1990-luvun loppupuolella pitelin lähikirjastossamme
kädessäni taiteilija Venny Soldan-Brofeldtista kirjoitettua elämäkertaa ja
mietin, että se pitäisi jossain vaiheessa lukea. Pari vuotta sen jälkeen
ilmestyi Tuula Levon romaani Neiti Soldan (Otava, 2000), jonka
ällistyneenä ahmin. Pian sen jälkeen esitettiin televisiossa sarja nimeltä Venny,
jossa käsitellään samaa aihetta kuin Levon romaanissakin eli kirjailija Juhani
Ahon sekä Soldanin sisarusten Vennyn ja Tillyn keskinäisiä suhteita.
Alkuvuodesta luin Eppu Nuotion tuoreen romaani Maggie ja minä, jossa yhtenä tasona kulkevat Venny Soldanin fiktiiviset
muistiinmerkinnät, jotka liittyvät hänen ystäväänsä tanssitaiteilija Maggie
Gripenbergiin. Venny maalasi ja piirsi useita kuvia Maggiesta ja ystävykset viettivät
paljon aikaa Brofeldtien kesäpaikassa Tvärminnessä. Siellä asiaan kuului
auringosta ja merestä nauttiminen naturalistisesti eli ilman rihmankiertämää.
Nuotio on kirjoittanut Vennyn ja Maggien suhteeseen myös naisten välisen
rakkaustarinan.
Vasta Nuotion romaanin sysäämänä lopulta toteutin pitkään
muhineen aikeeni ja luin Riitta Konttisen kirjoittaman
taitelijaelämäkerran Boheemielämä – Venny Soldan-Brofeldtin taiteilijantie.
Neljännesvuosisata ehti kulua kirjan ilmestymisestä, mutta se ei haittaa. Sisältö
on edelleen tuoretta ja kuranttia. Olen lukenut parin vuoden kuluessa muitakin
Konttisen tietoteoksia suomalaisista naistaiteilijoista ja pitänyt hänen
teksteistään kovasti. Niin nytkin.
En lakkaa hämmästelemästä, miten rohkeita, päättäväisiä ja lahjakkaita
eri taiteenalojen naisia Suomessa on ollut 1800- ja 1900-luvun
alkuvuosikymmenillä. Monista ei ole jäänyt paljoakaan tietoa meille
kerrottavaksi, mutta toisten tarinat ovat ällistyttäviä. Venny Soldan-Brofeldt
kuuluu ehdottomasti jälkimmäiseen joukkoon. Hänen vaiheensa ovat uskomattomat!
Mutta uskomaton oli nainenkin.
Venny Soldan-Brofeldt kuului niihin
naistaiteilijasukupolviin, jotka joutuivat uuvuttavasti taistelemaan jokaisen
oikeutensa puolesta. Naisia väheksyttiin ja sorrettiin käsittämättömän
järjestelmällisesti ja perusteellisesti. Oikeus opiskella tai tehdä työtä ei
ollut itsestään selvää, ei myöskään oikeus matkustaa. Silti Venny
Soldan-Brofeldt teki niitä kaikkia koko elämänsä ajan, ja menestyi, ainakin
suhteellisesti.
Taidehistorioitsijan kirjoittamassa taiteilijaelämäkerrassa
käsitellään tietysti paljon kohteena olevan taiteilijan töitä ja tuotantoa. Maallikolle
nämä osuudet ovat välillä vähän puuduttaviakin, varsinkin kun 1990-luvulla
julkaistussa teoksessa on vain muutama värikuva ja nekin kirjan keskivaiheilla
erillisessä liitteessä. Monestakin työstä joutuu siis vain mielikuvituksensa (tai
Googlen) avulla hahmottamaan, mistä on puhe. Mustavalkoisia kuvia
Soldan-Brofeldtin teoksista, erilaisista piirroksista ja luonnoksista sekä
valmiista töistäkin on runsaasti, mutta läheskään aina aukeaman kuvat eivät
liity suoraan tekstiin.
Konttinen kirjoittaa paljon myös taiteilijan
yksityiselämästä. Hän perusteleekin sen Boheemielämässä. On mahdotonta
täysin irrottaa taiteilijan elämää hänen taiteestaan, sillä elämä asetti rajat
sille, kuinka paljon ylipäätään saattoi käyttää aikaa taiteelliseen työhön. Muun
elämän vaatimukset verottivat erityisesti naistaiteilijan taiteeseen
käytettäviä resursseja. Monet Soldan-Brofeldtin ystävät luopuivat omasta
urastaan esimerkiksi avioliiton tai lasten takia.
Olen naiivisti kuvitellut, että Juhani Ahon suhde vaimonsa
nuorempaan sisareen Tilly Sodaniin olisi ollut jonkinlainen julkinen salaisuus
jo sen tapahtuma-aikana. Ilmeisesti näin ei kuitenkaan ollut, vaan asia
paljastui vasta, kun Juhani Ahon ja Venny Soldan-Brofeldtin poika Antti Aho
julkaisi isänsä elämäkerran (Juhani Ahon elämä ja teokset I-II, 1951). Konttinen
kirjoittaa paljonkin siitä, miten aviomiehen ja sisaren rakkaussuhteen
paljastuminen vaikutti Venny Solda-Brofeldtiin tunnetasolla.
Sen sijaan Konttinen lähinnä ohittaa sen vaiheen perheen
elämässä, jolloin Tilly Soldan tuli raskaaksi (tämä tapahtui siis vasta sen
jälkeen, kun suhde oli paljastunut vaimolle), synnytti poikansa ulkomailla ja joutui
jättämään tämän sinne noin vuodeksi. Myös tämän ajanjakson on täytynyt olla
raastavaa aikaa kaikille osapuolille. Konttinen pitää kuitenkin katseen tiukasti
omassa kohteessaan, kuten toki asiaan kuuluu.
Jokaista taiteilijaelämäkertaa lukiessani hämmästelen, miten
paljon, rohkeasti ja mutkattomasti suomalaiset matkustelivat ja muuttivat
paikasta toiseen 1800-luvulla ja 1900-luvun alkuvuosikymmeninä. Sitkeä mielikuva
Suomesta jonkinlaisena staattisena umpiperänä murenee päästäni tuskallisen
hitaasti mutta pala kerrallaan. Ainakin taiteilijoiden kohdalla opiskelu
ulkomailla oli pikemminkin sääntö kuin poikkeus. Useimmat matkustelivat
opintojen jälkeenkin säännöllisesti Euroopassa ja kauempanakin. Venny
Soldan-Brofeldt ei suinkaan ollut tässä suhteessa poikkeus.
Monen suomalaistaiteilijan elämäkerrasta käy ilmi, että
juuri perheen taiteilijan harteille on sälytetty muiden perheenjäsenten elatus.
Esimerkiksi niinkin menestynyt taiteilija kuin Albert Edelfelt joutui maksamaan
isänsä jälkeen jättämiä velkoja ja huolehtimaan niin äidistään kuin
naimattomista sisaristaankin koko elämänsä ajan. Samoin kävi Venny Soldan-Brofeldtille.
Perheen isän menehdyttyä sisarukset yrittivät haalia elantonsa eri tavoin,
mutta monet heistä nojautuivat käytännölliseen taiteilijasisareensa koko
elinikänsä.
Olin myös kuvitellut tuntevani Venny Soldan-Brofeldtin
elämäntarinan pääpiirteet entuudestaan, mutta tulin yllätetyksi. En esimerkiksi
tiennyt mitään hänen erämajastaan Lohjanharjulla Hiidenveden tuntumassa enkä
sitä, että hän vietti viimeiset vuotensa taiteilijakoti Lallukassa.
Kirjojen lukeminen lisää tarvetta lukea kirjoja. Nyt olen
miettinyt, pitäisikö kirjastosta tilata Venny Soldan-Brofeldtin muistelmateos Merimajamme
ja me, jota myös Eppu Nuotion romaanissa lukupiiriläiset lukevat.
Riitta Konttinen: Boheemielämä – Venny Soldan-Brofeldtin
taiteilijantie
Otava 1996. 416 s.
Lainattu kirjastosta.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti