Tänään 7.12.2021 Suomen dekkariseuran asettama Vuoden
johtolanka -palkintoraati julkaisee palkinnon historian ensimmäisen lyhytlistan.
Seuran verkkosivuilla kerrotaan asiasta näin:
”Vuonna 2021 otetaan käyttöön myös niin sanottu lyhyt
lista. Johtolanka-raati valitsee saamistaan ja lukemistaan ehdokaskirjoista 4–6
kirjan listan, joka julkistetaan joulukuun alkupuolella. Näistä lyhyen listan
ehdokaskirjoista raati valitsee lopullisen voittajan seuraavan vuoden
tammikuussa ja palkinto jaetaan helmikuussa.
Lyhyen listan käyttöönotolla Dekkariseuran hallitus
haluaa korostaa suomalaisen rikos- ja jännityskirjallisuuden nykyistä korkeaa
tasoa ja saada enemmän julkisuutta useammalle laadukkaalle teokselle.”
Seura on muutenkin selkiyttänyt palkinnon sääntöjä, sillä
tästä lähtien se on parhaasta kotimaisesta fiktiivisestä jännityskirjasta
myönnettävä palkinto.
Johtolanka-raadin entisenä jäsenenä ja
dekkariseuralaisena iloitsen sääntömuutoksista, ne ovat juuri sitä, mitä
palkinto ja suomalainen dekkarikirjallisuus tällä hetkellä kaipaavat. Tosin
tunnen myötätuntoa raatilaisia kohtaan, koska luku- ja harkinta-aika lyhenivät
samaan aikaan, kun kotimaisia dekkareita julkaistaan enemmän kuin koskaan. Luku-urakka
on melkoinen.
Olen monena vuonna näihin aikoihin julkaissut blogissani
jonkinlaisen vuoden parhaiden dekkareiden listauksen. Tänä vuonna inspiroiduin
tuosta Johtolangan lyhytlistasta ja päätin julkaista siitä oman versioni. Niinpä
alla on lista, jolla on kuusi parasta tänä vuonna lukemaani kotimaista
uutuusdekkaria (ilmestynyt vuonna 2021).
1.
Joona Keskitalo: Tottelemattomat
(Bazar)
Tottelemattomat on hurja ja pelottavan
realistisen oloinen romaani siitä, miten ihan tavallisista suomalaisista
miehistä tulee rikollisia ja miten vääjäämättä rikoksen polulle lähtenyt uppoaa
tahtomattaan yhä syvemmälle vaikeuksiin. Kylmäävä, koukuttava tarina. Tottelemattomat
aloittaa jatkuvajuonisen sarjan, jonka kyytiin kannattaa ehdottomasti hypätä!
Ällistyttävää, että kyse on tekijänsä esikoisteoksesta.
2.
Marko Kilpi: Undertaker 5 – Kuolemanpelko
(CrimeTime)
Undertaker-sarja on edennyt viidenteen
osaan, ja lisää on tulossa. Sarja on jatkuvajuoninen ja hengästyttävän
tiivistahtinen, ja jouduin itsekin kuuntelemaan sen uudelleen alusta pysyäkseni
vauhdissa mukana. UT on jotain täysin erilaista kuin mikään muu jännityskirjallisuuden
kentällä. Kilpi on jo kerran saanut Johtolangan edellisen sarjansa aloitusosasta,
mutta UT:tä ei vielä ole palkinnolla huomioitu. Kenties nyt? En panisi lainkaan
pahakseni.
3. Tuomas Lius: Sudenkorennon kesä (Like)
Sudenkorennon kesä on toistaiseksi ainoa Tuomas Liuksen tuotannosta
lukemani teos, mutta ei takuulla viimeinen. Lumouduin tämän teoksen
vastustamattomasta imusta. Tarina on täyteläinen, rönsyilevä, nostalginen, hurja,
mielikuvituksellinen! Lius yhdistelee ennakkoluulottomasti eri genrejä, ja tulos
on vangitseva. Nautin!
4.
Anu Ojala: Jääsilkkitie (Like)
Anu Ojalan esikoisdekkari vaan ei esikoisteos Jääsilkkitie miltei
tyrmäsi minut. Kemi-Tornion alueelle alkaa virrata kovia huumeita, ja jälki on
pahaa. Ruumiita tulee niin kiivaaseen tahtiin, että rikostekniikan osasto alkaa
kärsiä akuutista resurssipulasta. Mutta kuka huumeita oikein välittää? Henkilökuvaus
on vahvaa, ja raikkautta (!) tulee uudesta näkökulmasta perheväkivaltaan.
Jääsilkkitie on kylmäävän hyvä avaus!
5. Arttu Tuominen: Vaiettu (WSOY)
Vaiettu on kolmas ja vähän erilainen osa Tuomisen Delta-sarjaa. Pääjuoni
sijoittuu nykypäivän Poriin, jossa tutut poliisit saavat ratkottavakseen
erikoisen tapauksen. Palveluasunnossa asuva hyvin iäkäs mies yritetään hirttää
kesken myöhäisen iltakävelyn viereisessä puistossa. Rinnalla kulkee menneisyyteen
eli toisen maailmansodan aikaan Saksaan ja Ukrainaan sijoittuva tarina, joka
luonnollisesti liittyy nykyajan tapahtumiin. Sekä dekkarijuoni että
sotatapahtumat on kirjoitettu taiten, ja lukijan pohdittavaksi jää koko joukko
kysymyksiä syyllisyydestä, kauheiden tekojen oikeutuksesta ja kostosta.
Vaikuttava romaani.
6.
Antti Vihinen: Punainen prinsessa (Into)
Listani kolmas esikoisdekkari on Antti Vihisen Punainen prinsessa, jossa
yhdistyvät poliisidekkari, vakoiluromaani sekä poliittinen lähihistoria
yllättävän koukuttavalla tavalla. Teos aloittaa sarjan, jossa tamperelaispoliisit
ratkovat kiperiä rikoksia. Tällä kertaa tamperelainen eläköitynyt
saksanopettaja löytyy murhattuna. Kun tapausta aletaan selvittää, paljastuu todella
yllättäviä seikkoja naisen menneisyydestä. Pian KRP:n komisariot Berglund ja
Ruokosalmi löytävät itsensä keskeltä tosielämän trilleriä.
Raati on tänä vuonna saanut luettavakseen 106 kotimaista
uutuusdekkaria. Itse en ole ehtinyt niin suurta määrää lukea, vaan omaan Varjo-Johtis-kisaani
osallistui noin 35–40 teosta. Sain myös ihan itse valita diktaattorin lailla
oman listani, kun taas raadin lista on aina neuvottelutulos. Silti oma
listanikin on kompromissi. Moni todella hyvä dekkari jäi ulkopuolelle kärkkymään, ja jouduin tönimään niitä sydän verta vuotaen listalta pois.
Helposti olisin saanut kokoon vaikka tusinan parhaan dekkarin listauksen. Mutta
tällä nyt mennään tällä kertaa, puhtaasti oman fiiliksen pohjalta. Onneksi en joudu raadin lailla päättämään, mikä
lyhytlistan teos on lopullinen voittaja!
Johtolanka-raati valitsee myös vuoden parhaan esikoisdekkarin
kunniakirjan saajan. Eipä ole helppo sekään tehtävä tänä vuonna. On ollut aivan
poikkeuksellisen mielenkiintoinen esikoisdekkarivuosi. Laitan tähän vielä listauksen
lukemistani kotimaisista esikoisdekkareista.
Vuoden 2021 aikana lukemani uudet kotimaiset esikoisdekkarit:
Kauko Röyhkä ja Anneli Aunola: Liian lempeä mies (CrimeTime)
Antti Vihinen: Punainen prinsessa (Into)
Tommi Laiho: Uhanalaiset (Myllylahti)
Heidi Airaksinen: Vierge moderne (Arktinen Banaani)
Risto Miettinen: Petturi (Aula & Co)
A. M. Ollikainen: Kontti (Otava)
Martta Kaukonen: Terapiassa (WSOY))
Milka Hakkarainen: Ei verta rantaa rakkaampaa (Myllylahti)
Johanna Savolainen: Se, joka pääsi pakoon (Mäkelä)
Mikko Kalajoki: Velkakirja (Otava)
Johanna Hasu: Roihu (Reuna)
Saija Kuusela: Katse (Tammi)
Sari Rainio ja Juha Rautaheimo (R&R): Vainajat eivät vaikene (Siltala)
Janne Toivoniemi: Sateenkaarimurhat (CrimeTime)
Anu Ojala: Jääsilkkitie (Like)
Joona Keskitalo: Tottelemattomat (Bazar)
***
Julkaisin yllä olevan juttuni siis tiistaina 7.12.2021 klo 9.00 samaan aikaan,
kun Suomen dekkariseura julkaisi oman listansa niin lehdistötiedotteena kuin
somekanavillaankin. Vuoden johtolanka -raadin jäsenet ovat vuosina 2021-2022 Elo
Lammi (puheenjohtaja), Kyösti Pienimäki ja Helena
Ranta.
Heidän listansa on seuraava (raadin perustelut kursiivilla,
omat kommenttini tavallisilla kirjasimilla ja lainaukset blogistani sinisellä kursiivilla):
Taina Haahti: Bulvaani (Docendo / CrimeTime)
Taina Haahti on kirjoittanut vahvan rikosromaanin
globaalista jätebisneksestä. Työlleen omistautuva tutkija pääsee Suomesta
Hongkongiin ja kehitysmaihin ulottuvan hämärän jäteliiketoiminnan jäljille.
Bulvaani on koskettava ja ajankohtainen kirja häikäilemättömästä
kansainvälisestä talousrikollisuudesta, jossa etsitään uusia reittejä ja
mahdollisuuksia.
Haahdin Bulvaania en vielä ole ehtinyt lukea enkä
sitä edeltävää Strategiakaan, mutta sarjan aloitusosan Kolumnistin
olen lukenut ja siitä blogiinkin kirjoittanut muun muassa näin:
Dekkarina Kolumnisti on
ihan mukavaa tasoa. Alkuun tosin lähdetään minun makuuni turhan kaukaa ja
viivytellen. Jos olisin lukenut tämän painettuna, olisin varmasti harpponut
alkupuolelta pitkähköjä tuulivoimateoreettisia osuuksia yli. Kun niistä on
päästy ja Mara saatu ujutettua Joppilaan, alkaa kerronta notkistua ihan
mukavasti, vaikka kestää tuskallisen kauan ennen kuin Mara pääsee yhtään
jyvälle mistään. Juoni on lopulta ehkä turhankin kimurantti ja monihaarainen.
Tuli sellainen olo, että lukijaa oli yritetty harhauttaa vähän turhankin
perusteellisesti.
Tykästyin
kuitenkin Mara Nuutiseen, joka on kokenut kovia mutta joka ei ryve missään
loputtomassa itsesäälissä. Huikka kyllä tuntuisi maistuvan, mutta juominen on
hallinnassa. Hentorakenteinen nainen ei epäröi tirvaista tarvittaessa nokkaan
isompaakaan korstoa, mutta silti hän ei ole mikään ihmenainen.
Milka Hakkarainen: Ei verta rantaa rakkaampaa (Myllylahti)
Milka Hakkaraisen esikoisdekkari on osin tragikoominenkin
tarina suomalaisyhteisöstä Ruotsissa ja yhteisön vaalimista arvoista. Tekijä
availee kirpeästi kipeistä asioista vaikenemisen kulttuuria. Päähenkilö
toimittaja Rosa intoutuu penkomaan vanhoja ja uusia salaisuuksia ja hakee
tuekseen vastahakoisen Janin, molemmat ovat virkistävän tuoreita hahmoja
dekkarikirjallisuudessa.
Milka Hakkaraisen esikoisdekkarin luin kesällä ja pidin
siitä kovasti! Kuten sanottu, esikoisdekkarivuosi on ollut todella hedelmällinen.
Kirjoitin Hakkaraisen kirjasta blogiini muun muassa näin:
Rikosjuoni on rakennettu
taiten, ja tarinassa on useitakin mielenkiintoisia käänteitä ja sivujuonteita.
Tosin yksi tapahtumista ohitetaan kummallisen kevyesti siihen nähden, kuinka
omituinen se on. Huomasin kihiseväni turhautumistani, kun ilmeisen kiinnostava
seikka tuntui vain ohittuvan! Onneksi sekin sitten aikanaan sai selityksensä.
Parasta Ei
verta rantaa rakkaampaa -romaanissa on kuitenkin ruotsinsuomalaisuuden
perinpohjainen ruoppaus. Hakkarainen ei säästele yhtään, vaan pöyhii todella
pohjamudatkin. Skutskärissä suomalaiset maahanmuuttajat ovat työllistyneet
Stora Enson sellutehtaassa. Koko paikkakunta on aina haissut sellulta, joten
sitä on myös kutsuttu Skitskäriksi.
Tuomas Niskakangas: Roihu (Otava)
Dystopia vuoden 2028 Suomesta, jossa poliittinen tilanne
on niin jännittynyt, että rajun sisäisen väkivallan uhka on erittäin lähellä.
Niskakankaan esikoiskirja on asiantunteva ja mukaansatempaava. Myös kirjan
henkilöt ovat inhimillisiä ja kiinnostavia. Intensiivinen ja hengästyttävä
tarina pitää jännitteensä alusta loppuun.
Niskakankaan Roihun luin tuoreeltaan, sillä sen
asetelma kuulosti jo etukäteen kiinnostavalta. Ja olihan se todellakin otteessaan
pitävä dystooppinen trilleri! Blogissa siitä muun muassa näin:
Tietoa on siis ujutettu
toiminnan lomaan runsaasti. Se kyllä toimii toivotusti vakuuttaessaan lukijaa
tapahtumien uskottavuudesta, mutta on paikoin vaarassa lipsahtaa
pitkästyttävyyden puolelle. Tunnustan kyllä, että Googlellekin oli taas käyttöä
kirjaa lukiessani. Uskottavuutta Roihu sai ehkä vähän yllättäenkin
maailman tapahtumista tämän vuoden alussa. Välillä toivoo, että maailma ei niin
nopeasti alkaisi muistuttaa kirjallisuutta…
Niko Rantsi: Kuka viereesi jää (Tammi)
Vankka poliisiromaani rikostutkijoiden sinnikkäästä
työstä, mutta myös heidän arkielämänsä huolista ja perheongelmista. Kuka
viereesi jää inhimillistää poliisin arkea ja uurastusta, silti kirjan ei
tarvitse tinkiä toiminnallisesta rikosjuonestaan. Työläät epäiltyjen
kuulustelutilanteet saavat kirjassa vaikuttavan kuvauksen.
Luin viime vuonna Niko Rantsin esikoisdekkarin Sinun puolestasi vuodatettu, jolle tämä Kuka viereesi jää on ilmeisesti suoraa
jatkoa. Olen esikoisesta todennut:
-- en ollut Rantsin
esikoisesta mitenkään hurmaantunut. Se avaa kyllä mielenkiintoisia ja aika
kylmääviäkin näkymiä poliisin toiminnan sisälle, mutta kaunokirjallisesti sen
ansiot jäävät vielä raakileeksi. Kliseisesti voisi jälleen todeta, että käsillä
on lupaava esikoinen. Kunhan Rantsi saa henkilöihinsä vähän lisää lihaa ja
verta, ollaan jo pitkällä. Juonenkäänteisiinkin saa mieluusti vielä lisätä
muutaman kierteen ja vauhtia.
Ilmeisesti kierrettä ja vauhtia on löytynyt lisää? Pitänee itse tarkistaa.
Sari Rainio & Juha Rautaheimo: Vainajat eivät vaikene
(Siltala)
Suomalaista cozy crimea edustava esikoisromaani, jossa on
oivaa miljöö- ja ympäristökuvausta. Kirjassa ovat tekniset faktat kohdallaan
ruumiinavauksia myöten ja tarinan ansioita lisäävät uskottavat ja sympaattiset
henkilöt. Kirjassa on hyvällä tavalla ”vanhanaikaisen dekkarin” vetovoimaa.
Odotin tätä esikoisdekkaria kovasti, ja pidinkin
tunnelmoivasta ja rakastavasta Helsingin kuvauksesta ja persoonallisista,
sympaattisista päähenkilöistä. Mutta ihan täysiä pisteitä en vielä olisi tälle
erittäin mielenkiintoiselle avaukselle antanut:
Itse siis kaipailin
hienoista jäntevöittämistä tarinaan. Tunnelmoinnin ja viipyilyn osalta
arvioisin, että lopputulos ei olisi heikentynyt, vaikka muutamia kohtauksia,
kuten Karilan ja kumppaneiden mateenpyyntiretki, olisi jätetty poiskin. Sen
sijaan annan kiitettävät pisteet kiinnostavista henkilöistä. Erittäin mieluusti
palaan Karilan ja Kaarion pariin vastakin.
Matti Remes: Norjalainen tyttöystävä (Tammi)
Useita rikosromaaneja kirjoittanut Matti Remes tavoittaa
hyvin pienen kaupungin tunnelmaa. Hiukan boheemi ja hyväsydäminen Ruben Waara
on mainio tarinan päähenkilö monimutkaisine ihmissuhteineen. Kirjan
kiinnostavaa antia ovat myös välähdykset Hangon sodanaikaisesta menneisyydestä.
Olen lukenut osan Remeksen Hankoon sijoittuvista Ruben Waara
-romaaneista, viimeisimpänä v. 2019 ilmestyneen Periaatteen miehen.
Blogiin olen kirjoittanut vuonna 2017 Regatasta aika nuivasti:
Kerronnan ongelma on
jonkinlainen kummallinen lakonisuus. Kun hiekkarannalta löydetään murhattu mies
ja murha on tehty kymmenen vuotta aikaisemmin käytetyllä makaaberilla
menetelmällä, asia vain todetaan ja ohitetaan, vaikka uhrikin lopulta paljastuu
ihan tutuksi kaveriksi. Samoin käy, kun Waara itse törmää toiselle
rikospaikalle, vaikka hän tuntee uhrinkin henkilökohtaisesti. Samaten Remes
jättää käyttämättä kadonneen naisen juonihaaran herkulliset ulottuvuudet ja
solmii sen langan anteeksiantamattoman siirappisesti!
****
Mielenkiintoisesti Johtolanka-raati valitsi omalle listalleen siis ihan eri
kirjat kuin minä! Se on tietysti osoitus suomalaisen dekkarikirjallisuuden
kovasta tasosta. Kärki on timanttista laatua. Kärki on myös vuosi vuodelta
leventynyt. Laadukasta jännityskirjallisuutta riittää joka makuun. On myös
selvää, miksi Johtolanka-raati vaihtuu kokonaan kahden vuoden välein. On
loistavaa, että erilaiset dekkarimaut pääsevät vaikuttamaan valintoihin. Nyt on
hyvä jäädä jännittämään, mikä kuudesta ehdokkaasta valikoituu varsinaiseksi voittajaksi.
Onnittelut kaikille varsinaiselle Johtolanka-listalle
päässeille! Onnea myös oman listani upeille kirjoille. Onnittelut ja suuret
kiitokset lisäksi kaikille, jotka ovat vuoden mittaan kirjan julkaisseet. On
ihanaa saada lukea loistavia kirjoja!