Camilla Grebe sai himoitun Pohjoismaiden parhaalle
dekkarille myönnettävän Lasiavain-palkinnon vuonna 2017 ilmestyneestä
dekkaristaan Lemmikki. Kylmän rauhallisesti Grebe kirjoitti
sarjansa neljännestä osasta Varjokuvat vielä Lemmikkiäkin
paremman rikosromaanin, ja palkintona oli jälleen Lasiavain tänä vuonna.
Melkoinen suoritus, sanoisin!
Olen lukenut kaikki kolme Greben aiempaa dekkaria (Kun jää pettää alta, Lemmikki, Horros), ja
luonnollisesti myös Varjokuvat oli lukulistallani. Kesän mittaan
silmiini osui useita hyvin kiittäviä arvioita kirjasta, ja lopulta sain
aikaiseksi pyytää arvostelukappaleen. Sain sen luettua juuri ennen tämänvuotisen
Lasiavain-palkinnon jakoa, enkä voi muuta kuin todeta, että Varjokuvat
on totisesti palkinnon ansainnut. Se on mielettömän kovatasoinen romaani, jossa
on vahva persoonallinen ote, hyytävä juoni oveline koukkuineen ja kaiken
huippuna yhteiskunnallinen taso, joka nivoutuu tarinaan saumattomasti.
Vuonna 1944 Tukholmassa tapahtuu raaka murha.
Prostituutiolla itsensä ja lapsikatraansa elättänyt Märta Karlsson pahoinpidellään
kuoliaaksi asunnossaan. Murhaaja naulaa Märtan kädet lattiaan ja tunkee kauhan
hänen kurkkuunsa. Poliisin tullessa paikalle tapahtuu toinen väkivallanteko, ja
poliisisisar Elsie Svenss saa surmansa. Sekä Märtan murhasta että Elsien
taposta tuomitaan aikanaan Märtan väkivaltainen juoppo aviomies, mutta lukija
tietää, että tuomion meni väärälle miehelle.
Märtan murha ja Elsien surullinen kohtalo ovat tarinan
esinäytös. Ennen varsinaisen tarinan alkua kertoja ottaa puheenvuoron ja
selostaa Elsien elämäntarinan. Sulhasensa kuoltua Elsie on synnyttänyt tyttären
ja antanut tämän adoptoitavaksi. Tytär Britt-Marie saa kuulla biologisesta
äidistään vasta täytettyään 18 vuotta. Äidin surullinen tarina saa Britt-Marien
tekemään päätöksensä: hänestä tulee poliisi.
1970-luvun alkuvuosina ei ole helppoa olla nainen ja
poliisi. Kaiken lisäksi Britt-Marie on vielä pienen Erik-pojan äiti. Joka
tapauksessa Britt-Marie päätyy konstaapeliksi rikospoliisiin. Valitettavasti tutkintaryhmää
vetävä komisario on vakaasti sitä mieltä, että on kammottava virhe päästää
naisia poliiseiksi. He sopivat korkeintaan arkistoimaan ja kirjoittamaan
muistioita puhtaaksi. Niitä töitä kiukun ja harmin kyyneleitä salaa nieleskelevä
Britt-Marie joutuu totisesti tekemäänkin, vaikka Östertunan asuinalueella alkaa
riehua Hornan murhaajaksi nimetty sarjamurhaaja.
Hornan murhaaja valikoi uhreikseen nuoria yksinhuoltajaäitejä,
jotka asuvat saman Berlinparkenin lähistöllä kuin Britt-Mariekin miehensä ja
poikansa kanssa. Kammottavinta on, että murhaaja tuntuu toistavan teoissaan
Märta Karlssonin murhan yksityiskohtia. Naiset on raiskattu ja pahoinpidelty raa’asti,
mutta sen lisäksi heidät on naulattu kämmenistään lattiaan ja heidän suuhunsa
on tungettu esineitä. Voiko tekijä olla Märta Karlssonin ja Britt-Marien äidin
tappaja?
Tarina jatkuu 1980-luvulle, ja keskiöön nousee nuori Hanne Lagerlind-Schön,
joka aloittaa profiloijan uransa Tukholman poliisissa. Hänet kutsutaan apuun,
kun yli kymmenen vuoden tauon jälkeen näyttää siltä, että Hornan murhaaja on
aloittanut jälleen kammottavat murhansa. Voiko kyseessä olla sama tekijä kuin vuonna
1944 ja 1970-luvun alussa? Vai onko kyseessä matkija? Nuori ja kaunis Hanne saa
katkeran osansa työelämän nurjasta puolesta sen lisäksi, että murhaaja niittää
eloa.
Lopulta tarina loikkaa vuoteen 2019, kun Östertunasta
löytyvät naisen jäännökset puretun rakennuksen perustusten alta. Tapaus päätyy Manfred
Olssonin ja Malin Brundinin ryhmän tutkittavaksi, ja taas kysymys Hornan murhaajan henkilöydestä nousee esille. Malin on juuri palannut äitiysvapaalta
töihin ja törmää yllätyksekseen samankaltaisiin ongelmiin kuin Britt-Marie lähes
neljäkymmentä vuotta aikaisemminkin. Pomo ei tunnu hyväksyvän Britt-Marieta
eikä siedä mitään viittauksia siihen, että pienen lapsen olemassaolo voisi
vaikuttaa alaisen työhön. Malinin esimies
on nainen.
Varjokuvat on rakenteeltaan omintakeinen ja taidokkaan koukuttava. Jo rakenne on kiinnostavasti toteutettu. Tarina etenee kronologisesti neljällä eli vuosikymmenellä, ja kertoja
paikkaa väliin jäävät vuodet lyhyillä yhteenvedoilla. Lopussa paljastuu, kuka tarinaa
kertoo.
Rikosjuoni tasoineen on niin hyytävä, että teoksen nimeksi sopisi erinomaisesti ’Miehet jotka vihaavat naisia’. Nuori Hanne toteaakin murhia analysoidessaan, että murhaaja tai murhaajat ilmaisevat teoillaan äärimmäistä vihaa. Mutta murhien takana oleva henkilö tai henkilöt eivät ole ainoita, jotka vihaavat naisia. Heitä tuntuu olevan niin kodeissa kuin työpaikoillakin, kaikkialla. Tätä Grebe kuvaa erinomaisesti herätellen lukijaa huomaamaan yhteiskunnan muutoksen – tai muuttumattomuuden.
Rikosjuoni tasoineen on niin hyytävä, että teoksen nimeksi sopisi erinomaisesti ’Miehet jotka vihaavat naisia’. Nuori Hanne toteaakin murhia analysoidessaan, että murhaaja tai murhaajat ilmaisevat teoillaan äärimmäistä vihaa. Mutta murhien takana oleva henkilö tai henkilöt eivät ole ainoita, jotka vihaavat naisia. Heitä tuntuu olevan niin kodeissa kuin työpaikoillakin, kaikkialla. Tätä Grebe kuvaa erinomaisesti herätellen lukijaa huomaamaan yhteiskunnan muutoksen – tai muuttumattomuuden.
Kuka murhaaja sitten on? Ainakin minä tulin yllätetyksi.
Camilla Grebe: Varjokuvat (Skuggjägaren)
Suom. Sari Kumpulainen
Gummerus 2020. 461 s.
Arvostelukappale.
Camilla Grebe: Varjokuvat (Skuggjägaren)
Suom. Sari Kumpulainen
Gummerus 2020. 461 s.
Arvostelukappale.
Tällä kertaa tiesin murhaajan, sillä siihen vinkattiin tekstissä.
VastaaPoistaTämä sarja on minun lemppari.
Grebe vihjailee kyllä monesta muustakin henkilöstä matkan varrella, kuten genreen kuuluu. Onnittelut oikeasta tietämyksestä! Tosin itse mielelläni tulen yllätetyksikin.
PoistaKas vain, minäkin sain tämän juuri luettua...
VastaaPoistahttps://kuunneltua.blogspot.com/2020/08/camilla-grebe-varjokuvat.html
Minulla oli liian kovat odotukset tähän...
Varjokuvat on Greben paras♥
VastaaPoista