En lakkaa ihmettelemästä, miten täysin sattumanvaraisesti
luetut kirjat usein lomittuvat tai asettuvat jatkumoksi. Näin kävi jälleen, kun
ensin luin italialaisen Paolo Giordanon romaanin Jopa taivas on
meidän ja sen jälkeen kirjapinosta osui käteen suomalaisen Saila
Susiluodon ensimmäinen proosateos Kehrä.
Teoksia yhdistää paitsi Italia myös vahva ilmastoahdistus.
Susiluoto kertoo Kehrän jälkisanoissa, että romaanin pohjana olevat
matkapäiväkirja ja muistiinpanot on kirjoitettu syksyllä 2019 Mazzanon kirjailijaresidenssissä.
Kehrä on runoilijana tunnetun kirjailijan ensimmäinen
romaani, jota luonnehditaan takakansitekstissä matkapäiväkirjaksi ja
esseistiseksi romaaniksi. Se on siis myös vahvasti autofiktiivinen teos. Teksti
muistuttaa kieleltään ja taitoltaan proosarunoa.
Minäkertoja puhuttelee usein sinää, jonka tulkitsen kertojan
kirjailijamieheksi, joka myös kirjoittaa yhteisessä residenssissä omaa
teostaan. Tämäkin on mielestäni merkki proosarunon puoleen kallistumisesta,
runoissahan on puhuja kertojan sijaan. Kertojan oma kirjoittaminen ei ota
sujuakseen suunnitellulla tavalla, runot eivät synny toivotusti. Kehrässä
on paljon puhetta kirjoittamisesta, kirjoitusprosessista, julkaisemisesta ja kirjailijuudesta.
Kertoja tekee havaintoja ympäröivästä luonnosta ja säästä.
Italiassa on vielä loppusyksystäkin helteisen lämmintä, ja se tuntuu
epäluonnolliselta ja ahdistavalta. Ilmastonmuutoksen vaikutukset näkyvät kaikkialla.
Kertoja yrittää muuttaa omaa kuluttamistaan konkreettisilla tavoilla
esimerkiksi syömällä vähemmän. Omista tottumuksista erityisesti lentäminen
huolestuttaa, sillä matkustaminen on tähän asti tuntunut kirjoittamisen takia
välttämättömältä. Mutta onko siitäkin nyt luovuttava?
Keski-ikäistyvän kertojan mielessä ovat aikuistuneet lapset
ja heidän pärjäämisensä. Mieleen nousevat myös monet muistot lapsuudesta, kuten
hetket Lohjan mökillä, ja myöhemmiltäkin ajoilta, niistä kipeimpiä ovat oman
veljen ja monen ystävän kuolemat.
Kehrä ei edusta ihan omaa suosikkiluettavaani, mutta
olen iloinen siihen tarttumisesta. Kliseisesti voi todeta, että mukavuusalueen
rajan yli astuminen teki ihan hyvää. Nopealukuinen teos on yleistunnelmaltaan
apea. Se jätti lukijaansa jäljen.
Saila Susiluoto: Kehrä
Otava 2021. 245 s.
Arvostelukappale.
Minulla odottaa hyllyssä ties kuinka monetta vuotta Susiluodon Carmen. Voisi joskus lukea sen, ja tämän Kehränkin.
VastaaPoista