Vuonna 2021 on ilmestynyt minun mutuni perusteella
harvinaisen paljon kotimaisia esikoisdekkareita. Lisäksi ainakin omiin käsiini
osuneet ovat olleet kiinnostavia ja hyvätasoisia, ja alagenrejäkin on ollut
runsaasti. Tässä lista tähän asti tänä vuonna lukemistani kotimaisista
esikoisdekkareiksi laskemistani teoksista:
Kauko
Röyhkä ja Anneli Aunola: Liian lempeä mies (CrimeTime)
Antti
Vihinen: Punainen prinsessa (Into)
Tommi
Laiho: Uhanalaiset (Myllylahti)
Heidi
Airaksinen: Vierge moderne (Arktinen Banaani)
Risto
Miettinen: Petturi (Aula & Co)
A.
M. Ollikainen: Kontti (Otava)
Milka
Hakkarainen: Ei verta rantaa rakkaampaa (Myllylahti)
Johanna
Savolainen: Se, joka pääsi pakoon (Mäkelä)
Mikko
Kalajoki: Velkakirja (Otava)
Johanna
Hasu: Roihu (Reuna)
Saija
Kuusela: Katse (Tammi)
Sari
Rainio ja Juha Rautaheimo (R&R): Vainajat eivät vaikene (Siltala)
Hienon joukon jatkoksi asettuu myös Janne Toivoniemen
esikoisdekkari Sateenkaarimurhat, joka sopii sikälikin hyvin seuraan,
että kyseessä on myös uuden sarjan aloitusosa. Sarjamaisuus on dekkarigenren todellista
valtavirtaa.
Siihen Sateenkaarimurhien valtavirtaisuus sitten
taitaa jäädäkin! Takakansitekstissä teosta luonnehditaan näin: ”Sateenkaarimurhat
on psykedeelis-filosofinen dekkari, jossa kaikki omituinen on normaalia ja
normaali omituista.” Kerrankin allekirjoitan mainospuheen mutinoitta! Juuri
psykedeelis-filosofinen lukukokemus Sateenkaarimurhat on. Olin kirjaa
kuunnellessani paikoin ällistynyt, paikoin tyrmistynyt, ja loppuun päästyäni huvittuneen
hämmentynyt. Mitä oikein olinkaan juuri kokenut?! Ainakin jotain erilaista,
eikä lainkaan negatiivisessa mielessä.
Romaanin minäkertoja on Kimi Kataja, joka ensimmäisellä
sivulla esittelee itsensä ja puhuttelee lukijaa. Kimi lupaa tehdä selkoa, miten
hänen elämänsä muuttui kahden kalliolaisbaarissa ammutun laukauksen
seurauksena. Ennen niitä Kimi oli Suomen parhaiten tienaavia copywritereita ja
vietti luksustuotteilla kuorrutettua pinnallista elämää. Omien sanojensa mukaan
hän käytti viisisataa euroa viikossa muun muassa mariin ja kokaiiniin, eli
tajuntaansa hän laajensi huolella.
Mitä sitten tapahtui Kallion seksuaalivähemmistöväen
suosimassa Sivukirjasto-baarissa? Kimi oli ensimmäistä kertaa elämässään
meikannut ja pukeutunut tyrmääväksi drag queeniksi ja oli viettämässä kosteaa
ja muutenkin huuruista iltaa vakipaikassaan. Illan mittaan hän tutustui kiinnostavaan
naiseen, joka myöhemmin paljastuu rikospoliisin väkivaltayksikön rikosylikomisario
Anne Seppäseksi.
Tilanteen tekee erityiskiusalliseksi kokaiini, jota Kimi
tarjosi Annelle baarin wc:ssä… Anne oli baarissa työtehtävissä, sillä Kalliota
piinaa homomiehiin keskittyvä raaka tyrmäystipparaiskaaja.
Illan mittaan tapahtuu monenlaista myöhemmin merkittäväksi
osoittautuvaa, kuten välikohtaus kadulla uusnatsijärjestö Suomen Nyrkin näkyvän
hahmon Aki Lahtisen ja tämän tovereiden kanssa. Kimin ystävät, kihlapari Måns
Malmberg ja Lasse Nummi, riitelevät baarissa näyttävästi, ja Lasse lähtee
kotiin. Ilta päättyy Månsin kannalta ikävästi, sillä hänet ja hänen satunnainen
seksikumppaninsa ammutaan baarin wc:ssä.
Tilanteen tekee erityisen mutkikkaaksi, että sulhasensa
murhasta epäillyksi pikavauhtia päätyvä Lasse on Kimin työtoveri mainostoimisto
Glitterissä (joka muuten on työpaikka suoraan helvetistä) ja Måns sen
tärkeimmän asiakkaan eli pelifirma Red Hot Gamesin palveluksessa. Red Hot Games
on juuri listautumassa pörssiin, ja asiaa on valmisteltu huolella Glitterissä. Ymmärrettävästi
kummankin firman johtoporras suhtautuu kiusalliseen kuolemantapaukseen
vähintäänkin torjuvasti.
Kimi ei kuitenkaan usko hetkeäkään Lassea murhaajaksi.
Esimiehensä suoraa käskyä uhmaten hän päättää auttaa ystäväänsä hädässä. Upporikkaan
suvun originelli vesa Benny Serlin, Kimin paras ystävä jo vuosien ajalta,
ehdottaa, että kaverukset perustaisivat yhteisen yrityksen, Filosofisen
etsivätoimiston, jonka ensimmäinen toimeksianto olisi Månsin murhan
selvittäminen. Kimi haraa kaikin voimin vastaan, mutta lukija tietää, että kyse
on vain ajasta. Ennemmin tai myöhemmin Kimi taipuu ja päätyy psykedeelisen
empirismin periaatteiden mukaisesti toimivan etsivätoimiston osakkaaksi ja
työntekijäksi.
Dekkariperinteitä noudattaen kaikki liittyy lopulta
kaikkeen, mutta sitä ennen ehtii tapahtua totisesti monenmoista. Kun juonen
raaputtaa esiin kaiken Bennyn filosofisen jorinan ja kaikkien mahdollisten
osallisten taajaan harrastaman kemiallisen tajunnanlaajennuksen alta, se on
varsin toimiva. Toivoniemi kirjoittaa hauskasti mutta vakavia aiheita sivuten,
ja lukijan huoleksi jää omien ennakkoluulojensa hätkähdyttävä oivaltaminen.
Ruumiita tulee, mutta maltillisesti, eikä väkivallalla tai
seksikuvauksilla mässäillä, joten Sateenkaarimurhat sopii vähän
herkemmillekin lukijoille. Tosin on myönnettävä, että itseäni hieman kauhistutti
tapa, jolla romaanissa huumeiden käyttöön suhtaudutaan ja sitä harrastetaan.
Toivottavasti kyseessä on kuitenkin kaunokirjallinen tyylikeino hyperbola eli
liioittelu!
Janne Toivoniemi: Sateenkaarimurhat
CrimeTime 2021. 288 s.
Äänikirjan lukija Markus Niemi, kesto 7 h 18 min.
Ennakkokappale. Äänikirja BookBeat.
Pitäisiköhän tätä kokeilla? :D Tykkään filosofiasta, joten voisi toimia.
VastaaPoistaEhdottomasti, tämä on mainio!
PoistaMulla tää oottaa hyllyssä, että tartun tähän. Vaikuttaa mielenkiintoselta tää.
VastaaPoista