mahdollisimman nopeasti tunnustaa tekonsa ja kärsiä
rangaistuksensa.
Murhatutkinta on siis loistava ja hartaasti odotettu
harppaus Alisonin uralla. Ilo on kuitenkin ennenaikaista, jos asiakas jo
valmistelevassa istunnossa tunnustaa tekonsa. Se Alisonin on estettävä
ensimmäiseksi, sillä vain siten hän ja Patrick saavat aikaa selvittää, miten
Alisonin puolustus on rakennettava. Löytyykö veriteolle sittenkin jokin looginen
ja lieventävä selitys? Alison on saatava avautumaan pariskunnan ja perheen
elämästä ja ennen kaikkea murhaviikonlopun tapahtumista.
Alisonin keskittymistä haittaavat kuitenkin tuntemattomasta numerosta
tulevat uhkaavat viestit, joista ei ole vaikea päätellä jonkun saaneen selville
hänen ja Patrickin suhteen. Kuka uhkailija voi olla ja miten hän voi tietää
niin tarkasti, missä ja milloin Alison ja Patrick tapaavat?
Psykologisia trillereitä kirjoitetaan ja julkaistaan
runsaasti, joten ihan helppo ei ole erottautua edukseen kirjatulvasta. Veriappelsiini
on Harriet Tycen esikoisteos, mutta siitä huolimatta varsin onnistunut lajityyppinsä
edustaja. Tyce rakentaa huolella piinaavaa tunnelmaa kieputtamalla eri
juonilinjoja samanaikaisesti yhä kiihtyvillä kierroksilla. Samaan aikaan kun Baileyn
perheen elämä suistuu aina vain enemmän radaltaan, yhä rankempia asioita alkaa
paljastua Smithin perheestä ja murhan motiiveista.
Tyce ripottelee tarinaan sekä aitoja että harhautusvinkkejä
lukijalle. Kokenut lajityypin lukija huomaa kyllä ainakin osan vihjeistä ja
arvaa joitakin keskeisiä juonenkäänteitä melko varhaisessa vaiheessa, mutta
silti tarinassa on myös yllätyskäänteitä. Loppu on tyrmäävä, eikä kovinkaan
kummoisia selittelyjä sen jälkeen enää tarvita. Tätä arvostan, sillä paraskin
jännityskirja kyllä latistuu, jos lopuksi pitää vielä avata juonenkäänteet lukijalle
Poirot-tyyliin.
Kansiliepeessä kerrotaan, että Tyce on työskennellyt kymmenisen
vuotta Lontoossa asianajajana. Tämä näkyy kirjassa myönteisesti, sillä Alisonin
työtä kuvataan mielestäni realistisen oloisesti ja mielenkiintoisesti.
Brittiläinen oikeuskäytäntö poikkeaa melko lailla suomalaisesta, ja sen asiantunteva
kuvaus tuo mukavan lisän teokseen. Ja Lontoo nyt on Lontoo, eli aina positiivinen asia.
Harriet Tyce: Veriappelsiini (Blood Orange)
Suom. Oona Nyström.
Otava 2020. 334 s.
Arvostelukappale.
Suom. Oona Nyström.
Otava 2020. 334 s.
Arvostelukappale.
Minäkin pidin kovasti tästä kirjasta. Varsinkin loppuratkaisu oli tosi hyvä!
VastaaPoistaKirsi, kiitos vinkistä ja tästä tekstistä! Minäkin olen miettinyt erottuvia kirjoja, koska luen paljon dekkareita, joissa nimenomaan korostuu helposti samankaltaisuus. Kiveen kirjoitan, että tämä dekkari erottuu tänä vuonna luultavasti kaikista, paitsi yhdestä, jota kovasti odotan. Dekkarin pitää viedä, se ei saa olla puuduttava, ei samankaltainen kuin juuri tätä ennen lukemasi. Minusta oli rohkeaa rakentaa kuin naispuolinen Sebastian Bergman vain sillä erolla, että Allison oli heikkona yhteen ja Sebastian taas ei kestänyt samaa naista toista kertaa, hän oikein pelkää 'kasvajia'. Tämä dekkari ei unohdu ja on nyt viime yön vienyt naapurin rouvaa. R. luki sitä ennen ja piti, vaikka sanoikin vähän kuin Uskotun naisen luettuaan, että kyllä naiset ovat xxx. Minusta tässä etenkin miehet ovat xxx. Jos voisimme spoilata eli paljastaa lopusta enemmän, herkimmätkin tähän uskaltaisivat tarttua.
VastaaPoista♥♥
Sain tämän juuri luettua ja äkkiseltään sanoisin että kirja on aika keskinkertainen. Siitä pidin, että päähenkilö ei ollut liian sliipattu, vaan hänkin ärsytti - niin kuin kirjan melkein kaikki muutkin henkiöt :D
VastaaPoista