Jokin aika sitten osallistuin nettikeskusteluun, jossa
kaivattiin nuortenkirjoihin amisnäkökulmaa. Näppituntuma kun kertoo,
että suurimmassa osassa nuortenkirjoja käydään joko perusopetuksen yläkoulua
tai sitten (erikois)lukiota. Valistuneesti arveltiin, että syynä on
kirjoittajien oma tausta. Pääosa kirjailijoista taitaa olla lukion käyneitä.
Keskustelu laajeni sitten myös aikuistenkirjallisuuteen, jossa sama ilmiö
jyllää joskin laimeampana. Mutta runsaasti kirjallisuudessa puhutaan
kirjailijoista ja vaikkapa toimittajista. Miksi päähenkilö ei voisi olla
duunari?
Keskustelu putkahti mieleeni, kun luin kirjastoreissulta
mukaan tarttunutta Eppu Nuotion romaania Maggie ja minä. Sen
päähenkilö on ammatiltaan ompelija Hanna. Tosin hänelläkin on takanaan useampi
vuosi korkeakouluopintoja, mutta ammatti ja ura löytyivät sitten kuitenkin
käsityöläispuolelta. Työpaikka tosin onkin sitten varsin komealta kuulostava,
sillä Hanna työskentelee Kansallisteatterin puvustamossa. Hannan mies Pauli on
ammatiltaan verhoilija, ja Ulrika, jonka kanssa Hanna ystävystyy, on
lähihoitaja.
Hannan arki on tuttua monelle keski-iän kynnyksellä elävälle
työssäkäyvälle naiselle. Parisuhde on kuivahtanut ja jäänyt perhe- ja työelämän
jalkoihin. Aika valuu sormien välistä kodinhoidon, työpäivien ja rahahuolien
rytmittämänä. Työ on ihanaa, Pessi-poika parasta mitä Hannalle on tapahtunut,
mutta silti elämän yleissävy tuntuu olevan tasaisen harmaa.
Sitten työkaveri pyytää Hanna mukaan lukupiirin tapaamiseen
ja Hanna tutustuu Ulrikaan, viisikymppiseen Karjaalla asuvaan lähihoitajaan,
joka pukeutuu näyttävästi ja tuntuu olevan aivan toisella tavalla läsnä kuin
kukaan muu.
Lukupiirin ensimmäinen luettava teos on Venny
Soldan-Brofeldtin Merimajamme ja me (WSOY, 1930), jossa Soldan-Brofeldt
kertoo Tvärminneen rakentamastaan kesäpaikasta sekö ystävyydestään Maggie
Gripenbergin kanssa. Kahden taiteilijan suhde oli poikkeuksellisen läheinen ja
lämmin, ja sen tuloksena syntyi muun muassa joukko tunnettuja maalauksia. Hanna
lumoutuu Maggie Gripenbergistä ja huomaa vertaavansa tätä mielessään Ulrikaan.
Näin Ulrika saa Hannan mielessä lempinimekseen Maggie.
Nuotio on nivonut tarinan lomaan myös välähdyksiä Venny
Soldan-Brofeldtin elämästä parinkymmenen vuoden ajalta 1900-luvun
alkuvuosikymmeniltä. Kolmantena elementtinä mukana kulkevat lukupiirinaisten
WhatsApp-ryhmän keskustelut, jotka rytmittävät kerrontaa ja myös kuljettavat
tarinaa eteenpäin.
Maggie ja minä on kohtalaisen kevyt, sujuvalukuinen ja
leppoisa viihderomaani, jota ei ole varta vasten venytetty tai lihotettu.
Napakkuus on teokselle ehdottomasti eduksi. Hannan tarina kulkee hypähdellen
eteenpäin noin puolen vuoden matkan, jonka aikana ystävyys- ja parisuhdekuviot
vähitellen selkenevät. Ulrikan myötä Hannan elämään tulee lisää värejä, mutta
ystävyys ei ole aivan ongelmatonta.
Itseäni romaanissa viehättää sen jonkinlainen kiehtova vaivattomuus.
Vaikka Hannan elämäntilanne ei olekaan (tai ehkä juuri siksi?) yksi yhteen
omani kanssa, oli häneen mukava tutustua. Romaani on myös hyvin ajassa kiinni.
Koronaa siinä ei näy, mutta Kansallisteatterin alkamassa oleva remontti on
kuitenkin kiinnostavasti mukana. Oikeastaan eniten pidin niistä kohdista,
joissa kuvataan teatterin kulissien takaista elämää.
Myös Vennyn elämän välähdykset saivat taas aikaan
lisälukusuunnitelmia. Päätin viimeinkin ottaa lukuun Riitta Konttisen
teoksen Boheemielämä, jota olen pidellyt käsissäni vuosien varrella
useaan otteeseen.
Eppu Nuotio: Maggie ja minä
Gummerus, 2020. 233 s.
Lainattu kirjastosta.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti