Vuonna 2014 Ranskan Toulousessa sijaitsevan vanhan maatalon
ullakolta löytyi maalaus, jota asiantuntijat pitävät lähes varmasti itsensä Caravaggion
työnä. Kyseessä on muunnelma teoksesta Judit ja Holofernes, jossa Judit
leikkaa Holoferneen päätä palvelijattaren katsellessa vieressä. Kun maalauksen
aitoudesta päästiin niin suureen varmuuteen kuin ylipäätään on mahdollista,
Ranskan valtio asetti teokselle maastavientikiellon ja Louvren taidemuseolle
annettiin etuosto-oikeus noin 120 miljoonan euron arvoiseksi arvioituun työhön.
Museo kuitenkin jätti oston tekemättä, ja lopulta päätettiin järjestää huutokauppa.
Muutama päivä ennen huutokauppaa yksityinen ostaja hankki teoksen kokoelmiinsa.
Yllä oleva on tunnettua faktaa, niin uskomattomalta kuin jo
sekin kuulostaa. Mutta miten kummassa kookas, huomiota herättävän väkivaltaista
kohtausta esittävä erittäin tunnetun taiteilijan työ oli aikojen kuluessa päätynyt
Ranskan maaseudulle maalaistalon ullakon kätköihin? Mielikuvitusta kutkuttava
arvoitus, eikö totta? Ei ihme, että kirjailija Jyrki Erra, joka kertoo
kirjallisiksi innoittajikseen Mika Waltarin ja Umberto Econ,
yhdeksi lempikirjakseen Donna Tarttin Tiklin ja mielikaupungikseen
Rooman, sai tästä uutisesta idean upeaan taidetrilleriinsä Lyijyvalkoinen.
Taidemaalari Axel Wallas saa illalliskutsun vanhalta
ystävältään ja tukijaltaan, taidehistorian emeritaprofessori Riitta Sarastelta.
Illasta muodostuu omituinen ja valitettavan ikimuistoinen. Käy ilmi, että Riitta
toivoo Axelin tekevän hänelle palveluksen. Riitalla on asunnossaan merkillinen
taulu, joka pitäisi aitouttaa eli sen aitous todistaa. Riitta on vakuuttunut,
että brutaalia aihetta kuvaava suurikokoinen teos on Caravaggion aiemmin
tuntematon työ. Axel taas on oman työhistoriansa kautta maailman parhaita
Caravaggio-asiantuntijoita.
Axel on ällistynyt, hämmentynyt ja tyrmistynyt. Mistä taulu
on peräisin? Jos se on aito, sen arvo on vähintään 150 miljoonaa euroa! Miten
se on päätynyt Riitan haltuun ja tämän asuntoon? Riitta ei vastaa Axelin
kysymyksiin vaan antaa tälle sen sijaan nipun Vatikaanin arkistosta peräisin
olevia vanhojen käsin kirjoitettujen asiakirjojen kopioita, joista Riitan
mukaan pitäisi selvitä taulun provenienssi eli todisteet sen alkuperästä,
vaiheista ja omistajista.
Axel joutuu poistumaan Riitan luota ilman kunnollisia vastauksia,
koska hän on luvannut mennä vastaan vaimoaan Elinaa, joka on palaamassa työmatkalta
Roomasta. Lentokentällä koneesta purkautuvat kyllä kaikki Elinan työkaverit ja
esimies, mutta ei Elina. Työkaverit kummastelevat Axelin nähdessään, miksi hän
on tullut paikalle. Eikö hän ole saanut Elinan viestiä? Mitään viestiä ei
kuitenkaan Axelin puhelimesta löydy, eikä Elina vastaa soittoihin tai viesteihin.
Tämä ei myöskään enää ole hotellissa, jossa seurue on asunut Roomassa. Missä
Elina on?
Sekavien ajatusten riivaama Axel palaa asunnolleen
Lallukkaan. Saadakseen unta hän päättää tutkia Riitalta saamiaan asiakirjojen
kopioita. Yllätyksekseen hän huomaa, että ne ovat Caravaggion uskollisen palvelijan
Francesco Bonerin eli Ceccon päiväkirjamerkintöjä mestarin viimeisiltä
vuosilta. Nämä koukeroisella italialla kirjoitetut merkinnät muodostavat
romaanin menneeseen aikaan sijoittuvan sisäkertomuksen, jota Axel lukee palan
kerrallaan tarinan edetessä.
Seuraavana aamuna poliisi tulee noutamaan Axelia kuulusteluun.
Professori Riitta Saraste on aamuyöllä raa’asti ryöstetty ja tapettu
asunnollaan. Axel on luonnollisesti järkyttynyt Riitan kohtalosta, mutta hän
tajuaa myös olevansa mahdollinen epäilty. Yllättäen poliisi kuitenkin pyytää Axelilta
apua sen selvittämisessä, mitä professorin asunnosta on viety. Poissa on kookas
(mahdollinen) Caravaggio sekä pieni hopeakehyksinen ikoni. Kertomalla
muunneltua totuutta alibistaan Axel järjestää itselleen hieman lisäaikaa ja
livahtaa poliisin kielloista piitaamatta pois maasta. Hänen on löydettävä Elina.
Taidemaalari Axel Wallas ei todellakaan tiedä, millaiseen
epätoivoiseen ja hengenvaaralliseen pyöritykseen hän sotkeutuu tehdessään
päätöksen lähteä Roomaan vaimonsa perässä. Elina on kadonnut kuin tuhka tuuleen,
mutta Axel on sitkeä ja pääsee lopulta eteenpäin – huomatakseen joutuvansa yhä oudompien
tapahtumien sokkeloon. Kadonnut vaimo, menneisyydessä kuollut kihlattu,
Caravaggion hypnoottiset maalaukset, Vatikaani, Cosa Nostra, Molempain Sisilian
kuningaskunnan perilliset vain päällimmäiset mainiten imevät Axelia yhä
syvemmälle salaisuuksien, petoksien ja väkivallan syövereihin. Onko kukaan
sitä, mitä väittää olevansa? Kehen Axel voi luottaa?
Erra on kirjoittanut lumoavan, jännittävän ja runsaan
romaanin, jota ei malta laskea käsistään ja joka herättää aivan valtavan halun
matkustaa Roomaan katsomaan upeaa taidetta ja kokemaan ikuisen kaupungin lumon.
Caravaggion tarina on mielenkiintoinen ja hänen taulunsa uskomattomia. Erra on
perehtynyt aiheeseen tavattoman perusteellisesti. Joka sivulla on jotain uutta taidehistoriaan,
Roomaan, arkkitehtuuriin, maalaamiseen, uskontoon tai historiaan liittyvää tietoa.
Silti juoni vetää ja kantaa alusta loppuun asti. Yllätyskäänteistä ei totisesti
ole pulaa.
Erran Rooma on julma ja petollinen. Se kätkee salaisuuksia
toisensa perään, ja muutamaan niistä Axelkin törmää. Caravaggion julmuutta
huokuva maalaus herättää vaanivat pedot luolistaan. On ihan aiheellistakin
kysyä, miten yksi maalaus voi maksaa huippuvarustellun sairaalan verran. Mikä
oikein taiteessa lopulta maksaa? Summat ovat niin valtavia, että ihmishengillä
ei lopulta ole arvoa niiden rinnalla. Eikä maalauksen arvo ole pelkästään
rahallinen.
Caravaggio pohjusti taulunsa lyijyvalkoisella eli biaccalla,
joka on myrkyllistä. On päätelty, että taiteilija kärsi lyijymyrkytyksestä ja
että siitä olisivat johtuneet hänen jyrkät mielialamuutoksensa ja
epävakautensa. Axelista alkaa pian tuntua, että kätköistään putkahtanut maalaus
on myös myrkyllinen, kirottu, sillä se kylvää ympärilleen väkivaltaa ja kuolemaa.
Lyijyvalkoisen loppumetreillä Erra kuvaa ehkä yhden iljettävimmistä (vaikka
tosin aivan luonnonmukaisen) kuolemantapauksista, johon olen pitkiin aikoihin
törmännyt.
Jyrki Erra palkittiin tästä kolmannesta romaanistaan Suomen
dekkariseuran Vuoden johtolanka -palkinnolla. Palkintoraadin perustelut
voi kurkata täältä.
Jyrki Erra: Lyijyvalkoinen
Otava 2020. 488 s.
Äänikirjan lukija Jukka Pitkänen, kesto 15 h 39 min.
Painettu kirja ostettu, äänikirja Nextory. Luin ja kuuntelin
vuorotellen!
Korona-aikaan ei pääse matkustamaan, mutta onneksi järjestetään
erilaisia virtuaalisia elämyksiä. Matkatoimisto Pamplemoussen mukana pääsee tunnin mittaiselle virtuaaliselle
Rooman-kierrokselle, jonka teemana ovat Caravaggion maalaukset ja Jyrki Erran Lyijyvalkoinen.
Osallistuin tälle Leena Knuuttilan vetämälle kierrokselle viime viikolla ja
pidin kovasti! Suosittelen lämpimästi.
Pandemian takia Suomen dekkariseuran Dekkari-ilta Kallion kirjastossa toteutettiin Facebook-live-lähetyksenä. Dekkariseuran Eeva Vuortama haastattelee Jyrki Erraa ja Vuoden esikoisdekkaristi Helena Immosta kirjasta Operaatio Punainen kettu.
Tässä voisi olla itselleni sopiva romaani. Tuosta tapahtumien myllerryksestä tulee mieleen Da Vinci -koodi, josta tykkäsin.
VastaaPoistaOnpas mielenkiintoisen kuuloinen! Erran teemat ovat ennenkin olleet kiehtovia, ehdottomasti teosten parasta antia, joten uskon että tämäkin on juuri sitä. Laitan heti varausjonoon!
VastaaPoista