Helsingin Diakonissalaitoksen sisaroppilas Kerstin Lund on
suorittamassa harjoittelua Kumpulan kartanossa sijaitsevassa
sukupuolitautisairaalassa, eli kuten kaupunkilaiset paikkaa kutsuvat,
Kuppalassa. Yövuoro jännittää nuorta sairaanhoitajatarharjoittelijaa, sillä
lukkojen taakse suljetut naispotilaat ovat levotonta joukkoa. Toisesta
sisaroppilaasta Kirstistä ei ole apua, sillä tämä on tohtori Renvallin suosikki
ja viettää yönsä nukkuen takahuoneessa.
Kerstinin vuorolla tapahtuu paljon pahempaa kuin hän on
osannut koskaan pelätä. Kesäyön hämärässä toiset potilaat huomaavat, että Ulrika,
yksi hoidettavista naisista, on pyrkimässä kadulta portista sisään Kuppalan
pihalle. Nainen on yltä päältä veressä, ja hän on ryöminyt nojaamaan porttiin
kirjaimellisesti viimeisillä voimillaan. Hätääntynyt Kerstin rientää auttamaan,
mutta tulee samalla päästäneeksi toiset potilaat pakosalle. Vain arka Alina jää
auttamaan Kerstiniä tämän käsiin kuolevan Ulrikan kanssa. Missä Ulrika oli
ollut keskellä yötä juhlavaatteissa? Mitä hänelle oli ulkona tapahtunut?
Tässä on alkuasetelma Heidi Airaksisen
esikoisteoksesta Vierge moderne. Romaani sijoittuu 1930-luvun alun
Helsinkiin, joka kirjan sivuilla näyttää pääosin ikäviä kasvojaan. Kumpulan
kartanon veneerisen sairaalan potilaat ovat huoltopoliisin kiinni ottamia
prostituoituja tai irtolaisia, jotka on määrätty käytännössä pakkohoitoon. Työläiskortteleissa
on suoranaista kurjuutta ja kuolema tuttu vieras.
Kaupungin lukuisten bordellien asiakaskuntaan kuuluu
silmäätekeviä poliisin johtoportaasta alkaen. Tarjontaa on joka makuun, kun
vain osaa kysyä oikeista paikoista. Samaan aikaan homoseksuaalisuus on
rangaistavaa. Kaksinaismoraali kukoistaa komeasti.
Diakonissalaitoksen sisaroppilas Kerstin on joutunut
ottamaan hänelle osoitetun paikan oppilaitoksessa osin vasten tahtoaan. Maalaispitäjän
pappilasta kotoisin olevalla nuorella naisella on varjeltavanaan synkkä
salaisuus, johon liittyy Aurora-niminen tyttö ja tämän kohtalo. Kun Ulrika on
kuollut ja Kerstiniä varoitetaan joka taholta, että hänen on parasta vain
unohtaa koko tapaus, päättää hän ottaa selvää arvoituksellisen potilaansa
kohtalosta.
Tutkimukset johdattavat identiteettinsä kanssa hapuilevan ja
elämänsä suuntaa etsiskelevän Kerstinin Meilahteen upeaan huvilaan, jonka omistaa
kaikin puolin erikoinen pariskunta.
Airaksisen romaani on runsas ja vähän rönsyileväkin. Rikosjuoni
muodostaa jonkinlaisen rungon teokselle, mutta dekkarikriteerein arvioituna se
on hieman hutera ja natisee paikoin pahoin. Tutkimuksia tehdään lähinnä improvisoiden
ja hyvään tuuriin sekä suhteisiin luottaen. Kerstinin toiminta on paikoin
levottoman tempoilevaa, mikä kuvastanee hänen sisäisen maailmansa sekasortoisuutta.
Epookki on Vierge modernessa kuvattu taiten ja
kiinnostavasti, ja romaanin tunnelma on arvoituksellisen utuinen, sinisen
tupakansavun ja ukkosmyrskyjen sumentama. Teos tarjoaa vähän uskaliaan
aikamatkan aikaan ja paikkoihin, joita ei ole liiaksi kuvattu. Myös näkökulma
on raikas ja mielenkiintoinen.
Vielä erityiskiitos teoksen onnistuneesta ulkoasusta. Kansi
on upea! Sen tekijä on Asko Künnap. Kovakantinen laitos on muhkea, mutta
sivumäärä on kuitenkin kohtuullinen, niukasti alle neljäsataa sivua. Ikänäköinen
lukija kiittää myös väljää taittoa ja riittävää kirjasinkokoa.
Heidi Airaksinen: Vierge moderne
Arktinen Banaani 2021. 391 s.
Arvostelukappale.
Kuulostaa aika hurjalta. Vähän alkoi kyllä kiinnostaa. :)
VastaaPoistaMinulla on tämä varausjonossa kirjastosta tulossa. Toivottavasti kirja ei ole liian raaka vaan sellainen sopivan leppoisa kesän viihdyke.. Esimerkiksi Hämeen-Anttilan Björkit ja Terttu Autereen Kuikka-dekkarit ovat olleet just sopivia stressin helpottajia ja tuoneet myös historian elävyyttä..
VastaaPoistaEi ole raaka, vaikka en ihan leppoisanakaan pitäisi. Kerrohan sitten, mitä pidit ja ajattelit.
PoistaSain tämän luettua, ja olen samaa mieltä kanssasi: ei ole raaka, mutta tummia sävyjä on paljon ja dekkarijuoni on aika köykäinen. Virkistävä näkökulma 1930-lukuun, ja seksuaalivähemmistöjen syrjiminen sen ajan Suomessa on järkyttävää. Jos lukee muutenkin paljon, niin tähän kannattaa tarttua, mutta jos lukee vain muutaman teoksen vuodessa, säästäisin tilaa joillekin muille. Jos Airaksisen kirjoittaa joskus toisen samanhenkisen teoksen, taidan kyllä lukaista sen, koska tämä oli kuitenkin sujuvasti etenevä, vaikka toistoa oli omaan makuuni turhan paljon, ihan lausetasolta asti.
PoistaTämä kiinnostaa, laitoin kustantajalle arvostelukappalepyynnönkin mutten saanut siihen mitään vastausta, enkä kirjaakaan, joten ilmeisesti ignoorasivat. Näistä tulee aina se ikävä fiilis, ettei kustantajaa kiinnosta blogataanko heidän julkaisuistaan vai ei, tai ehkä se on vain henkilökohtaista. Enivei, ehkä laitan kirjastoon varauksen, ehkä en. Ikänäkö kiittäisi kyllä isohkoa fonttia, on alkanut selvästi heikentää näköä tässä talven aikana penteles.
VastaaPoista