Minulla on
elämässäni kaksi tärkeää tehtävää.
Toinen on kirjoittaminen ja toinen kaupunkimme suojeleminen pahan voimilta.
Demoniasia on järjestyksessä. Voin keskittyä kirjoitustyöhön.
Toinen on kirjoittaminen ja toinen kaupunkimme suojeleminen pahan voimilta.
Demoniasia on järjestyksessä. Voin keskittyä kirjoitustyöhön.
Kirjailija Tatu Kokko kertoo romaaninsa Kävelevien
patsaiden kaupunki jälkisanoissa, että idea kirjasta syntyi jo vuonna 2013
ilmestyneen romaanin Heinäkuun päivä kirjoittamisen yhteydessä. Heinäkuun
päivässä on mukana Minna Canth, ja Kokko ajatteli, että Canth voisi
olla myös jonkin tulevan romaanin keskeinen henkilö. Hän ei kuitenkaan halunnut
kirjoittaa ’tavanomaista historiallista romaania vaan jotakin aivan muuta’.
Kävelevien patsaiden kaupunki on tosiaan jotakin
aivan muuta! Se onnistui tyrmäämään minut melko totaalisesti, positiivisessa
mielessä siis. Jälkisanoissaan kirjailija tiivistää teoksensa: ”…kuopiolainen
kirjastonhoitaja tutkii Minna Canthia, eläytyy historiaan ja kirjoittaa itsensä
sinne mukaan.”
Vilja on kolmekymppinen kuopiolainen kirjastonhoitaja, jolla
on vuosia ollut työn alla Minna Canthia käsittelevä käsikirjoitus.
Kirjoittaminen kuitenkin tökkii, kuten kaikki muukin, sillä Vilja on pienestä
asti sairastanut vakavaa mielialahäiriötä. Vaikeiden ja myrskyisien murrosiän
vuosien jälkeen sairautta alettiin hoitaa vahvalla lääkityksellä, joka saa
kaiken tuntumaan tasaisen harmaalta. Lääkkeiden avulla ja siskonsa tukemana Vilja
on kuitenkin opiskellut ammattiin ja päätynyt töihin Kuopion pääkirjastoon.
Jo ihan pikkutyttönä Vilja on tutustunut kotikaupunkinsa
patsaisiin. Siis ihan konkreettisesti tutustunut, sillä Viljalle patsaat
heräävät eloon, laskeutuvat jalustoiltaan ja puhuvat Viljan kanssa. Hänen suosikkinsa
on kotitalon läheisessä puistossa korkeuksissaan tuimana istuva Pronssirouva,
joka toteaa pienelle Viljalle kerran: ”Vilja, olet erityinen. Näet asioita,
jotka on muilta salattu.”
Kymmenen vuotta tiukasti lääkittynä ja siskon tarkasti
valvomana on siis takana. Nyt kuitenkin Vilja on päättänyt, että
kirjoitusprojektiin on saatava vauhtia, joten on salaa vähennettävä lääkkeiden
syömistä. Lääkittynä hän ei pysty saamaan tekstiinsä sitä imua ja aitoutta,
jota hän siihen toivoo. Parhaimmillaan Vilja nimittäin pystyy halutessaan
matkustamaan ajassa ja sujahtamaan Minnan nahkoihin, ajattelemaan tämän
ajatuksia ja tuntemaan tämän tunteita. Kulkiessaan kotikaupungissaan Minnan
jalanjäljillä Vilja etsii Minna Canthin elämästä kohtia, jotka tuntuvat
tärkeiltä.
Viljan kautta lukija kohtaa elävän, aidon tuntuisen Minnan
arkensa keskellä. Kokko toteaa jälkisanoissaan kirjoittaneensa Minna Canthista myös
seksuaalisesti kiihkeän ihmisen. Se onkin totta. Myös Vilja alkaa havahtuessaan
lääkehuuruistaan yllätyksekseen oivaltaa olevansa nainen, joka kaipaa
kosketusta ja rakkautta. Sitten hän kohtaa komean ja kiltin museoharjoittelija Kareem
Singhin.
Kävelevien patsaiden kaupunki on oikea kirjallisuus-
ja kulttuuriharrastajan unelmaromaani. Siinä puhutaan paljon kirjoista ja
lukemisesta sekä kirjoittamisesta. Kohtaukset Kuopion kirjastossa ja museossa
ovat taianomaisen upeita. Kirjassa kuvataan Kuopion kaupunkia rakastavasti ja
lämpimästi niin Viljan kuin Minnankin aikaan.
Maagisen realismin häivähdys tuo romaaniin lisäulottuvuuden,
josta nautin kovasti. Lisäksi tarinassa on monenlaista mielenkiintoista ja
tärkeääkin pohdittavaa. Miten hoidetaan mielenterveysongelmia, miten
määritellään sairaus tai terveys ja kuka ne määrittelee? Mitkä ovat potilaan oikeudet?
Paljonko siedetään erilaisuutta? Miten eri kulttuurien kohtaaminen sujuu? Tässä
muuten on herkullinen asetelma, kun sekä Vilja että Kareem vievät toisensa
tapaamaan vanhempiaan. Maailmat todellakin törmäilevät!
Tempauduin Kokon luomaan tarinaan ja nautin sen
yllätyksistä. Pidin sekä Viljasta että Kokon näkemyksestä Minna Canthista.
Kummallakaan ei ole helppoa, mutta naiset ovat sitkeitä. Kirjoittaminenkin on
heille yhteinen intohimo ja kutsumus, yhdistävä lanka vuosikymmenten halki.
Ihastuin siis Kokon teokseen ja siihen, miten luontevasti
Kokko ikään kuin sujahtaa Minna Canthin nahkoihin Viljan avulla. Positiivisten
tuntemusten siivittämänä sain myös vihdoin murrettua päästäni esteen, jonka
olin tahtomattani rakentanut Minna Rytisalon Rouva C. -romaanin
lukemisen eteen.
En osaa järkisyin perustella, miksi en ole kyseistä teosta
pystynyt aikaisemmin lukemaan. Rakastin Rytisalon esikoisromaania Lempi,
jonka olen lukenut pariinkin kertaan (kirjoitin siitä aikanaan lehtiarvion, ja
sitten teos oli mukana Botnia-kirjallisuuspalkinnon lyhytlistalla).
Minna Canth taas on ollut opiskeluajoista asti idoleitani. Mutta ehkä odotukset
juuri näistä syistä vain kasvoivat liian koviksi? En tiedä.
Joka tapauksessa nyt vihdoin uskalsin avata Rouva C:n
kannet. Ja kyllä kannatti uskaltaa! Rytisalon taitava kielenkäyttö ja nautinnollisen
sulava tarinankuljetus lumosivat minut miltei heti. Romaani alkaa suurin
piirtein siitä, kun Minna Johnson saa vanhempansa lähettämään hänet Jyväskylään
opettajaseminaariin, johon on Uno Cygnaeuksen vaatimuksesta alettu ottaa myös
naisopiskelijoita. Lopussa hiljattain leskeksi jäänyt rouva Canth muuttaa
lapsineen Kuopioon ottaakseen hoitoonsa vanhempiensa kangaskaupan.
Tämä ajanjakso on heikoimmin dokumentoitua aikaa Minna Canthin
vaiheista, joten se antaa kirjailijalle liikkumavapautta. Millaista oli olla
herrastyttöjen joukossa seminaarissa? Miten Minna suhtautui lehtori Canthin
kiinnostukseen ja kosintaan? Miltä tuntui luopua ammattihaaveista ja päätyä lehtorin
rouvaksi ja pian ison perheen äidiksi?
Näitä kysymyksiä ratkoessaan Rytisalo on hienosti punonut
yhteen Cantheista tiedettyjä faktoja itse luomaansa fiktioon ja tuloksena on
hieno ja lämmin kuvaus avioliitosta, aviopuolisoista ja perheestä. Minna Canthin
kirjallinen ura ja yhteiskunnallisen vaikuttajan rooli ovat vasta aluillaan,
mutta merkkejä on jo vahvana ilmassa. Tätäkin puolta Rouva C:ssä
kuvataan.
Kokon ja Rytisalon käytössä on mitä ilmeisimmin ollut
ainakin osittain samoja lähteitä, tietenkin, ja niinpä kirjoissa kuvataan
muutamia samoja yksityiskohtiakin, kuten Jyväskylän postimestari Robert Kiljanderin
osuutta Minnan kirjallisen uran alkumetreillä. Oli hauskaa vertailla, miten eri
kirjailijat näitä aiheita olivat käsitelleet. Minna Canthista on heidän näppäimistöillään
muotoutunut hieman erisävyinen nainen, mutta lopulta yhtäläisyyksiä lienee
enemmän kuin eroja. Sillä ei tosin ole merkitystä, vaan kumpaankin tutustuin
ilomielin. Molemmat teokset ovat ehdottomasti lukemisen arvoisia!
Tatu Kokko: Kävelevien patsaiden kaupunki
Icasos 2019. 370 s.
Arvostelukappale.
Minna Rytisalo: Rouva C.
Gummerus 2018. 367 s.
Ostettu.
Tatu Kokko: Kävelevien patsaiden kaupunki
Icasos 2019. 370 s.
Arvostelukappale.
Minna Rytisalo: Rouva C.
Gummerus 2018. 367 s.
Ostettu.
Onpa kiva, että luit nämä ja itse asiassa tosi kivaa myös se, että nämä hienot kirjat saavat ansaitsemaansa huomiota myös ilmestymisen jälkeen.
VastaaPoistaMuistelen ilolla (ja nyt myös kaiholla, ajatella, että viime vuonna oli kirjallisia tapahtumia) viime vuoden Kirjakanttia, jossa Minna Rytisalo kertoi uskomattoman tempaavasti kirjansa syntyprosessista ja itse pääsin haastattelemaan Tatu Kokon kanssa hänen kirjastaan, muun muassa Minna Canthin seksuaalisuus on teema, jota ei ehjä Kuopiossakaan ole liiemmin aiemmin käsitelty!
Kuopion Kirjakantti on kyllä aivan mahtava juttu! Jospa jonakin päivänä voisi olla paikallakin.
PoistaKirsi Hietanen, Kokko myi minua itselleen juuri kun olin päättänyt, että ei yhtään kirjaa ulkopuolelta sen, mitä olen ottanut. Hän häiritsi minua äidillekin ja sai mut nauramaan eli pyöritti niin, että otin kirjan, vaikka minua eivät kiinnosta Minna Canth eivätkä kävelevät patsaat. Nyt minua ei sitten kutsutakaan matrooman kaupunkiin eikä kirjakanttiin. Siinäkin tuo kantti!
VastaaPoistaPakko vain sanoa, että Kokko osaa kirjoittaa. Ilman noita patsaita ja Minnaa olisin antanut kirjalle ysin! Tatu on niitä harvoja suomalaisia kirjoittajia, jotka takuulla lukevat naisten kirjoittamia kirjoja ja häneen on imeytynyt se naisydinmehu, joka tekee mieskirjailijasta kiinnostavan. On heitä onneksi muitakin kuten nyt vaikka Pasi Ilmari Jääskeläinen, Ben Kalland, Tommi Kinnunen etc.
Minä ihailen Alvar Aaltoa, jonka huvilasaarella asumme, mutta en silti tyrkytä Aaltoa kaikille. Jokainen tykkää, mistä tykkää. Villa Maireaa oikein rakastan ja lapsuuden ystäväni äiti puolisoineen oli kutsuttuna iltapukujuhliin sinne kerran jos toisenkin...Siellä kokoontui siihen aikaan Suomen kiinnostava poliittinen seurue, se porukka, joka ei ollut silloin oikein kovassa suosiossa. Oijoi, historian siivet havisevat...Ei muuten, mutta olisihan se ollut kiva tavata vaikka Kokko:)
♥♥