Vuonna 1986 Suomen dekkariseuran Vuoden johtolanka -palkinto
myönnettiin Sulevi Mannerille romaanista Susi.
Palkintolautakuntaan kuuluivat Kristina Carlson, Timo Kukkola ja Kyösti Salovaara. Palkintolautakunnan perustelut:
Yleisvaikutelma vuoden 1985 kotimaisesta salapoliisi- ja jännityskirjallisuudesta on vaisu ja epämääräinen. Suomalainen dekkarikirjallisuus näyttää kokoelmalta yksittäisiä teoksia, jotka ovat yhtä irrallaan lajinsa perinteistä kuin koko kulttuuritaustastaan. Suomalaisilta salapoliisi- ja jännityskirjailijoilta ilmeisesti puuttuvat ne tyypillisesti suomalaiset esikuvat, joita vasten, joiden perinteestä lähtien he voisivat luoda omaperäistä ja ainutkertaista jännityskirjallisuutta.
Sulevi Mannerin Susi kasvaakin enemmän ulkomaisesta kuin suomalaisesta perinteestä. Mannerin romaani yhdistää taitavasti toiminnallisen poliisiromaanin poliittiseen jännityskertomukseen. Romaanin eteenpäin rynnistävä kerronta hakee vertaistaan suomalaisesta kaunokirjallisuudesta. Tässä suhteessa se myös voittaa monet ulkomaiset kilpailijansa.
Kirjailija käsittelee teemansa Neuvostoliitosta Suomeen loikanneen rikollisen takaa-ajosta melko kiihkottomasti, asenteista vapaana, toisin kuin useimmat meille käännöksinä tulevat anglosaksiset jännitysromaanit. Koska kirjailija rakentaa miljöön kuvan ja tilanteiden jännityksen huolellisesti, kerronta tempaa lukijan matkaansa. Muuten myönteistä kuvaa häiritsee kuitenkin ylenpalttinen väkivalta ja paikoitellan hyytävä kyynisyys.
Sulevi Manner oli kirjailijanimi, jonka taakse kätkeytyivät
kirjailijat Juha Numminen ja Eero J. Tikka. Kaksikko oli
julkaissut jo kaksi yhteistä kirjaa ennen Sutta eli jännitysromaanit Isä,
mitä tapahtui? (WSOY, 1983) ja Ristilukki (WSOY, 1984).
Voittajateoksen jälkeen ilmestyi vielä Tervetuloa tuomiolle (WSOY,
1986).
Juha Numminen oli vuoteen 1983 asti työskennellyt
toimittajana eri lehdissä, ja Isä, mitä tapahtui? oli hänen
esikoisteoksensa kaunokirjallisuuden puolella. Soolouransa dekkarikirjailijana
hän aloitti vasta, kun yhteistyö Eero J. Tikan kanssa päättyi Tervetuloa
tuomiolle -teokseen.
Eero J. Tikka sen sijaan oli julkaissut jo aikaisemmin kaksi
jännitysromaania nimellä Raimo Karhila. Kirjat olivat Pesonen (WSOY,
1981) ja Pesonen ja pankkimiehet (WSOY, 1982). Teoksessa Miten
rikoskirjani ovat syntyneet (CrimeTime, 2012) Juha Numminen kertoo
korrektein sanakääntein, miten parikirjoittaminen oli alkuun varsin mukavaa
mutta sarjan edetessä aina vain vähemmän mukavaa. Tulokset olivat kuitenkin
mitä ilmeisimmin vähintäänkin hyviä ainakin nyt lukemani
Johtolanka-voittajateoksen perusteella.
Numminen kertoo idean Suteen syntyneen, kun Suomessa
1980-luvun alkuvuosina uutisoitiin neuvostoloikkareista, jotka Suomesta tylysti
palautettiin lähtömaahansa. Liettualaistaustainen Hollannin kansalainen Theo
Rapp raivaa tiensä läpi itänaapurin tiukan rajavartioinnin. Rankka pako
kuitenkin vaatii veronsa, ja mies päätyy suomalaisten rajavartioiden käsiin Ilomantsin
korkeuksilla. Suomalaisviranomaisilla ei ole mitään käsitystä, kuinka
vaarallisen miehen kanssa ollaan tekemisissä.
Helsingin keskusrikospoliisin komisario Jorma Saarimaa on
juuri palannut virantoimitukseen pitkän hyllytyksen jälkeen, kun Korkein oikeus
oli kumonnut häntä vastaan nostetut syytteet taannoisessa ampumistapauksessa.
Kun Neuvostoliitosta lähetetään Suomeen virka-apupyyntö loikkarin
kiinniottamiseksi, esimies katsoo sen sopivan leppoisaksi tehtäväksi Saarimaalle.
Samalla esimies saa epämieluisan työntekijän pois silmistään.
Kun loikkari sitten vastoin kaikkien odotuksia jääkin Suomen
puolella kiinni, Saarimaa tunnistaa miehen saamiensa tuntomerkkien perusteella
oitis. Mies on ollut heillä sumpussa Helsingissä kolmisen vuotta sitten, koska
joku oli antanut vinkin miehen valuuttakeinotteluista. Rapp on kuitenkin
jouduttu todisteiden puutteessa vapauttamaan, mutta sitä ennen tämä on antanut
Saarimaalle näytteen tappajantaidoistaan. Komisario Jarmo Saarimaa tietää, että
Suomeen on päässyt valloilleen todellinen peto.
Theo Rapp on ammattilainen, jolla ei ole vähäisintäkään
aikomusta joutua vankilaan Suomessa tai vielä vähemmän KGB:n kynsiin. Hänen
tavoitteensa on päästä mahdollisimman pian Helsinkiin noutamaan rahavaransa ja
sitten häipyä jonnekin Eurooppaan. Matka Suomen itärajalta pääkaupunkiin on
kuitenkin vaivalloinen, kun kintereillä ovat sekä suomalaiset että
neuvostoliittolaiset viranomaiset, joista ainakaan jälkimmäiset eivät kaihda
mitään keinoja.
Komisario Jarmo Saarimaan pahimmat pelot alkavat toteutua pikaisesti,
kun Theo Rapp kylvää armotta kuolemaa pakoreittinsä varrelle. Sulevi Manner
näyttää, miten sinisilmäisiä ja omahyväisen laiskanpulskeita suomalaiset
viranomaiset ja siviilit ovat todellisen kylmän laskelmoivan rikollisen edessä.
Manner käyttää toimintatrillereistä tuttua menetelmää väläyttää matkan varrella
kohdatuista sivuhenkilöistä myös taustaa, jolloin heidän kohtaamansa loppu tai
sen uhka tuntuu lukijasta tuskalliselta. Monesti tekisi mieli huutaa kirjan naiiveille
henkilöille varoitus. Mutta turhaa olisi kai sekin.
Susi on yllättävän hyvin säilynyt toimintatrilleri.
Toki kirjalle on myös eduksi, että aikaa on kulunut roimasti, sillä 1980-luku
alkaa olla vähintään nostalgiaa ellei jo lähihistoriaa, ja Suden parissa
on mukava virkistää muistiaan sen aikaisesta maailmasta ja maailmankuvasta. Manner
myös käsittelee Neuvostoliiton toimia sekä suomalaista ulkopolitiikkaa varsin
suorasukaisesti eikä suinkaan kovin myötäkarvaan silittäen. Pidän tätä siinä mielessä
jopa rohkeana teoksena.
Ilahduin myös pienestä humoristisesta pohjavireestä, joka
romaanissa on. Saarimaa toteaa itsekin, että Theo Rappin ja hänen jahtaajiensa matkanteossa
on tiettyä huvittavuutta, jos pystyy työntämään sivuun sen kaiken inhimillisen kärsimyksen,
joka matkan ohessa syntyy.
Sulevi Manner: Susi
WSOY 1985. 340 s.
Kirjasto.
Vuoden johtolanka -palkitut dekkarit:
(Linkki vie omaan blogijuttuuni teoksesta.)
2024: Kale Puonti: Fadi
2023: Virpi Hämeen-Anttila: Vapauden vahdit
2022: Niko Rantsi: Kuka viereesi jää
2021: Jyrki Erra: Lyijyvalkoinen
2020: ArttuTuominen: Verivelka
2019: Eva Frantz: Kahdeksas neito
2018: Timo Saarto: Kuoleman kuukausi
2017: Mikko Porvali: Veri ei vaikene
2016: Pauliina Susi: Takaikkuna
2015: Kati Hiekkapelto: Suojattomat
2014: Timo Sandberg: Mustamäki
2013: Reijo Mäki: Sheriffi
2012: Pekka
Hiltunen: Vilpittömästi sinun
2011: Antti Tuomainen: Parantaja
2010: Marko Leino: Ansa
2009: Jarkko Sipilä: Seinää vasten
2008: Marko Kilpi: Jäätyneitä ruusuja
2007: Tapani Bagge: Musta taivas
2006: Matti Rönkä: Ystävät kaukana
2005: Tuula-Liina Varis: Vaimoni
2004: Matti Yrjänä Joensuu: Harjunpää ja pahan pappi
2003: Taavi Soininvaara: Koston komissio
2002: Seppo Jokinen: Hukan enkelit
2000: Jari Tervo: Minun sukuni tarina
1999: Ilkka Remes: Karjalan lunnaat
1997: Leena Lehtolainen: Luminainen
1996: Hannu Vuorio: Nyman
1994: Matti Yrjänä Joensuu: Harjunpää ja rakkauden nälkä
1993: Pentti Kirstilä: Imelda
1992: Markku Ropponen: Kuolemanuni
1990: Harri Nykänen: Takapiru
1988: Paul-Erik Haataja: Häkkilinnut
1987: Pentti Kirstilä: Sinivalkoiset jäähyväiset
1986: Sulevi Manner (Juha Numminen ja Eero J. Tikka): Susi
Moro. Eiköhän raati ollut sama kuin edellisenäkin vuonna eli mun lisäksi Timo Kukkola ja Kristina Alapuro (nyk. Carlson).
VastaaPoistaMuistan palaverin, jossa ko. palkinto päätettiin eräässä ravintolassa. Kun minä ja Kristiina alettiin ehdotella Sulevi Mannerta palkinnon saajaksi, Timo nousi pöydästä ja poistui arvokkaasti paikalta.
Voin toki muistaa väärinkin, mutta...
Valintaperusteluista minulla ei tietenkään ole hajuakaan.