Oletko innokas risteilymatkustaja? Haaveiletko vähän
pidemmästäkin risteilystä upealla luksusristeilyaluksella? Jos vastaat näihin
kysymyksiin kyllä, kannattaa harkita tarkkaan, luetko Sebastian Fitzekin
trillerin Matkustaja 23. Sen jälkeen voivat nimittäin ajatukset risteilylomasta
hieman muuttua!
Tuottelias trilleristi Sebastian Fitzek on Saksan
suosituimpia nykykirjailijoita, jonka teoksia on myyty yli 13 000 000
kappaletta ja julkaistu ainakin 36 maassa. Fitzek julkaisi
esikoisromaaninsa Die Therapie vuonna 2006 työstettyään ideaa
ja käsikirjoitusta kuusi vuotta. Tarina kertoo, että hän tarjosi
käsikirjoitustaan lukuisille kustantamoille ja sai kolmetoista hylkäystä ennen
kuin kustantamo Droemer Knaur Verlag otti sen
kustannusohjelmaansa.
Fitzekin tuotantoa on tähän mennessä ilmestynyt suomeksi niukasti.
Vuonna 2019 julkaistiin ääni- ja e-kirjana psykologinen trilleri Paketti (Storyside).
Kustantamo Bazar on ottanut Fitzekin suomennokset julkaisuohjelmaansa ja
julkaisutahti on kova: tammikuussa 2021 ilmestyi Potilas, Matkustaja
23 toukokuussa ja marraskuussa vuorossa on Ikkunapaikka 7A.
Kyseessä ei ole sarja vaan teokset ovat yksittäisiä itsenäisiä
jännitysromaaneja.
Trillerin nimi Matkustaja 23 viittaa siihen, että tilastojen
mukaan risteilyaluksilta katoaa vuosittain keskimäärin 23 ihmistä jäljettömiin.
Tästä faktasta risteilyalusvarustamot mieluiten vaikenisivat tyystin. Tähän
ikävään faktaan berliiniläinen poliisipsykologi Martin Schwartz törmää, kun
hänet houkutellaan luksusristeilyalus Sultan of the Seasille selvittämään hyvin
erikoista tapausta.
Houkuttimena käytetään Martinin omakohtaista tragediaa.
Hänen vaimonsa Nadja ja yksitoistavuotias poikansa Timmy katosivat Sultanilta
viisi vuotta aikaisemmin. Tutkimuksissa selvisi, että Nadja oli huumannut heidän
poikansa eetterillä, viskannut tämän laidan yli ja hypännyt itse perässä. Nyt
Martinin laivalle kutsunut eksentrinen ja erittäin rikas leskirouva antaa
ymmärtää, että kaikki ei ehkä sittenkään mennyt, kuten virallinen selitys
kertoo. Saattaisiko Martinin perhe kenties olla vielä elossa?
Tästä mahdollisuudesta antaa toivoa eriskummallinen tapaus.
Kaksi kuukautta aiemmin Sultanilta katosivat äiti ja tytär, Naomi ja Anouk
Lamar. Heidät oli jo julistettu kuolleiksi, mutta nyt täysin odottamatta tytär
Anouk on ilmestynyt takaisin laivalle, kalpeana, puhumattomana ja raa’asti
raiskattuna. Laivayhtiö on kuitenkin päättänyt salata tytön löytymisen. Jos
Martin ei pysty ratkaisemaan, mitä tytölle on tapahtunut, tämä katoaa uudelleen
ennen kuin laiva saapuu New Yorkiin.
Aikaa on siis niukalti, samoin keinoja arvoituksen ratkaisemiseen.
Lisäriesanaan Martinilla on vielä fyysisiä ongelmia, jotka johtuvat
katkenneesta etuhampaasta ja hiv-estolääkityskuurista, joka aiheuttaa pahoja
sivuvaikutuksia. Kirjan alun kohtaus selittää, miten tähän tilanteeseen on
päädytty. Kuvaus siitä, miten Martin katkaisee itse hohtimilla oman
etuhampaansa voidakseen suorittaa peitetehtävänsä loppuun, on varsin kuvottava.
Poliisipsykologi Martin Schwartzin lisäksi
näkökulmahenkilöitä ovat Naomi Lamar, joka on joutunut sadistisen sieppaajan
kynsiin, sekä Julia Stiller, joka on tullut risteilylle teini-ikäisen Lisa-tyttärensä
kanssa. Juuri laivan irtauduttua lähtösatamasta Julia saa tietää, että Lisa on
joutunut iljettävän nettikiusaamisen kohteeksi. Nyt hän on itse tuonut
traumatisoituneen teini-ikäisen tytön risteilyalukselle. Ja kaikkihan tietävät,
että itsemurhaa hautovien näkökulmasta risteilyalus on oikea toivekohde…
Kirjoitin keväällä Potilaasta, että se on väkivaltaa
ja iljettävien rikosten kuvailua sisältävä trilleri, jota luonnehtisin ennemminkin
psykopaattiseksi kuin psykologiseksi trilleriksi. Sama pätee Matkustaja 23:eenkin.
Fitzek ei juuri säästele lukijaansa, vaan tunnelma on paikoin painajaismainen.
Sitä tosin keventää teoksen elokuvamainen rakenne, jossa lyhyet luvut
vuorottelevat eri näkökulmien välillä ja leikkaukset kohtauksesta toiseen ovat
nopeita ja teräviä.
Lukijan harhauttamisessa Fitzek on mestari. Yllätyskäänne
seuraa toistaan, ja uusia pelaajia tuntuu liittyvän peliin jatkuvasti. Mikään
ei ole sitä, miltä näyttää, sen Martinkin saa karvaasti kokea moneen otteeseen.
Tällä kertaa juonen viimeinen koukku on sijoitettu ihan hännänhuipuksi
epilogiin kirjailijan kiitosten jälkeen. Kannattaa siis tosiaankin lukea kirja
konkreettisesti loppuun asti!
Sebastian Fitzek: Matkustaja 23 (Passagier 23)
Suom. Sanna van Leeuwen.
Bazar 2021. 426 s.
Äänikirjan lukija Ville Tiihonen, kesto 10 h 53 min.
Arvostelukappale, äänikirja BookBeat.
Omat risteilyhaluni eivät ole vuosikymmeniin olleet
kovinkaan kaksiset, eikä kaunokirjallisuus ole ainakaan sitä kohentanut. Pauliina
Suden trillerissä Seireeni tuodaan esiin alusten
luksusturistien ja henkilökunnan välinen jyrkkä kuilu. Yläkansilla ei ole
totisesti käsitystä siitä, millaisilla työehdoilla siellä lomailevien
hyvinvoinnista ja viihtyvyydestä huolehditaan kellon ympäri. Lisäkontrastina
ovat vielä Välimerellä purjehtivat tai ajelehtivat pakolaisia kuljettavat
alukset. Myös Stefan Mosterin romaanissa Nelikätisen soiton mahdottomuus yhtenä teemana on laivojen sisäinen jyrkkä luokkajako.
Hyytävään tunnelmaan päästään myös Mats Strandbergin Risteily-kirjassa. Sen lukemisen jälkeen ei totisesti tee mieli lähteä risteilemään.
VastaaPoistaFitzek on roikkunut omalla lukulistallani jo hyvän aikaa.
Strandbergin Risteilyä en ole uskaltanut edes ottaa lukulistalleni :D
PoistaFitzek on vähän sellainen, etten oikein tiedä, pidänkö vai en. Koukuttaa sitten kuitenkin, ja on pakko jatkaa lukemista.
Vaikuttaa jo vähän turhan hurjalta omaan makuun. :D
VastaaPoista