Lehti
intohimoiselle kirjallisuudenharrastajalle
Ajaton ja
ajankohtainen kirjallisuuslehti
Näillä mainoslausahduksilla kaupitellaan Parnasso-lehteä
Otavamedian sivuilla. Parnasso lienee Suomen ikonisimpia kirjallisuuslehtiä.
Omassa nuoruudessani, siis 1980-luvulla, kun opiskelin kotimaista kirjallisuutta,
kaikki itseään kunnioittavat oikeat kirjallisuusihmiset tilasivat Parnassoa.
Vielä parempaa oli, jos esimerkiksi kesähuvilalle oli vuosikymmenten mittaan säilötty
Parnasson vuosikertoja, joita sitten kesälomalla laiturinnokalla ahmien
luettiin viikkokausia.
Omat kokemukseni kyseisestä lehdestä noilta ajoilta ovat
ankeahkoja. Lehti ei houkutellut ankaran puritanistisella ulkoasullaan sen
paremmin kuin korkean akateemisilla teksteilläänkään. Vaikutus oli lähinnä
päinvastainen. Jos ’oikea’ kirjallisuus oli sitä, mitä Parnasson sivuilla käsiteltiin,
tyytyisin vähin äänin sitten siihen ’väärään’.
Nuorena äidinkielen ja kirjallisuuden opettajana 1990-luvulla
kuitenkin ajattelin, että onhan nyt sentään Parnasso tilattava kotiin. Ihan
tarkkaa muistikuvaa minulla ei ole, millaisia jaksoja olen ollut lehden tilaaja
menneillä vuosikymmenillä. Aina välillä teen kunnon puhdistuksen talouden
lehtitilauksissa, ja Parnassokin on saanut välillä luvan jäädä tauolle. Tällä
hetkellä suhteemme on lämpimämpi kuin koskaan.
Wikipedia tietää kertoa, että Parnasso-lehti
perustettiin vuonna 1951, kun Näköala- ja Ajan kirja -lehdet yhdistettiin.
Aluksi lehden kustantamisesta vastasi Suomen Kulttuurirahasto, mutta 1960-luvun
lopulla se siirtyi osaksi Yhtyneitä Kuvalehtiä eli nykyistä Otavamediaa. Lehden
idean isäksi mainitaan konservatiivinen V.A. Koskenniemi, mutta nuoret
modernistit nappasivat sen pian omaksi foorumikseen. Lehden päätoimittajien
nimilista on vaikuttava Kaarlo Marjasesta ja Kai Laitisesta Jarkko
Laineeseen.
1990-luvulla Parnasso muutettiin neljästi vuodessa
ilmestyväksi aikakauskirjaksi. Vuonna 2003 lehti uudistettiin ulkoasultaan
aikakauslehtimäisemmäksi, ja se ilmestyy seitsemän kertaa vuodessa.
Päätoimittajina tuolla kaudella toimivat Juhana Rossi ja Jarmo
Papinniemi. Syksyllä 2014 Parnasso liitettiin Suomen
Kuvalehti -lehtiperheeseen, jolloin sen päätoimittajaksi tuli Suomen
Kuvalehden päätoimittaja (eli tällä hetkellä Matti Kalliokoski) ja
vastaavaksi tuottajaksi Karo Hämäläinen. Nykyään lehti ilmestyy
kuudesti vuodessa, ja sen tilaushinta on tällä hetkellä kestotilauksena 78
euroa ja irtonumeron saa hintaan 10,90. Siitä, että lehti kolahtaa säännöllisesti
postilaatikkoon, saa siis maksaa vähän ekstraa.
Kuin varkain Parnasso on karistanut harteiltaan sinne
kerääntyneen tomun ja tunkan. Silti myös vanhaa arvokkuutta on säilynyt,
ainakin minun silmissäni, ainakin ripauksen verran.
Jo lehden ulkoasu on raikastunut melkoisesti, mutta on edelleen
täysin tunnistettava. Logo näyttäisi säilyneen ennallaan perustamisajoista lähtien.
Lehden mitat ovat 18,5 cm x 24,7 cm, ja numerossa 2/2021 on 74 sivua. Lehti on painettu
mattapintaiselle hyvän tuntuiselle hieman kellahtavalle (ei siis täysin
valkoiselle) paperille, ja siinä on nelivärikuvitus. Taitto on mukavan rauhallinen,
eikä kirjasimen pistekokokaan ole liian pieni. Fyysinen lukukokemus on siis
miellyttävä, ja lehti on esteettisesti minun silmääni arvokkaan kaunis mutta ei
tärkeilevä.
Olen kaipaillut kirjallisuuslehtiin tiettyä rentoutta, ja tuntuu
vähän hassulta todeta, että tällä hetkellä tilaamistani yleiskirjallisuuslehdistä
rennoin taitaa olla juuri Parnasso. Lehteen on lisätty vakiopalstoja, kuten
Sarjakuva, jossa vierailevat eri tekijät, nrossa 2/2021 H-P Lehkonen. Kannen
takana -sarjassa esitellään mielenkiintoisia kansitaiteilijoita meiltä ja
maailmalta, tällä kertaa Ville Hännisen käsittelyssä on Alvin Lustig.
Klassikkoni-sarjassa Heta Pyrhönen kirjoittaa suhteestaan Anni Swanin
Iris rukkaan. Lehdessä on useita kolumneja ja muun muassa jo klassikoksi
muodostunut kirjallisuustietovisa.
Kirjailijahaastattelu Tiina Raevaarasta on tämän numeron
pääjuttuja (teksti Jani Saxell, kuvat Marjo Tynkkynen), jolle on
varattu lehdestä viisi aukeamaa. Raevaarasta on toiminnallinen kuva myös lehden
kannessa. Erittäin mielenkiintoiselta vaikuttava (olen vasta ehtinyt silmäillä
juttua) vaikuttaa Genrekatsaus-nimisen osion alla oleva Laura Honkasalon
artikkeli Jazzia ja silkkisukkia, jossa käsitellään 1920- ja 1930-lukujen
humoristista naisviihdettä. Jutun lopussa on vaikuttava lähdeluettelo, ja juttu
näyttää vilisevän kiinnostavia lukuvinkkejä.
Perinteitä kunnioittaen Parnassossa on myös
kaunokirjallisuutta. Numerossa 2/2021 on Juho Hakkaraisen novelli Mestari.
Käännösrunoutta edustavat Wei Yingwun runot, jotka on kääntänyt Tero
Tähtinen. Hän on myös kirjoittanut runoilijasta kirjailijaa esittelevän
artikkelin johdannoksi runoille.
Kuten kirjallisuuslehdessä kuuluu, myös Parnassossa on laajahko
arvosteluosio. Pääarvostelulle on varattu aukeama, muille sivu, joten totuus on,
että tässä numerossa arvostelu on kuitenkin vain kuudesta teoksesta. Ainakin
ennen vanhaan kirja-arvio Parnassossa oli jo meriitti teokselle ja
kirjailijalle. Hieman ovat Parnasson portinpielet tälläkin saralla avartuneet,
sillä olen ollut huomaavinani silloin tällöin vähän kepeämpienkin teosten arvosteluja
lehdessä.
Aion näillä näkymin jatkaa Parnasson tilaajana, koska lehti
on laadukas ja mielestäni hintansa veroinen. Lehdessä on riittävästi luettavaa
myös kaltaiselleni tavalliselle lukijalle, joka ei kaipaa varsinaisesti akateemista
korkealentoisuutta vaan pikemminkin lukuideoita ja vähän kirjallisuuspainotteista
viihdykettä. En lue vieläkään Parnassoa huolellisesti kannesta kanteen, mutta
kuten olen jo tässä juttusarjassani aiemminkin todennut, se ei ole tarpeenkaan.
Riittää, että jokaisessa numerossa on muutama itseä kiinnostava juttu. Edes
nykymuotoinen, aiempaa rennompi ja lähestyttävämpi Parnasso ei vielä ole täysin
omien toiveideni kirjallisuuslehti.
Kirjallisuuslehtisarjassani on esitelty seuraavat lehdet:
Särö
Lumooja
Nuori Voima
Parnasso
Kiitos näistä lehtien esittelyistä! Todella avartavaa.
VastaaPoistaHei Anki! Kiitos itsellesi, ahkeralle kommentoijalle!
PoistaTämä lehtiesittelysarja on itsellekin ihan kiva, koska tulee aidosti miettineeksi, miksi lehtiä tilaa ja mitä niiltä toivoo.
Tämä lehtien esittely on niin mahtava sarja, kiitos! Mitähän vielä tuleekaan, Kanava ehkä ainakin? Parnasso on näistä tähän asti esittelemistäsi ainoa, jota tilaan, mutta tuo vuosikertamainintasi aiheutti pistoksen: taitaa olla taas muutaman vuoden lehdet kasassa odottamassa hetkeä niiden lukemiselle. Ei sillä, etteikö se kiinnostaisi, aika vain ollut kortilla ja varsinainen kirjojen luku menee aina edelle.
VastaaPoistaKiitos, Arja! Kiva, että juttusarjani kiinnostaa muitakin kuin vain itseäni :D Olen yrittänyt pitää itselleni kuria, että myös oikeasti luen tilaamiani lehtiä, vaikka niitä tilaan osin ihan kannatuksen vuoksikin. Jokaista numeroa ainakin selaan! Lisäksi olen tehnyt säännön, että en säilytä mitään vuosikertapinoja, vaan laitan lehdet kiertoon nopeasti. Ruumiin kulttuuria on tallessa aina pari edellistä vuosikertaa, mutta sitten kutsuu niitäkin keräyslaatikko tai kirjaston kierrätyshylly. Uutta tulee tasaiseen tahtiin.
PoistaOlen pitkään tilannut Parnassoa, joskin myös välillä pitänyt taukoja. Mutta olen säilyttänyt ainakin osan vuosien ja vuosikymmenienkin takaisia numeroita - niitä on hauskaa välillä lueskella. Nykyinen Parnasso on mielestäni ajassa vahvasti kiinni, kiinnostava ja muodoltaan erinomaisen miellyttävä. Hyviä kirjoittajia! En aio luopua Parnassosta. Tilaan myös kokonaan toisenlaista sivistyslehteä, nimeltään Niin & Näin, joka keskittyy filosofiaan, mutta tarjoaa usein näkökulmia myös kirjallisuuteen (ja moneen muuhunkin). Sen artikkelit ovat tasokkaita ja säilyttävät kiinnostavuutensa pitkään. Usein siitä aiheesta, josta mediassa puhutaan nyt, on kirjoitettu Niin & Näin -lehden sivuilla 15 vuotta sitten.
VastaaPoista