Lähes satavuotias Kauno Brandt viettää hiljaista ja rauhaisaa
leskimiehen elämää Helsingin Kruununhaassa. Vaimo Annikki on sairastanut pitkään
muistisairautta, mutta nyt Kauno on yksin muistoineen. Takana on vuosikymmenten
mittainen ura VR:n virkamiehenä. Mutta 1950-luvulla Kaunon on ollut yksi Suomen
Filmiteollisuuden kuumimmista miesnäyttelijänimistä. Yhdessä Eeva Havun kanssa
hän näytteli useissa sen ajan menestyselokuvassa.
Parikymppinen Ella Pöyhönen on muuttanut Hölsyältä
Helsinkiin parempien työmahdollisuuksien perässä ja pois entisen miesystävänsä
läheltä. Ella haluaa kiihkeästi toimittajaksi, ja lopulta onni potkaiseekin. Nuori
nainen pääsee Kevyt-Uutisten tarvittaessa töihin tulevaksi toimittajaksi! Työ
ei tosin ole aivan sitä, mitä Ella on toivonut, mutta alku kuitenkin.
Kevyt-Uutisten vakiokalustoon kuuluu juorutoimittaja Esko
Kärkkäinen. Esko pitää itseään melkoisena starana ja viljelee puheessaan
jatkuvasti tunnettujen ’tuttujensa’ nimiä. Tosiasiassa keski-iän loppupuolta uhkaavasti
lähenevä ylimielinen ja sikaileva reliikki saa pitää työpaikkansa lehdessä
vain, koska hänen kuohukermajuorupalstansa myy edelleen printtilehteä ainakin
kohtalaisesti. Eskon pitkäaikainen projekti on ollut saada haastattelu Suomen
tunnetuimmalta mutta samalla salaperäisimmältä kirjailijatähdeltä Regina
Kaarisillalta.
Näiden kolmen henkilön tarinat alkavat kietoutua yhteen, kun
Kauno tekee pahan virheen pelastamalla pikkujulkkiksen hengen. Harkitsematon
uroteko nostaa Kaunon nimen Kevyt-Uutisten lööppeihin, kun Ella tekee hänestä
haastattelun. Ellan onnistuminen sapettaa Esko Kärkkäistä, mutta sitten hänen
uutisnenänsä saa kaikkien aikojen vainun. Mikään ei voi enää estää tapahtumien
kiihtyvää vyöryä. Mitä ikivanha filmitähti oikein salailee?
Kauno, Ella ja Esko ovat Tuomas Marjamäen romaanin Myöhäistä
katua minäkertojapäähenkilöt, joiden kautta vähitellen keritään auki
filmitähti Kauno Brandtin elämää ja paljastetaan hänen huolella kätkemänsä
salaisuus. Tarinaa ryydittävät herkullisesti kuvattu 1950-luvun Suomen
elokuvabisnes sekä satiirisella otteella käsitelty nykyisen keltaisen median klikkijournalismin
värittämä alennustila.
Marjamäki tuntee aiheensa kuin omat taskunsa, onhan hän
ammatiltaan toimittaja ja suomalaisesta viihteestä lukuisia teoksia kirjoittanut
tietokirjailija. Myös fiktiivinen teksti syntyy hänen näppäimistöltään ilmeisen
onnistuneesti. Myöhäistä katua on viihdyttävä, hauska ja hippusen nostalginenkin
teos. Marjamäki käyttää värikästä ja nokkelilla kielikuvilla höystettyä kieltä,
ja henkilökuvaus on paikoin ronskin liioittelevaa. Ainakin toivoisin, että Esko
Kärkkäisellä ei ole jotakuta selkeää esikuvaa tosielämässä. Se olisi kyllä jo
liikaa mille tahansa työpaikalle!
Kauno Brandt sen sijaan on sympaattinen aito gentleman, vaikka hänen
kaikki ratkaisunsa eivät ehkä ole menneet ihan käsikirjoituksen mukaan. Mutta tärkeät
valinnat eivät ole aina helppoja eikä oikeita ratkaisuja välttämättä edes ole. Sitkeä
ja päättäväinen mutta hyväsydäminen Ella taas vaikuttaa nuorelta naiselta, josta
voi olla ylpeä. Kuten eräs romaanin henkilöistä toteaa, hyville ihmisille tapahtuu
hyviä asioita. Se on oivallinen motto mille tahansa teokselle näinäkin aikoina.
Tuomas Marjamäki: Myöhäistä katua
Docendo 2020. 285 s.
Arvostelukappale.
Docendo 2020. 285 s.
Arvostelukappale.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti