Kirjasomessa huokaillaan kiivaasti ihastuksesta Tommi
Kinnusen juuri ilmestyneen Ei kertonut katuvansa -romaanin äärellä.
Se on toki omallakin lukulistallani, mutta tällä hetkellä kappaleeni on vielä
kaupassa. Tunnen itseni todelliseksi perässähiihtäjäksi, sillä luin vasta pari
viikkoa sitten Kinnusen kolmannen romaanin Pintti, joka ilmestyi
alkusyksystä vuonna 2018. Senkin hankin itselleni heti tuoreeltaan, olinhan
ollut täysin myyty Kinnusen esikoisromaanista Neljäntienristeys,
eikä Lopottikaan ollut suinkaan mikään pettymys.
Lopulta Pintille sitten avautuikin oivallinen
lukuhetki. Otin sen nimittäin mukaan muutaman päivän mittaiselle
kesälomareissullemme, joka suuntautui tänä vuonna Kotkan, Kouvolan ja Tampereen
suunnille. Matkasuunnitelmamme tarkentui luettavana olevan kirjan ansiosta
vielä niin, että kotimatkalla poikkesimme Nuutajärven lasikylässä. Tienhaaran
ohi olemme ajaneet lukuisia kertoja vuosien varrella, mutta nyt oli lopulta
aika pistäytyä perillä saakka.
Käynti lasikylässä ja lasimuseo Prykärissä avasi
romaania hienosti. Siellä pääsi omin silmin näkemään, millainen on esimerkiksi saviupokas,
joita sokeutunut Huber romaanissa väsymättä valmistaa. Paikan päällä käynti
myös antaa jonkinlaisen hahmon romaanin miljöön pohjapiirrokselle, sillä
valitettavasti kirjassa ei ole karttaa Nuutajärven lasiruukin ja kartanon
alueesta. Yllättävän usein muuten kaipaan karttaa lukemisen tueksi.
Nuutajärven lasikylän nettisivuilla oleva kartta. |
Pintti on alaotsikkonsa mukaisesti kolmenpäivänromaani.
Se kertoo kolmesta aikuisesta sisaruksesta Jussista, Helmistä ja Railista,
jotka asuvat ja tekevät työtä Nuutajärvellä. Kukin sisar on vuoroin näkökulmahenkilönä
kirjan osissa yhden päivän ajan. Jussin päivä on 23.6.1949, Helmin 31.1.1950 ja
Railin 13.9.1951. Rakenne toimii loistavasti ja tekee romaanista samaan aikaan
tiiviin ja ilmavan. Kuulostaa ehkä hämmentävältä, mutta näin sen koin.
Jussi on sisarussarjan vanhin mutta myös heikoin lenkki.
Hänet on diagnosoitu kaatumatautiseksi ja heikkolahjaiseksi. Helposti omiin
maailmoihinsa vajoava ja pelottavia kohtauksia saava hyväntahtoinen poika ja
myöhemmin mies joutuu helposti julmastikin kiusatuksi. Vanhan perinteen mukaan
ruukkiyhteisö kuitenkin pitää huolen omistaan, ja tehtaan disponentti on
ottanut asiakseen huolehtia, että Jussillakin on aina jotain tehtävää
tehtaalla.
Sisarukset asuvat yhdessä vanhassa kotimökissään, jota
Helmin mies Reko on ryhtynyt laajentamaan. Pariskunnan on tarkoitus mennä
naimisiin, kunhan laajennusosa valmistuu. Tilaa tarvitaan, koska Helmillä ja Rekolla
on jo yhteinen pieni Saara-tyttö. Ahdas asuminen kiristää perheenjäsenten
välejä, mutta rakentamiseen tarvittavien materiaalien hankkiminen on juuri
päättyneen sodan takia vaikeaa.
Muutenkin sisarusten suhteissa tuntuu olevan jännitteitä.
Jussista huolehtiminen tuntuu välillä ylimääräiseltä taakalta ja hänen toimensa,
jotka usein päättyvät onnettomasti, kiusallisilta. Helmin ja Railin väleissä on
muitakin kipeitä kohtia. Railin rempseä ja levoton elämänasenne harmittaa
tunnollista ja rauhaa kaipaavaa Helmiä. Perheessä on paljon puhumattomia
asioita ja salaisuuksiakin. Jokainen on rikki ja vereslihalla omalla tavallaan.
Kinnunen kuvaa lasinvalmistusta ja sen vaiheita tarkasti ja
huolella. Olen lukenut mielipiteitä tästä, ja jotkut ovat sanoneet väsyneensä yksityiskohtaiseen
työn kuvaukseen. Minua se ei pitkästyttänyt, oikeastaan kaikkea muuta. Romaanin
tapahtumat sijoittuvat ajankohtaan, jossa lasinvalmistus koki merkittävän
muutoksen. Taustalla ovat jo sota-ajan mullistukset, joissa perinteisesti hyvin
jyrkkä jako miesten ja naisten tehtäviin tehtaalla murtui. Naisille oli iso
pettymys, että sodan loputtua palattiin vanhoihin toimintamalleihin mitään
puhumatta ja itsestään selvästi. Lasitehtaan tulipalo vuoden 1950 viimeisenä
päivänä osoittautuu myös merkittäväksi vedenjakajaksi.
Kuten jo sanoin, mielestäni romaanin rakenne toimii
oivallisesti. Kolme sisarusta ja kolme päivää runsaan puolentoista vuoden
välein avaavat tarinaa juuri sopivasti. Lukija saa rakentaa paloista
kokonaisuuden. Näkökulmavaihdokset valaisevat hienosti sitä, miten helposti
teemme omia päätelmiämme ihan läheisimpienkin ihmisten ajatuksista ja tunteista
virheellisin perustein, jos asioista ei ole ollut tapana puhua. Niin surullisen
inhimillistä.
Pintti ei ole kovin iloinen tai toiveikas romaani.
Sen kaikki osiot päättyvät jonkinlaiseen katastrofiin. Se myös kuvaa yhden
pienoismaailman murrosta. Paluuta entiseen ei enää ole. Siihen liittyy paljon
luopumista ja ikäviä tunteita, vaikka muutokset ovat väistämättömiä eivätkä
tietenkään kaikilta osin lopulta huonoja. Nuutajärven lasikylän ankeanunelias
tunnelma heinäkuun lopun torstaina oli omiaan vahvistamaan näitä tuntemuksia.
Tommi Kinnunen: Pintti
WSOY 2018. 291 s.
Ostettu.
WSOY 2018. 291 s.
Ostettu.
Kinnunen sai Pintistä Botnia-palkinnon v. 2019.
Tervetuloa meidän perässähiihtäjien joukkoon! Ajattelen sen näin, että on vain hyvä että "vanhempiakin" kirjoja näkyy blogeissa, pysyvät näin pidempään framilla :) /Mari
VastaaPoistaKiitos :D Olen ihan samaa mieltä tuosta, että vähän vanhemmistakin kirjoista on kivaa nähdä somessa kuvia ja kirjoituksia. Ja mikä vanha pari vuotta sitten ilmestynyt kirja muka on? Mutta jotenkin itsekin välillä sokeutuu tässä, kun yrittää mukamas pysyä ajan hermolla :D
PoistaKirsi, en vieläkään tajua, miksi en lukenut Pinttiä vai oliko minulla silloin se leikkausaika, niitähän oli kaksi ja komplikaatioita: Silloin en kestänyt lukea kuin dekkareita...
VastaaPoistaNo, nyt on blogissa Ei kertonut katuvansa:)
♥♥
Elämä saattaa välillä sotkea lukusuunnitelmat.
PoistaEi kertonut katuvansa on nyt minulla tuossa pöydän kulmalla, hain sen eilen kirjakaupasta.