Vuonna 1908 perustettu Nuori Voima on Suomen vanhin kirjallisen kulttuurin lehti. Se ilmestyy viidesti vuodessa. Terävien esseiden, perinpohjaisten reportaasien ja syvällisten henkilöjuttujen lisäksi Nuori Voima julkaisee kaunokirjallisuutta, arvioita, haastatteluja ja kuvajournalismia. Lehti tutustuttaa uusiin tekijöihin ja ilmiöihin, innostaa ja kannustaa ajatteluun.
Lehteä julkaisee valtakunnallinen kirjallisuusjärjestö Nuoren
Voiman Liitto, joka on elävöittänyt suomalaista kulttuuria tapahtumillaan ja
kirjoittajakoulutuksellaan kohta sadan vuoden ajan. NVL:n toiminta on
poliittisesti sitoutumatonta ja avointa kaikenikäisille.
Näin esittelee itsensä Nuori Voima -lehti verkkosivuillaan, joihin kannattaa
ehdottomasti tutustua, vaikkei lehteä välttämättä haluaisikaan lukea tai
tilata. Verkkosivuilla on muun muassa kulttuuriaiheisia podcasteja, kolumneja
sekä muuta aineistoa vapaasti käytettävissä. Lehteä kustantavan Nuoren Voiman Liiton sivuilta
taas löytyy monenlaista kiinnostavaa erityisesti kirjoittamisesta
kiinnostuneille mutta myös muille kulttuuria harrastaville.
Liityin Nuoren Voiman Liiton jäseneksi ja Nuoren Voiman
tilaajaksi jo useita vuosia sitten joillakin Helsingin kirjamessuilla tai
ainakin niiden innoittamana, ihan tarkkaa muistikuvaa minulla ei tapahtumien
kulusta enää ole. Jäseneksi kannattaa liittyä, koska siten tulee kannattaneeksi
kulttuuritoimintaa mutta saa myös lehden tilauksen edullisemmin. Yhtälö on
hieman kummallinen, mutta mikäpäs siinä, mielelläni olen myös jäsen. Sehän ei
edellytä muuta kuin jäsenmaksun maksamista vuosittain.
Täytyy tunnustaa, että myös Nuoren Voiman tilaaminen on
ollut pääsääntöisesti kannatusluonteista toimintaa ja itse lehden lukeminen on
jäänyt vähäisehköksi. Yleensä selaan uuden numeron läpi ja jätän sen sitten
lehtipinoon odottelemaan sitä kuuluisaa parempaa hetkeä, jota ei koskaan kuulu.
Ja sitten jo seuraava numero löytyykin postilaatikosta.
Suurin syy tälle lukemattomuudelle on, että Nuori Voima on
muutaman asteen liian korkeakulttuurinen ja -lentoinen osuakseen omaan
lukumakuuni. Esseet tuntuvat käsittelevän jotain niin vaikeita ja minulle
kaukaisia aiheita ja usein vielä kovin akateemisella otteella, että en tule
niihin syventyneeksi sillä hartaudella kuin ne kieltämättä ansaitsisivat.
Jotenkin tulee tunne, että en sittenkään ole aivan lehden kohderyhmää. En ole
riittävän kouluttautunut ja asioihin tieteellisellä otteella perehtynyt.
Sivistykseni ei riitä. Olen toki sitä mieltä, että välillä on hyvä vähän
laittaa oma rima ylemmäs ja oppia jotain, mutta liian korkealla oleva rima saa
luovuttamaan.
Tätä juttusarjaani varten päätin paneutua uusimpaan numeroon
1/2021 vähän tavallista paremmin, jotta voisin kertoa sen sisällöstäkin jotain.
Nuori Voima on siis Nuoren Voiman Liiton kustantama
kirjallisuuslehti, joka ilmestyy 5 kertaa vuodessa, mutta yksi lehdistä on
tuplanumero. Päätoimittajat ovat Vesa Rantama ja Taija Roiha. Normaali
tilaushinta on 50 euroa/vuosi, mutta NVL.n jäsenille 25 euroa/vuosi (jäsenmaksu
on 20 euroa/vuosi). Lehti on painettu hyvälaatuiselle karheapintaiselle
valkoiselle paperille ja siinä on nelivärikuvitus, mitat 21 cm x 27 cm.
Numerossa 1/2021 on 65 sivua.
Nuoren Voiman Liitto täyttää tänä vuonna sata vuotta, ja sen
kunniaksi lehden teemat ovat uudistettuja versioita joistakin aiempien vuosien
teemoista. Nron 1/2021 teema on limbo, joka Danten Helvetissä on
ensimmäinen piiri, jossa asuvat hyveelliset esikristilliset sielut. Helvetti
oli teemana lehden nrossa 4/2006.
Sisällön rakenteen puolesta Nuori Voima on hyvin tavanomainen kirjallisuus- ja kulttuurilehti. Alussa on sisällysluettelo, pääkirjoitus, silppujuttuja ja lukijakirjeitä, joissa on palautetta aiempien lehtien jutuista. Sitten on haastatteluja, laajoja artikkeleja ja esseitä eri aiheista, novelli ja runosuomennoksia. Laitan oheen kuvan lehden sisällysluettelosta.
Silmäilin läpi koko lehden, mutta muutaman esseen ja
artikkelin luin tarkemmin. Tulin vähän vahingossa lukeneeksi kokonaan Nelli
Ruotsalaisen omakustannekirjan julkaisseesta Tania Nathanista
tekemän haastattelun, sillä siinä pureuduttiin minua kiinnostavaan aiheeseen
eli suomalaiseen kustannuspolitiikkaan. Tania Nathan on Suomessa asuva entinen
Malesian kansalainen, ja hän kirjoittaa runoja ja proosaa englanniksi. Nathan
tarjosi kirjaansa suomalaisille kustantamoille, mutta nämä eivät olleet
kiinnostuneita englanninkielisen teoksen julkaisemisesta. Nathan paljastaa
kyllä melkoisen armottomasti, miten sisäänpäin lämpiävä kulttuurimme on.
Samaten luin kokonaan Hanna Raatikaisen hienon ja
mielenkiintoisen esseen Rakas baletti, perkeleeni. Raatikainen on
nuorena ollut aktiivinen balettiharrastaja ja ainakin haaveillut
ammattiurastakin, mutta on sitten kuitenkin ollut lopulta vääränlainen
voidakseen oikeasti menestyä niin hyvin kuin olisi halunnut. Nyt hän muun
muassa kirjoittaa balettikritiikkejä. Itse en ole tainnut varsinaisessa
balettiesityksessä olla koskaan, mutta tämän esseen luettuani voisin kyllä
mennä. Raatikainen avaa henkilökohtaista ristiriitaista suhdettaan tähän
taiteenlajiin sen historian ja nykytilan ruodinnan ohessa. Miksi ihanteena on
eteerinen ballerina? Se selviää esseestä, jolle on lehdessä varattu neljä ja
puoli aukeamaa.
Taisin itse asiassa lukea kahteen kertaankin Anne Mölsän
kirjoituksen Haamukirjoittajat, joka kuuluu
Julkaisemattomat-juttusarjaan. Sarjassa on kerrottu käsikirjoituksista, joista
ei tullut kirjaa. Mölsä kertoo itse asiassa kahdestakin
romaanikäsikirjoituksestaan, jotka jo pyörivät kustantamojen
kustannustoimittajienkin käsissä, mutta joita ei sitten kumpaakaan julkaistu. Parhaillaan
hän työstää kolmatta romaaniaan.
Luin myös Matti Tuomelan esseen Sammakkoprinssin
tarina, jossa hän ruotii kahden elokuvan ja yhden tv-sarjan avulla,
millaisena esitetään työväenluokkaisen nuoren miehen ja yläluokkaan kuuluvan
nuoren naisen välinen suhde populaarikulttuurissa. Tuomelan aineistona ovat Normaaleja
ihmisiä -tv-sarja sekä elokuvat Tyttö sinä olet tähti sekä Titanic
(jota tosin käsitellään vähiten). Essee kyllä herätti ajatuksia ja nyökyttelyä.
Liittolaiset-nimisellä palstalla esiintyy entisiä NVL:n
toimijoita liiton 100-vuotisjuhlavuoden kunniaksi. Ensimmäisenä haastatellaan
kirjailija Liisa Enwaldia, joka kertoo hauskasti, miten päätyi liiton
arkistopalvelun harrastajatekstien lukijaksi vuonna 1972 valmistuttuaan juuri
kirjallisuustieteen maisteriksi. Liisa Enwald menehtyi 13.3.2021 Lohjalla eli lehden
tekemisen jälkeen.
Kuten kirjallisuuslehdissä kuuluu, myös Nuoren Voiman
lopussa on kritiikkiosio. Tässä lehdessä arvioidaan seuraavat teokset:
Maria Mäkelä & al. toim.: Kertomuksen vaarat. Kriittisiä ääniä
tarinataloudesta (Vastapaino 2020) ja Kari Hotakainen: Tarina (Siltala, 2020)
Taneli Viljanen: Varjoja, usvaa. Essee sukupuolesta. (Poesia, 2020)
Laura Laakso: Pilvenpiirtäjä (Aviador, 2020)
Esa Kirkkopelto: Logomimesis. Tutkielma esiintyvästä ruumiista. (Tutkijaliitto, 2020)
Clarice Lispector: Tähden hetki
Suom. Tarja Härkönen. (Teos, 2020)
Sekä kolme suppeampaa arviota kirjosta:
Thomas Berbhard: Halvallasyöjät & Wittgensteinin veljenpoika
Suom. Tarja Roinila. (Teos, 2020)
René Girard: Kellariloukon psykologiaa
Suom. Olli Sinivaara ja Tuukka Sandström. (Idiootti, 2020)
Lotta Dufva: Limbodusa (Otava, 2020)
Kuten jo yllä sanoin, Nuori Voima jää usein kovin
pinnallisesti lukaistuksi, lähinnä silmäillyksi, koska sen juttuaiheet tai
ainakin käsittelytapa ovat omiin tarpeisiini vähän liian vaativia. Ilmeisesti
lehti ei edes tavoittele mitään suuren yleisön kirjallisuuslehden asemaa. Kovin
paljoa ei otetta kuitenkaan tarvitsisi keventää lukijakunnan laventamiseksi.
Särö
Lumooja
Nuori Voima
Kiitos esittelystä, en tiennytkään tällaisesta lehdestä!
VastaaPoistaKokemukseni Nuoresta voimasta on vähän samanlainen, periaatteessa kiinnostava mutta jonka kohderyhmää en itse oikein ole, mutta toivon toki lämpimästi että joku on :)
VastaaPoista