Valo muovaa tiloja. Valo tekee tilat näkyviksi, piirtää seinät esiin. Hän miettii valoa aina, kun piirtää seiniä. Miettii, miten valo tulee huoneeseen, mihin piirtäisi ikkunat, oviaukot, miten saisi valon kuljetettua rakennuksen läpi, miten saisi sen tunkeutumaan mahdollisimman syvälle rakennukseen. Sillä vasta valosta huoneet syntyvät.
Tällaiset romaanit pitäisi kieltää! Tai ainakin minulta
pitäisi kieltää niiden lukeminen!
Nämä olivat spontaanit ajatukseni lukiessani Pirkko
Soinisen arkkitehti Wivi Lönnistä kertovaa romaania Valosta rakentuvat
huoneet. Teos herätti nimittäin aivan valtavan halun lukea lisää, etsiä
tietoa ja lähteä matkoille. Täsmälleen samoja himoja herätti taannoin Enni
Mustosen Syrjästäkatsojan tarinoita -sarja ja erityisesti sen Emännöitsijä,
jossa fiktiivinen päähenkilö Ida työskentelee taiteilija Albert Edelfeltin ateljeen
emännöitsijänä. Halusin lukea lisää, nähdä kuvia ja käydä erilaisissa
paikoissa.
Valosta rakentuvien huoneiden parissa halusin ja sen
lukemisen jälkeen haluan lukea lisää Wivi Lönnistä, Hanna Parviaisesta, Armas
Lindgrenistä ja hänen liikekumppaneistaan sekä suomalaisesta arkkitehtuurista
ylipäätään. Kipeästi kaipasin romaanin äärellä sen rinnalle muhkeasti kuvitettua
tietoteosta Wivi Lönnin tuotannosta. Olisipa upeaa seurata hänen häikäisevän
uransa etenemistä rakennus rakennukselta, katsoa kuvia eri aikakausilta ja
tutustua rakennusten vaiheisiin ja nykytilaan. Haluaisin päästä opastetulle
arkkitehtuurikierrokselle Lönnin suunnittelemiin rakennuksiin ja alueisiin.
Oivalluksen jälkeen
kaikki herää eloon, seinät nousevat taivaita kohti, talo rakentuu tähän silmien
eteen. – Mikä muu taide olisi tällaista – että sen voi kokea näin
kokonaisvaltaisesti, koko olemuksellaan.
Romaanin parissa tajusin, kuinka surkean vähän tiedän mitään
arkkitehtuurista. Olen vuosia ihaillut esimerkiksi Tampereen upeaa keskuspaloasemaa
tietämättä tai edes miettimättä, kuka sen on suunnitellut. Aivan huikea tarina
liittyy senkin syntyyn. Oli lähes hiuskarvan varassa, että Lönnin suunnittelema
versio toteutettiin. Ja millainen helmi se nykyään onkaan!
Erittäin mielenkiintoinen henkilö on myös säynätsalolainen kauppaneuvos
Hanna Parviainen, johon Lönn tutustui Jyväskylään muutettuaan ja josta tuli pitkäksi
aikaa hänen elämänkumppaninsa. Parviaisen ja hänen johtamansa sahan ja vaneritehtaan
tarinat olisivat ihan oman perusteellisen tietoteoksen väärtit ja sopisivat tämän
romaanin rinnakkaisluettaviksi mitä parhaiten.
Pirkko Soininen on perehtynyt ihailtavan perusteellisesti
Wivi Lönnin elämään ja tuotantoon sekä arkkitehtuuriin ylipäätään (kirja
lopussa on mittava lähdeluettelo). Lönn myös herää hänen romaaninsa sivuilla
eloon ja hahmottuu kiinnostavaksi henkilöksi. Soininen on päätynyt kertomaan Lönnin
elämästä lyhyin, kronologisesti toisiaan seuraavin episodein. Painoa on jokseenkin
tasapuolisesti yksityiselämän ja työn alueilla. Ne myös luonnollisesti lomittuvat
toisiinsa.
Kerronnassa korostuvat omalla alallaan tienraivaajanaisen kohtaamat
vaikeudet. Naisen ei katsottu voivan olla arkkitehdin ammatissa, koska työ
vaati sellaista ajattelua ja ymmärrystä, joista naisen aivot eivät kyenneet
selviytymään. Jo opiskelupaikan saaminen on hankalaa. Toisaalta Lönn joutui
tekemään yksityiselämässään uhrauksia tai ainakin vaikeita päätöksiä voidakseen
rakentaa uskottavaa uraa. Romaanin kaari noudattelee Lönnin elämänkulkua, mikä
ei ole välttämättä draamallisesti onnistunein ratkaisu, vaikka selkeä onkin.
Kun oikea historiallinen henkilö on kaunokirjallisen teoksen
päähenkilö ja hänen elämästään, ajatuksistaan ja tunteistaan kerrotaan fiktion
keinon, on lukijoiden suhtautuminen usein moninaista. Osa lukijoista haluaa irtisanoutua
tämänkaltaisista kirjoista kokonaan. Heidän mielestään historialliset henkilöt
eivät kuulu kaunokirjallisuuteen. Itse en lähtisi kovin kevein perustein
rajaamaan, mistä kaikesta ja miten kaunokirjallisuutta saa kirjoittaa.
Eniten huomaan kuitenkin pitäneeni niistä teoksista, joissa
kirjailija on rohkeasti irrottautunut historian kehyksestä, kronologiasta,
faktoista ja kohdehenkilön koko elämänkaaren mitasta. Loistava esimerkki
tällaisesta on Johanna Venhon Ensimmäinen nainen, samoin Venla
Hiidensalon Sinun tähtesi. Ahmin silti Valosta rakentuvat huoneet
silmät innosta palaen ja kiivaasti muistiinpanoja tehden. Niin moneen paikkaan
haluaisin mennä katsomaan, miten Wivin työ edelleen elää ja hengittää.
Kynä on taikakalu.
Sen avulla voi lentää aikojen halki, palauttaa mieliin kauan sitten tapahtuneet
asiat, pienet liikahdukset sydänalassa.
Bazar 2021. 381 s.
Ennakkokappale. Kirja ilmestyy 26.1.2021.
Yle Areenasta löytyy ohjelma Kulttuuriykkönen ja ti 23.2.2021 jakso Yksinhuoltajan tytär Wivi Lönn oli Suomen ensimmäinen menestynyt naisarkkitehti miesten maailmassa, jossa juontaja Pia-Maria Lehtola haastattelee kirjailija Pirkko Soinista ja taidehistorioitsija Anna-Leena Lehtoa Wivi Lönnistä, hänen tuotannostaan ja Soinisen romaanista.
Onpa kiva kuulla, että sinäkin tykkäsit tästä. Samoin minä huomasin, miten vähän tiesin arkkitehtuurista ja Wivi Lönnistä. Laitan tuon Hiidensalon Sinun tähtesi lukulistalle, kun on ihan uusi tuttavuus minulle. - Talvista viikonloppua sinulle!
VastaaPoistaTämä on hieno lukukokemus. Minä irrotan mielessäni romaanin reaalimaailmasta ja pidän fiktiosta faktaa enemmän. Kävin lukemisen jälkeen googlailemassa kuvia teoksen henkilöistä, mutta muuten pystyn luultavasti jättämään kirjan aiheen tällä erää. Sisiliaan tosin haluaisin matkustaa!
VastaaPoistaTämä pääsee listalleni, olen tällä hetkellä tykästynyt lukemaan tätä "genreä" :)
VastaaPoista