Olen ollut vankasti sitä mieltä, että ainakin yksi ruumis on
välttämätön osa kunnon dekkaria. Lisäksi olen ollut sitäkin mieltä, että
omakustanteet eivät ole varsinaisesti sellaista kirjallisuutta, jota mieluiten lukisin.
On ihan virkistävää huomata aina välillä, että omat
mielipiteensä joutuu pyörtämään. Taina Parikan historiallisissa
pehmodekkareissa ei tule ruumiita, mutta ne ovat siitä huolimatta (ellei juuri
siksi?) aivan loistavia! Lisäksi Parikka on julkaissut kaikki kolme tähän
mennessä ilmestynyttä Neiti Sundmanin seikkailuja Fredrikshamnissa
-sarjan osaa omakustanteina.
Parikka työskentelee Haminassa Kauppiaantalomuseon
museonhoitajana. Kyseinen rakennus on mukana kaikissa kolmessa hänen
dekkarissaan, mutta eniten sarjan avausosassa Varkaus vaskitehtaassa. Tämä
nimenomainen vaski- eli kuparitehdas on nimittäin aikanaan sijainnut
Kauppiaantalomuseon kiinteistössä, joka museon
nettisivujen mukaan on rakennettu vuonna 1841 ja sijaitsee edelleen
osoitteessa Kasarminkatu 6 Haminassa.
Suuri osa Parikan dekkareiden henkilöistä on ihan oikeita
historiallisia henkilöitä. Myös fiktiivisissä henkilöissä on monissa mukana
ainakin siteeksi faktaa. Sankaritar eli sarjan minäkertoja-päähenkilö on neiti
Julia Sundman, jonka tausta on mielenkiintoinen. Parikka kertoo jo
suunnitteluvaiheessa päättäneensä, että päähenkilö tulee olemaan Elfvingin
kirjakaupassa työskentelevä neiti-ihminen. Sattuman kautta tälle
kuvitteelliselle henkilölle löytyi käyttökelpoinen historiallinen tausta.
Oikea Julia Sundman syntyi Loviisassa varakkaaseen
porvarisperheeseen vuonna 1846 ja muutti Haminaan vuonna 1867. Haminassa hän
tutustui neiti Aleksandra Elfvingiin, josta tuli Suomen ensimmäinen
naispuolinen kirjakauppias, kun hän perusti kirjakaupan Haminaan. Juliasta tuli
Elfvingin neitien pitkäaikainen asuinkumppani ja seuraneiti.
Parikka on kirjoittanut tälle historian Julialle teoksiinsa uran kirjakaupan osakkaana ja myyjättärenä. Isältään perimien varojen ansiosta Julia on suhteellisen varakas itsellinen nainen, joka ei vielä kolmikymmenvuotiaanakaan ole löytänyt itselleen sopivaa aviomiestä. Asia vaivaa Juliaa jonkin verran, ja hän punnitsee vaihtoehtojaan välillä hyvinkin analyyttisesti, jopa kyynisesti. Toisaalta hän kaipaa perhettäkin, mutta itse asiassa sittenkin ennemmin miehistä kosketusta…Ajatus on täysin sopimaton siveelliselle ja säädylliselle säätyläisnaiselle!
Varkaus vaskitehtaassa -dekkarissa Julian tilanteen
tekee tukalaksi innokas kosija, joka sattuu olemaan neitien vuokraemännän
poika. Julia tietää, että avioliitto olisi ratkaisu moniin hänen ongelmiinsa,
mutta se ei silti tule kyseeseen missään tapauksessa. Julia on nimittäin
auttamattoman rakastunut kuparitehtailija Johan Lindforsiin, joka taas on
naimisissa. Tilanne on kiusallinen, eikä siitä ole kunniallista ulospääsyä.
Julian sydämenasiat ja avioitumiskuviot ovat keskeisinä
mukana seuraavissakin teoksissa. Kolmannessa osassa Karsserissa
kadettikoulussa Julian pään pistää täysin pyörälle kadettikoulun johtajan
yksityissihteeri Aleksander Sigglund, komea ja hienokäytöksinen herrasmies,
joka Julian järkytykseksi ja kuumotukseksi on häntä itseään miltei kymmenen
vuotta nuorempi mutta joka silti osoittaa selvää kiinnostusta kirjakaupan neitiä
kohtaan.
Neiti Julia Sundman on mitä onnistunein päähenkilö tähän kepeään
historialliseen dekkarisarjaan. Hän on säätyläinen, kohtalaisen varakas ja
siedettävän näköinen, vaikka ei mikään häikäisevä kaunotar. Hän on myös fiksu
mutta ei ärsyttävän älykäs tai ylivertainen. Kirjakaupassa ja Elfvingin neitien
kanssa asuessaan hän tuntee paljon kaupunkilaisia ja on aktiivisesti mukana
kaupungin seuraelämässä. Aloin kolmen pienen dekkarin mittaan pitää kovasti
Juliasta, joka kärvistelee rakkauselämänsä niukkuuden ja ajan ankarien sopivaisuussääntöjen
puristuksessa. Hän on juuri sopivan emansipoitunut ja kipakka toiminnan ihminen
minun makuuni.
Neiti Sundmanin seikkailuja Fredrikshamnissa -sarjassa
on siis tähän mennessä ilmestynyt kolme teosta: Varkaus vaskitehtaassa (2017),
Kalkki kadoksissa (2018) ja Karsserissa kadettikoulussa (2020).
Ensimmäisen teoksen tapahtumat sijoittuvat vuoteen 1875, keskimmäisen kuusi
vuotta myöhemmäksi 1880-luvun alkuun ja kolmannen vuoteen 1884.
Varkaus vaskitehtaassa alkaa, kun Julia törmää
iltahämärissä Haminan keskustan liepeillä tilanteeseen, jossa piika on jonkinlaisessa
pulassa venäläiseltä upseerilta vaikuttavan miehen kanssa. Kun Julia lähestyy paria,
mies häipyy nopeasti paikalta ja hätääntynyt piika kiittelee vuolaasti Juliaa. Käy
ilmi, että nuori nainen on odottelemassa kadunkulmassa sulhastaan, joka ei ole
saapunut sovittuun tapaamiseen. Tomera Julia ryhtyy selvittämään kadonneen sulhasen
tapausta, ja nopeasti käykin ilmi, että tämä on päätynyt putkaan jäätyään
kiinni tehtailija Lindforsin kassan varastamisesta. Kassa on edelleen kateissa
ja pieniin päin olevan piikatytön sulhanen putkassa, joten neiti Julia
Sundmanilla on pätevä syy pistäytyä tapaamassa komeaa tehtailijaa.
Kakkososassa Kalkki kadoksissa Julia saa yllättäen apurin
rikosten ratkontaan, sillä rovasti Enckellin kymmenvuotias poika Manne eli
Magnus osoittautuu varsin teräväpäiseksi ja tarkkasilmäiseksi miehenaluksi,
joka haluaa auttaa Juliaa selvittämään pappilaan ja kirkon sakaristoon tehdyt
omituiset murrot. Rikossarja tuntuu liittyvän Haminan esikaupungissa kulkevaan
huhuun, jonka mukaan keskiaikainen ehtoollisviiniastia eli kalkki olisi ihmeitä
tekevä parantava esine. Kun kalkki sitten katoaa, seuraa sarja omituisia
tapahtumia.
Karsserissa kadettikoulussa saa vauhtia, kun säätyläisrouva
pyytää Julialta apua kummityttönsä kiusalliseen ongelmaan. Aikuinen nuori
nainen toimii opettajana tyttökoulussa, mutta nyt hänen maineensa ja
tulevaisuutensa on uhattuna, sillä hän on jo toista vuotta saanut kummallisia
nimettömiä kirjeitä sen jälkeen, kun osallistui kadettikoulun tanssiaisiin. Alkupään
kirjeet ovat lemmekkäitä, mutta ne ovat vähitellen muuttuneet uhkaaviksi ja
synkeiksi. Neito ei rohkene kertoa kirjeistä vanhemmilleen, koska pelkää menettävänsä
lupansa työskennellä koulussa.
Julia ryhtyy selvittämään kirjeiden alkuperää, joka
näyttäisi olevan yhteydessä Keisarilliseen Suomalaiseen Kadettikouluun, Haminan
ylpeyteen. Avukseen hän saa innokkaan kirjuri Sigglundin mutta yllättäen myös
huonokäytöksinen ja töykeä kadetti Mannerheim osoittaa olevansa kiinnostunut
auttamaan viehättävää ikäneitoa tämän epäsovinnaisissa puuhissa. Epäsovinnaiset
puuhat herättävät epäluuloja myös Julian asuinkumppaneissa Elfvingin neideissä,
ja naisten pieni yhteisö kärsii eripurasta. Koko Julian tulevaisuus tuntuu
olevan vaakalaudalla.
Taina Parikka on perehtynyt historiallisiin pukuihin, mikä
näkyy mainiosti myös hänen romaaneissaan. Hankalat naisten asut saavat paljon
huomiota, mutta esimerkiksi ruokiin ei juurikaan näissä kirjoissa paneuduta.
Sen sijaan vanhan Haminan arkkitehtuuri tulee esille hienosti, ja huomaavaisesti
jokaisessa kirjassa on myös Haminan ympyräkeskustan kartta avuksi lukijalle.
Vaikka tarinat ovat kepeitä ja rikosjuonen sekä romanssin
sävyttämiä, niiden lomaan mahtuu terävääkin yhteiskunnallista havainnointia.
Ajan räikeä kaksinaismoraali saa käsittelynsä, samoin jyrkkä jakautuminen
säätyläisiin ja rahvaaseen, joiden elinolot poikkeavat toisistaan suorastaan
pöyristyttävästi. Kirjojen lopusta löytyvät historiallisten henkilöiden esittelyt
sekä lähdeluettelot lisäluettavaa kaipaaville.
Ihastuin myös Parikan kerrontatyyliin. Tietoa viihdyttävän
tarinan taustalla on rutkasti, mutta se on tuotu kerrontaan kuin salavihkaa, ei
kuivakasti lukijaa pitkästyttäen. Dialogi on luontevaa, ja tekstiin on siroteltu
juuri sopivasti vanhahtavia sanoja ja termejä, joista osa selitetään alaviitteissä.
Teoksista tuntuu huokuvan tekijän rakkaus aiheeseensa, ja mukana on myös
lämmintä huumoria.
Kiitän lämpimästi Taina Parikkaa yhteydenotosta, sillä
muuten en olisi koskaan näihin helmiin törmännyt! Hamina on nyt myös merkitty
tulevien aikojen vierailukohdelistalle, sillä olen käynyt Haminassa pikaisesti
vain kerran. Nähtävää ja koettavaa siis riittää. Jos olen oikein ymmärtänyt,
sarjaan olisi vielä tulossa ainakin yksi osa. Sitä jään odottelemaan!
Taina Parikka: Varkaus vaskitehtaassa
BoD-omakustanne, 2017. 129 s.
Taina Parikka: Kalkki kadoksissa
BoD-omakustanne, 2018. 156 s.
Taina Parikka: Karsserissa kadettikoulussa
BoD-omakustanne, 2020. 201 s.
Lainattu kirjastosta.
Sarjaan on ilmeisesti tulossa vuoden 2024 lopulla uusi osa. Sitä odotellessa voi katsoa vaikka tämän Ylen jutun kirjailijasta: Prinsessaleikki.
Kiinnostavaa! Nythän tuntuu olevan menossa oikea historiallisten romaanien buumi, siitä oli viikonlopun Hesarissakin juttua.
VastaaPoistaPistinpä minäkin varaukseen kirjastoon :-) Kuulostavat kivoilta.
VastaaPoistaEhdotuksestani nämä hankittiin omaan kirjastoon, tai ovat siis hankinnassa, mutta jostain syystä vain osat 1 ja 3! Tarttee laittaa pyyntöä toisellekin osalle...
VastaaPoistaKiitos vinkistä Twitterissä!
Ehdotuksestani nämä hankittiin omaan kirjastoon, tai ovat siis hankinnassa, mutta jostain syystä vain osat 1 ja 3! Tarttee laittaa pyyntöä toisellekin osalle...
VastaaPoistaKiitos vinkistä Twitterissä!