”Käteni ovat ehkä
pienet, mutta mulkkuni iso.”
- Artjom Moska Nuorempi -
Monissa liemissä keitetyt lehtimiehet Artjom ja Oleg
matkustavat Gonzon kaupunkiin kirjoittaakseen reportaasin siitä, miten kaupungissa
aiotaan ratkaista sitä yhä pahemmin piinaava ihmisroskaongelma. Gonzon kaupunki
sijaitsee ’Vostokin ja Zapadin välisellä ajatusten joutomaalla’.
Vihreitä pillereitä nappailevat ja ahkerasti alkoholia
naukkailevat lehtimiehet kohtaavat matkallaan monia vastuksia, kuten päätyvät
putkaan, omituisiin neuvotteluihin kaupungintalolle ja lopulta keskelle taidegalleriaan
kohdistuvaa aseellista hyökkäystä, joka laukaisee odottamattoman
tapahtumaketjun eli Gonzon kaupungin taiteellisen vallankumouksen.
Gonzon kaupungin taiteellinen vallankumous
-pienoisromaanin kansiliepeessä esitellään kirjailija Harri V. Hietikko Suomen
kirjallisuuden ’tekijämieheksi ja vapaustaistelijaksi’ sekä ’Gonzo-journalismin
uuden aallon airueksi’. Olen vuosien varrella lukenut Hietikon monipuolisesta
tuotannosta isohkon osan, ja joka kerta kirjan äärellä tuntenut oloni vähän hämmentyneeksi
ja huvitetuksi. Niin nytkin.
Ensinnäkin Gonzo. Sana kolkutteli jonkinlaista hämärää
muistikuvaa mieleni sopukoissa, mutta piti turvautua kättä pidempään eli taipua
guuglailemaan. Wikipedia-artikkelissa määritellään Gonzo-journalismi
(joka toisessa virkkeessä Gonzojournalismi) tosiasioita ja sepitettä yhdistäväksi
journalismiksi, joka on saanut vaikutteita underground-kulttuurista. Tyyliin kuuluvat
liioitellun retorinen kieli sekä bisarrit ja kreisit ilmaisut.
Ei siis oikeastaan ihme, että omintakeisen tyylinsä ja
huumorinsa takia suomalaisesta kirjallisuuskentästä selvästi erottuva Hietikko
on Gonzon kaupunkiin päätynyt. Pienoisromaani on minulle vähän uudenlaista Hietikkoa,
mutta lyön vetoa, että olisin sokkotestissä tunnistanut kirjoittajan jo parin
kappaleen perusteella, niin persoonallinen hänen karnevalistis-lakonisen
ironinen tyylinsä on.
Joka kerta Hietikkoa lukiessani myös yllätyn, miten hänen liioitteleva
ja paikoin varsin musta äijähuumorinsa onnistuu vetoamaan minuun,
keski-ikäiseen kukkahattulukijaan. Tälläkin kertaa se toimi kuin kuuluisa junan
vessa. Bongailin tyytyväisenä myhäillen kirjallisuus- ja kulttuuriviittauksia,
joista iso osa taisi mennä viheltäen yli pääni, mutta viis siitä. Naureskelin
myös kunnalliseen hallintoon ja politiikkaan suunnatulle piikittelylle, joka on
vain kevyesti verhottu venäläis-neuvostoliittolaishenkisen Gonzon kaupungin byrokratiakuvausten
savuhuntuun.
En voi kehuskella täysin oivaltaneeni Gonzon kaupungin
taiteellista vallankumousta, mutta ei se mitään. Ei kai Gonzoa ole tarkoituskaan
niin kovin vakavasti ottaa.
Joten mitä tästä
opittiin?
Ehkä ei mitään.
Harri V. Hietikko: Gonzon kaupungin taiteellinen
vallankumous
Warelia 2021. 100 s.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti