”Kirstilä on suomalaisen dekkarikirjallisuuden ehdotonta
huippua ja jo klassikko lajissaan”, toteaa dekkariasiantuntija Terttu
Uusimaa Dekkarinetti-sivustollaan.
Niin, tiesin olevani tämän juttuni kanssa pulassa jo
lukiessani Pentti Kirstilän ensimmäistä Vuoden johtolangalla
palkittua psykologista trilleriä Sinivalkoiset jäähyväiset. En nimittäin
voi sanoa juurikaan pitäneeni siitä. Muistelen myös joskus aikaisemmin
lukeneeni jonkin Kirstilän teoksen, todennäköisesti Elektran, enkä
pitänyt siitäkään. Ja koska Kirstilä on yksi niistä harvoista kirjoittajista,
jotka ovat saaneet Johtolangan kahdesti, joudun lukemaan vielä kolmannenkin
Kirstilän teoksen!
Kirstilän tuotannosta tunnetuimman ja arvostetuimman osan
muodostavat ylikonstaapeli Lauri Hanhivaarasta kertovat poliisidekkarit. Niihin
olen tutustunut jossain vaiheessa elokuva- ja tv-sarjaformaatissa. Antti Litja
esittää tunnetuimmassa eli Jäähyväiset presidentille -filmatisoinnissa Hanhivaaraa.
Silti paremmin on elokuvasta mieleeni jäänyt Hannu Laurin hyytävä olemus.
Vuoden johtolangalla vuonna 1987 palkittu Sinivalkoiset
jäähyväiset ei nimestään huolimatta kuulu Hanhivaara-dekkareihin, vaan se
on sarjoista erillinen yksittäisteos. Se ei myöskään ole poliisidekkari, vaan
lajityypiltään se on pikemminkin psykologinen jännitysromaani. En luonnehtisi
sitä trilleriksi, sillä toimintaa on siihen liian niukalti, vaikka ruumiitakin
kyllä tulee.
Palkintoraati (Risto Hannula, Eila
Pennanen ja Kyösti Salovaara) on aikanaan perustellut valintaa
näin:
”Pentti Kirstilä on ollut keskeisellä tavalla luomassa
suomalaista jännitysromaania nimenomaan kirjallisuutena. Hän on etevä juonen
sommittelija, yllättäjä ja lukijan tietoinen hämääjäkin, ja myös hänen
henkilökuvauksissaan on ytimekkyyttä. Hänen kirjoistaan jää vahva visuaalinen
jälkikuva, liikuttiinpa sitten Tampereella, kuten hänen alkuaikojen
kirjoissaan, tai Kreikassa, kun nyt palkittavassa romaanissa.”
Juonenpunonta ei nykymittapuulla ole Sinivalkoisissa
jäähyväisissä kovinkaan vakuuttavaa. Myönnän toki auliisti, että
vuosikymmenien takaista teosta ei ole reilua arvioida nykynäkökulmasta, mutta
kerron nyt kuitenkin omat tuntemukseni lukukokemuksesta.
Teoksen alkutilanne on kieltämättä kutkuttava.
Liikunnanopettaja Lasse Virtanen on nostanut puolen miljoonan markan
henkivakuutuskorvaukset, jotka on maksettu hänelle tyttöystävä Siljan
tapaturmaisen ’kuoleman’ perusteella. Silja ei kuitenkaan ole kuollut, vaan on
odottanut Lassea ja vakuutusrahoja puolitoista vuotta Madeiralla. Nyt
pariskunnan on tarkoitus vihdoin tavata Kreikassa ja aloittaa uusi huoleton
elämä pesämunansa turvin. Mutta kohtalo puuttuu peliin, ja Lassen matkalaukku
katoaa. Mitään rahoja ei siis ole. Riittääkö rakkaus yhteiselon pohjaksi?
Silja on todettu kuolleeksi, kun häneksi päätelty nuori
nainen on löytynyt Lassen mökkijärvestä. Kaiken lisäksi Siljan entinen
miesystävä toimittaja Seppo Kaisla on tuomittu hänen murhastaan vankilaan.
Kaisla palkkaa toimittajaystävänsä Tapani Latvalan selvittämään, mitä oikeasti
tapahtui. Hän ei usko Siljan kuolleen, vaan patistaa Latvalaa seuraamaan, mitä
Siljan uusi poikaystävä puuhailee.
Kreikan saaristossa Siljan ja Lassen välit alkavat kiristyä
rahojen vähetessä ja toivon vakuutusrahalaukun löytymisestä huvetessa. Jotenkin
on saatava jostain rahaa, ja samalla Siljan on syytä pitää matalaa profiilia.
Sitten Lasse saa rahakkaan työtarjouksen varakkaalta vaikuttavalta mieheltä.
Mutta onko Suomen poliisi tai joku muu taho kiinnostunut pariskunnan toimista?
Sinivalkoisten jäähyväisten tunnelma on pikemminkin
ahdistava kuin jännittävä. Koska dna-näytteiden ottaminen ei vielä 1980-luvulla
ollut rutiinia, Siljan ’kuoleman’ lavastaminen on jotenkin hyväksyttävissä. Sen
sijaan henkivakuutuskuviot vaikuttavat kyllä jokseenkin heppoisesti
laadituilta.
Ahdistavuus johtuu osittain ainakin siitä, että kaikki
romaanin henkilöt ovat enemmän tai vähemmän epämiellyttäviä ihmisiä, jotka
petkuttavat ja hyväksikäyttävät kaikkia heti pienenkin tilaisuuden tullen. On
vaikea lukea tarinaa, jolle ei osaa toivoa oikein minkäänlaista loppua, koska
en halunnut kenellekään käyvän erityisen hyvin. Mutta Kirstilä kyllä minunkin
mielestäni osaa mainiosti harhauttaa lukijaa, se myönnettäköön, ja loppuratkaisukin
on sitten ihan kelvollinen.
Pentti Kirstilä: Sinivalkoiset jäähyväiset
WSOY 1986. 191 s.
Kirjasto.
Vuoden johtolanka -palkitut dekkarit:
(Linkki vie omaan blogijuttuuni teoksesta.)
2024: Kale Puonti: Fadi
2023: Virpi Hämeen-Anttila: Vapauden vahdit
2022: Niko Rantsi: Kuka viereesi jää
2021: Jyrki Erra: Lyijyvalkoinen
2020: ArttuTuominen: Verivelka
2019: Eva Frantz: Kahdeksas neito
2018: Timo Saarto: Kuoleman kuukausi
2017: Mikko Porvali: Veri ei vaikene
2016: Pauliina Susi: Takaikkuna
2015: Kati Hiekkapelto: Suojattomat
2014: Timo Sandberg: Mustamäki
2013: Reijo Mäki: Sheriffi
2012: Pekka
Hiltunen: Vilpittömästi sinun
2011: Antti Tuomainen: Parantaja
2010: Marko Leino: Ansa
2009: Jarkko Sipilä: Seinää vasten
2008: Marko Kilpi: Jäätyneitä ruusuja
2007: Tapani Bagge: Musta taivas
2006: Matti Rönkä: Ystävät kaukana
2005: Tuula-Liina Varis: Vaimoni
2004: Matti Yrjänä Joensuu: Harjunpää ja pahan pappi
2003: Taavi Soininvaara: Koston komissio
2002: Seppo Jokinen: Hukan enkelit
2000: Jari Tervo: Minun sukuni tarina
1999: Ilkka Remes: Karjalan lunnaat
1997: Leena Lehtolainen: Luminainen
1996: Hannu Vuorio: Nyman
1994: Matti Yrjänä Joensuu: Harjunpää ja rakkauden nälkä
1993: Pentti Kirstilä: Imelda
1992: Markku Ropponen: Kuolemanuni
1990: Harri Nykänen: Takapiru
1988: Paul-Erik Haataja: Häkkilinnut
1987: Pentti Kirstilä: Sinivalkoiset jäähyväiset
Aina vaan ei kirja uppoa! En ole itse lukenut Kirstilän kirjoja.
VastaaPoista