Jyväskylän Muuratsalosta kotoisin oleva rikosylikonstaapeli Elmo
Vauramo on palannut kotikaupunkiinsa. Uudessa virassaan Elmolla on työparina
laitoksen erikoisin tyyppi Matilda Metso, joka huhujen mukaan on omintakeisella
käytöksellään savustanut entisen työparinsa hakemaan töitä muualta. Matilda ei
turhia puhele, mutta hän on erinomainen poliisi. Uudessa työpaikassaan Elmo
tuntee viihtyvänsä erinomaisesti, eikä vähiten siksi, että pomo Selma Lahtinen vaikuttaa
täydelliseltä esimieheltä eli vastakohdalta hänen aiemmalle päällikölleen.
Elmo ei ole taustoiltaan ehkä kaikkein tyypillisin poliisi
edes dekkareissa, sillä hän on ollut kohtalaisen menestyneen rockbändin kitaristi.
Unelma menestyksestä jäi kuitenkin saavuttamatta, ja nyt bändivuosista on muistona
enää komea letti ja pölyttyvä kitara poikamiesboksin nurkassa.
Elmon ensimmäinen juttu Jyväskylässä on nelivuotiaan
Lenni-pojan katoaminen. Joku sieppasi pojan hiekkalaatikolta äitinsä nenän
alta, kun tämä nukutti Lennin nuorempaa sisarusta vähän sivummalla. Pojasta jäi
vain toinen kenkä leikkikentän rajalle. Johtolankoja ei ole, ja juttu junnaa
paikoillaan. Elmo tuntee paineen kasvavan. Ei kai hänen ensimmäinen juttunsa
ole jäämässä ratkaisemattomaksi? Lisäksi jokin Lennin katoamisessa tuntuu herättelevän
hänen pahoja muistojaan kaukaa lapsuuden hämäristä asti.
Lennin katoamineen herättää kipeitä muistoja myös Liljassa,
jonka Henri-poika katosi ensimmäisen kouluvuotensa syyslukukauden alkupäivinä
koulun retkellä. Lilja ei ole päässyt yli poikansa katoamisesta. Tilannetta ei
helpota, että hän on menettänyt myös kuulonsa ja sitä myötä työnsä. Muistisairaudesta
kärsivä mies Leo ei enää osaa viittomia, joten yhteys puolisoonkin on mennyttä.
Viittomakielentaitoisen ystävättärensä Vivianin kanssa Lilja päättää vielä
kerran yrittää selvittää, mitä Henrille oikein tapahtui kaksikymmentä viisi
vuotta sitten. Missä poika on? Onko hän vielä elossa, kuten Liljasta tuntuu?
Tuire Malmstedt sai esikoisteoksestaan Pimeä jää Suomen dekkariseuran myöntämän Vuoden esikoisdekkari -kunniakirjan vuonna
2019. Pimeän jään aloittamassa Isa Karos -sarjassa on ilmestynyt toistaiseksi
kolme dekkaria. Lasitarha aloittaa uuden Metso & Vauramo -sarjan.
Lasitarhassa on paljon aiemmista dekkareista tuttua
Malmstedtia. Lukijan on syytä olla varuillaan, sillä Malmstedt on haka harhauttamaan
sinisilmäisiä. Aika harva asia on lopulta sitä, miltä alussa näyttää. Edelleen
Malmstedtia kiehtovat ihmismielen pimeät syöverit. Mitä on pahuus? Miten traumat
vaikuttavat ihmiseen? Miten muistot rakentuvat? Ketkä kaikki voivat kokea
syyllisyyttä tapahtumista, joille eivät ole voineet mitään? Nykyhetken
tapahtumat juontuvat menneisyydestä.
Aiemman sarjansa kirjoihin Malmstedt on kirjoittanut
historialliset tasot, jotka liittyvät enemmän tai vähemmän löyhästi pääjuoneen ja
tuovat tarinaan mystisen ulottuvuuden. Lasitarhassa ei tällaista rinnakkaiskertomusta
ole, mutta tarinan lomaan on siroteltu otteita pimeään huoneeseen suljetun pikkupojan
ajatuksia. Kokonaisuus tuntuu ehkä tämän takia kompaktimmalta.
Uudet päähenkilöt Elmo Vauramo ja Matilda Metso eivät vielä
tule kovin tutuiksi, mutta sen verran kuitenkin, että heistä jo kiinnostuu. Kummallakin
on historiassaan kipukohtia, joita jo jonkin verran avataan, mutta mitään Isa
Karoksen traumojen kaltaista heidän komeroissaan ei vaikuttaisi lymyävän. Se
tuntuu helpottavalta. Ainakin minusta on mukavaa välillä seurata rikostutkintaa,
jonka tekijät eivät ole totaalisolmussa omine ongelmineen. En oikein osaa
sanoa, pidänkö enemmän mukavan tuntuisesta Elmosta vai eksentrisestä Matildasta.
Lasitarha ei ole mikään leppoisa teekutsudekkari. Malmstedt
on tarttunut kaikkien vanhempien pahimpiin pelkoihin ja lisännyt niihin vielä
pari kierrettä. Kannattaa tosiaan varoa, kun tuijottaa pimeyteen.
Tuire Malmstedt: Lasitarha
Aula & Co 2021. 361 s.
Arvostelukappale.
Isa Karos -sarja
Pimeä jää
Mykkä taivas
Enkelimetsä
Metso & Vauramo -sarja:
Lasitarha
Vaikuttaa tosi kiinnostavalta! Kiitos esittelystä :)
VastaaPoista