Vuoden alussa päätin kirjoittaa kerran kuussa jutun jostakin minulle tulevista kirjallisuuslehdistä. Tammikuussa esittelin Särön, ja tällä kertaa on vuorossa Lumooja. Huomasin tosin esitelleeni Lumoojan jo aiemminkin eli vuonna 2011. Olen siis ollut uskollinen ja tyytyväinen tilaaja jo melko tarkkaan kymmenen vuotta!
Lumooja-kirjallisuuslehteä julkaisee turkulainen Kirjoittajayhdistys
Kapustarinta ry. Lehti ilmestyy neljä kertaa vuodessa, ja tilaushinta
on tällä hetkellä 25 euroa/vuosi. Lehden mitat ovat 21 cm x 26,5 cm. Numerossa
4/2020 on 51 sivua. Lehti on painettu kiiltäväpintaiselle
aikakauslehtipaperille, ja siinä on nelivärikuvitus.
Sisältönsä puolesta Lumooja ei ole ainakaan minun (osaturkulais)silmilleni
mitenkään erityisen turkulainen vaan pikemminkin hyvätasoinen valtakunnallinen
kirjallisuuslehti. Sisältö noudattelee pääpiirteissään samaa linjaa kuin
kymmenen vuotta sitten, eli lehdessä on laajoja artikkeleja, esseitä sekä
kaunokirjallisia tekstejä. Lopussa on vielä kohtalaisen laaja arviointiosio.
Numeron 4/2020 päätoimittajat ovat Emmi Ketonen ja Mikko
Lamberg. Heidän pääkirjoituksensa Uskon monet ulottuvuudet voi vapaasti
lukea lehden verkkosivuilta. Viime vuoden viimeisen numeron teemana on usko ja
sen monet ulottuvuudet, kuten pääkirjoituksen otsikkokin kertoo. Teema ei ole minusta
aivan kaikkein kiinnostavimmasta päästä, mutta lehdessä sitä on käsitelty
monipuolisesti ja luin kokonaan useita tekstejä.
Aukeaman kokoisessa Toimitus suosittelee -osiossa on
14 uskoon liittyvää kulttuurivinkkiä tietokirjoista kirkkorakennuksiin ja
äänilevyistä YouTube-videoihin. Hyviä vinkkejä, joista muutaman kirjasin
itsellenikin talteen.
Heti ensimmäinen teema-artikkeli eli Maria Björklundin Esoteerista
kirjallisuushistoriaa osuu. Olen viime vuosina lukenut koko joukon
suomalaisia taiteilijaelämäkertoja ja törmännyt kerta toisensa jälkeen
1800-luvun lopun ja 1900-luvun alkuvuosikymmenten hengenelämän muoti-ilmiöihin.
Björklund avaa aihetta juuri tästä näkökulmasta. Sen sijaan vain silmäilin
Laura Rostenin artikkelin Esoteria, mystiikka ja salatieteet, joka
keskittyy nykyhetkeen ja esoterian vaikutteisiin suomalaisella kirjallisella
kentällä. Tähän voisin kyllä vielä palata.
Kiintoisa on kieltämättä myös Rosa Aphalon artikkeli, joka
käsittelee Kalevalan ja muinaisen kansanperinteen vaikutuksia Sanna
Hukkasen ja Mari Ahokoivun sarjakuvissa. Oma Kalevala-kiintiöni
vain tuntuu nyt olevan aika tapissa, joten senkin vain silmäilin tällä kertaa
läpi. Tekstissä on kuitenkin muutama oivallinen sarjakuvavinkki, jotka kirjasin
muistiin.
Varsinaiseksi numeron helmeksi osoittautuivat esseet
dystopioista ja utopioista. Kun usko murenee – dystooppinen kirjallisuus
on Teemu Korpijärven käsialaa. Esseessään Korpijärvi määrittelee dystopian,
pohdiskelee sen viehätystä ja käy läpi esimerkkien kera sen alalajeja. Koska
luen mielelläni dystopioita, löysin kirjoituksesta monia tuttuja teoksia ja
sain myös lukuvinkkejä.
Irina Niinivaara antaa saman käsittelyn utopioille, joita näppituntumalla olisi huomattavasti vähemmän tarjolla kuin dystopioita. Mutta Niinivaara löytää utopioita kyllä riittävästi oivallisen esseen materiaaliksi. Onneksi, sillä tarvitsemme myös utopioita. Jo näiden Korpijärven ja Niinivaaran esseiden takia kannatti Lumoojan viimevuotinen tilausmaksu maksaa.
Sydän tulvii käännöstä -otsikko liittyy Suvi
Seikkulan artikkeliin uskonnollisten tekstien kääntämisestä ja kääntäjistä.
Artikkelissa haastatellaan neljää suomalaista kääntäjää tulokulmana heidän
viimeaikaiset uskonnolliset käännöksensä ja miten uskonnollisten tekstien
kääntäminen eroaa muista teksteistä. Mielenkiintoinen juttu tämäkin!
Myös runouden ystäviä hemmotellaan. Mikko Lambergin artikkelissa
Pohjoinen zen – suomalaista tanka- ja haikurunoutta avataan aihetta
perusteellisesti. Arto Lapin haikuja on ohessa sivun verran, samoin Tero
Tähtisen kääntämiä zenrunoja. Toisaalla lehdessä on aukeaman mittainen runo
Elementti, jonka on kirjoittanut Rauni Lahdelma.
Mikko Lambergin essee Mitä tärkeä tarkoittaa? on myös
mielenkiintoinen. Lamberg pyörittelee tärkeän määritelmää lähinnä
kirjallisuuden kannalta pohtiessaan, mitkä teokset ovat oikeasti tärkeitä ja
kenen mielestä ne ovat tärkeitä ja miksi. Kuten arvata saattaa, varsinaiseen
lopputulemaan ei oikein päästä, mutta Lamberg herättelee kyllä hyvin miettimään
lukijan omiakin arvotuksia.
Kritiikki-osiossa arvioidaan alla luetellut teokset:
Kaisu Tervonen (toim.): 13 katseluasentoa. Miltä televisio tuntuu?
(Kosmos, 2020)
Jani Saxell (toim.): Parasta katseluaikaa (WSOY, 2020)
Maria Mäkelä & al. (toim.): Kertomuksen vaarat – Kriittisiä ääniä
tarinataloudesta (Vastapaino, 2020)
Markku Soikkeli: Maailmoja rakentamassa: tyyliopas
kauhun, scifin ja fantasian kirjoittamiseen (Oppian, 2020)
Elina Jokinen: Päivä, jona Stella Julmala tuli
hulluksi (Tuuma-kustannus, 2020)
Kaisa Peltola: Häpeän alkemia (Viisas elämä,
2020)
Jutullasi oli hieno ajoitus minun kannaltani. Tytär kertoi juuri, että joku hänen kirjoituksensa julkaistaan Lumoojassa, enkä ilman sinun kirjoitustasi olisi ollenkaan tiennyt, mistä on kyse.
VastaaPoista