Jessica May on tehnyt upean uran Voguen mallina, kun ura
katkeaa kuin seinään sen jälkeen, kun valokuvaaja-avopuoliso Emile on myynyt
hänen kuvansa kuukautissuojafirman mainokseen. Jumalaisen kaunis ja
upeavartaloinen Jess heittää Emilen ulos asunnostaan ja elämästään.
On aika kääntää uusi lehti elämässä ja urassa. Lapsesta
saakka valokuvannut ja mallinuran ohessa lehtiartikkeleja kirjoittanut Jess
päättää hakeutua Eurooppaan, jonka sotaan Yhdysvallatkin on juuri liittynyt.
Voguen julkaisija Condé Nast, päätoimittaja Belinda Bower ja Jessin ystävä
journalisti Martha Gellhorn kannustavat nuorta naista uhkarohkealtakin kuulostavan
suunnitelman toteuttamisessa.
Jess saa kuitenkin huomata, että sodasta ja miestyövoiman
puutteesta huolimatta ennakkoluulot ja suoranainen naisten työskentelyn
vastustaminen jylläävät myös lehtialalla. Tunnettuna mallina hänellä on
riesanaan vielä sitkeä kevytkenkäisen naisen ja tyhjäpäisen kaunottaren maine.
Kovin harvan Jessin kohtaaman miehen mielestä tällä voisi olla sotatantereella
mielessään jokin muukin asia kuin sopivan petiseuran etsiminen. Erityisen
hankalaksi heittäytyy PR-upseeri Warren Stone, jonka käsissä Jessin ja muiden
naistoimittajien työtilaisuudet pitkälti ovat.
Sattuma kuitenkin tupsauttaa Jessin heti kärkeen samaan
italialaiseen taisteluhautaan kapteeni Dan Hallworthin kanssa. Dan on poikkeus
miesten joukossa, sillä hän on ihan oikeasti mukava sekä kaikin puolin
esikuvallisen rehti, korkeamoraalinen ja oikeamielinen. Sen lisäksi tietysti
myös armottoman komea. Danin kautta Jess tutustuu pieneen Victorine-tyttöön,
joka hänen kauhistuksekseen asuu kenttäsairaalassa ja on Danin johtaman
pataljoonan orpo maskotti.
Vuonna 2005 australialainen taidekuriiri D’Arcy Hallworth
saa poikkeuksellisen tehtävän. Hänen yhteistyökumppaninsa Australiassa on
saanut harvinaislaatuisen oikeuden järjestää ranskalaisen valokuvaajan
näyttelyn, ja yksityisyydestään huipputarkka salaperäinen valokuvaaja on
edellyttänyt, että nimenomaan juuri D’Arcy matkustaa Ranskaan pakkaamaan kallisarvoiset
valokuvat lähetyskuntoon.
D’Arcy saapuu lumoavaan ja satumaiseen ranskalaiseen
linnaan, jossa hän tapaa valokuvaajan agentin Josh Vaughnin. Lukija ei ylläty,
että Josh on häikäisevän komea ilmestys, johon D’Arcy heti tuntee kummaa vetoa.
Pariskunnan suhde ei kuitenkaan etene aivan hänen toivomallaan tavalla.
Valokuvaajan henkilöys kutkuttelee D’Arcyn uteliasta mieltä, ja sitten hän tekee
yllättävän löydön. Miksi valokuvaajalla on varastossaan hänen äitinsä
Victorinen ja Dan Hallworth -nimisen miehen alkuperäinen sodanaikainen
valokuva?
Australialainen bestsellerkirjailija Natasha Lester
kuljettaa romaanissaan Ranskalainen valokuvaaja näitä kahta aikatasoa
vuoron perään. Lukija arvaa hyvin nopeasti (jo takakansitekstin perusteella),
että Jessica Mayn ja D’Arcy Hallworthin tarinat liittyvät tiiviisti yhteen,
mutta kaikista runsaskätisesti viskellyistä vihjeistä ja ennakoinneista
huolimatta matkan varrelle mahtuu monia yllätyskäänteitä. Tosin useimmilta
hankaluuksilta olisi vältytty, jos henkilöt olisivat puhuneet toisilleen hieman
enemmän, minkä seikan D’Arcykin huomaa loppuselvittelyjen tuoksinassa.
Ranskalainen valokuvaaja on siis romanttista (historiallista)
(nais)viihdettä, jolla on kirjallisuuuskentässä huonohko maine. En itsekään
kuulu genren ahkerimpiin kuluttajiin, vaan viihdyn enemmän viihdekentän jännitysosastolla.
Mutta onhan tällä ehdottomasti puolensa! Kukapa ei nauttisi kauniiden ja
menestyvien ihmisten seurasta ja heidän monimutkaisista ihmissuhdekuvioistaan? Itse
uppouduin tarinaan niin, että luin kirjan yhdessä (korona-ajan
tapahtumattomassa) viikonlopussa.
Lester paneutuu kiitettävällä innolla eroottisiin
kohtauksiin, joihin kummankin aikatason sankaritar ennen pitkää oman
komistuksensa kanssa päätyy. Suudelmien intensiteettitasoja on useita, ja ylävartalot
hyväillään millimetrin tarkkuudella moneen kertaan. Sen sijaan se, mitä
tapahtuu vyötärölinjan alapuolella, jätetään joko kokonaan mainitsematta tai
siihen viitataan vain hyvin korrektein sanakääntein: ”Lopulta hänen kätensä puristuivat
miehen ympärille ja pitelivät kiinni...”
Mutta Ranskalainen valokuva ei ole pelkästään
taitavasti genren kaavoja noudattaen kirjoitettu viihderomaani. Sillä lienee
syynsä, että suomennoksen ilmestymispäivä on juuri 8.3. eli kansainvälinen
naistenpäivä. Romaanin päähenkilöllä Jessica Maylla on historiallisena esikuvanaan
malli ja kuvajournalisti Lee Miller. Jessin naisjournalistitoverit Martha
Gillhorn, Catherine Coyne, Lee Carson ja Iris Carpentier ovat kaikki todellisia
henkilöitä, jotka tekivät työtään toisen maailmansodan aikaan Euroopassa ja kuvasivat
ja kirjoittivat aiheista ja tapahtumista, joista Jess Lesterin romaanissa
kirjoittaa. He myös kohtasivat saman avoimen ja järjestelmällisen naisvihamielisen
työilmapiirin kuin romaanin kuvitteellinen Jess.
Jess järkyttyy, kun käy ilmeiseksi, kuinka järjestelmällisesti
raiskaukset kuuluvat sotatoimiin. Vielä järkyttävämpää on, että miehitettyjen
alueiden naiset joutuvat lisäksi kokemaan vapauttavan armeijan joukkojen
taholta saman alistavan väkivallan kuin vihollisenkin. Miten kirjoittaa omien
miesten, palvottujen sotasankarien, alhaisista ja iljettävistä teoista? Miten
saada tekstinsä koskaan läpi sensuurista? Onko oikein olla kirjoittamatta?
Jess on myös esikuvansa tavoin mukana, kun yhdysvaltalaisjoukot
vapauttavat ensimmäiset keskitysleirit. Lester ei onnistu tai ehkä haluakaan
kuvata yhtä antaumuksella sodan julmimpia kasvoja kuin tuntemuksia, joita Danin
peukalon hively ristiselällä Jessille aiheuttaa. Keskitysleirin kuvottavat epäinhimillisyydet
jäävät lopulta ohuesti näytetyiksi. Ei sitä muuta sekään, että kirjailija
toistelee kammottavien kuvien syöpyneen sankarittaren verkkokalvoille niin,
ettei runsas viskinjuontikaan pysty niitä sieltä liuottamaan.
Naisjournalistien ja ylipäätään naisten osuus sotaponnisteluissa
on todella kiinnostava aihe, josta lukisin mielelläni lisääkin (ja olen toki
vuosien varrella lukenutkin). Lester mainitsee jälkisanoissaan koko joukon
mielenkiintoisia elämäkertoja ja muistelmia, jotka tosin eivät ole ilmestyneet
suomeksi.
Natasha Lester: Ranskalainen valokuvaaja (The French
Photographer)
Suom. Anuirmeli Sallamo-Lavi.
Gummerus 2021. 473 s.
Ennakkokappale.
***
Voi tietysti kysyä, miksi kannattaa lukea Ranskalaisen
valokuvaajan kaltaista viihdekirjallisuutta, jonka taiteellinen anti jää
lopulta ohueksi ja käteen jää vain mukavasti vetävän tarinan parissa hurahtanut
talvinen viikonloppu. Se jo itsessään on minusta ihan riittävä syy, mutta
yllättäen tämä sattumalta luettavakseni osunut romaani avasikin jonkin todella
mielenkiintoisen kurkistusluukun uskomattoman kiehtovaan ja puhuttelevaan tosielämän
tarinaan.
Kirjan jälkisanoissa Natasha Lester siis kertoo, että
romaanin Jessicalla on ollut historiallinen esikuva, malli ja valokuvaaja Lee
Miller. ”Millerin tarina vangitsi minut välittömästi: tämä kuuluisa malli ja
Man Rayn rakastajatar kirjoitti ja kuvasi erikoislaatuisia lehtijuttuja Vogueen
toisen maailmansodan aikana, mutta sittemmin hänen työnsä vaipui unholaan.---Tiesin
kuitenkin, etten voisi kirjoittaa Lee Millerin elämäntarinaa. Hänelle tapahtui
kammottavia asioita, joista pahimpia oli joutua seitsenvuotiaana perhetutun
raiskaamaksi, minkä seurauksena hän sai tippurin. En ollut varma, olisinko
kykenevä kirjoittamaan tuosta tragediasta – miten voisin mitenkään tietää,
millainen vaikutus tapahtumalla oli hänen elämäänsä?”
Lesterillä oli idea aivan toisenlaiseen kirjaan, joka sai
sitten Ranskalaisen valokuvaajan muodon. Mutta kuka tämä Lee Miller
sitten oli? Kun jaoin tämän blogijuttuni Facebookin kirjallisuusryhmissä, sain
vinkin, että Yle Areenassa on katsottavissa dokumenttifilmi Lähikuvassa Lee Miller. Katsoin sen, ja vaikutuin, suorastaan lumouduin! Aivan
uskomaton tarina! Kaivoin myös YouTubesta muutaman klipin, joissa Millerin
ikonisia valokuvia esitellään.
Yritin etsiä Lee Milleristä kertovia kirjoja, mutta kirjastojen
tarjonta on ohutta. Millerin poika Antony Penrose on kirjoittanut äitinsä
elämäkerran The Lives of Lee Miller, joka on julkaistu vuonna 1988.
Yllätyksekseni huomasin, että siitä on piakkoin ilmestymässä pokkariversio,
koska tänä keväänä ovat alkamassa elokuvan Lee filmaukset!
Elokuva perustuu Penrosen kirjoittamaan elämäkertaan, ja sen pääosassa
näyttelee Kate Winslet. Jospa nyt saataisiin myös tuo elämäkerta suomeksi? Ja
jospa Millerin valokuvista koottu näyttelykin saataisiin jonnekin lähitienoille
katsottavaksi!
Kiitos kirjan esittelystä. Katselin eilen Gummeruksen kevään uutuuksia ja heti kiinnostuin tästä. Joskus kaipaa tällaista kevyttä viihdettä. Ja jos se vielä linkittyy historiaan, niin minulle sellainen kelpaa hyvin.
VastaaPoista