Kirjailija Kauko Röyhkä ja entinen
rikospoliisi Anneli Aunola julkaisivat viime vuonna yhdessä
rikosromaanin Liian lempeä mies, joka aloitti Helsingin
rikospoliisissa työskentelevästä Alisa Arosta kertovan dekkarisarjan. Tänään eli
3.2.2022 ilmestyy sarjan kakkososa Tanssipartneri.
Liian lempeä mies sijoittuu vuoteen 1993, ja Tanssipartneri
kuvaa tapahtumia joitakin vuosia myöhemmin eli jossakin vuosien 1997 tai 1998
tienoilla. Aloitusosassa kertovassa jutussani olen todennut, että tarinassa
kuvataan jonkin verran päähenkilön eli rikostutkija Alisa Aron henkilökohtaista
elämää. Tanssipartnerissa Alisan yksityiselämän osuus korostuu, ja kirjan
alkupuoli onkin pitkälti hänen perhe- ja ihmissuhdekuvioidensa kuvausta.
Avioeron jälkeen Alisa seurusteli tovin työkaverinsa Timon
kanssa, mutta suhde on päättynyt vähän ikävällä tavalla, eikä tilannetta ole
puhuttu kunnolla auki. Sitten Alisa tapaa tanssiravintolassa Samin, isokokoisen
ja vähän jäyhänoloisen körilään. Lukijalla hälytyskellot kalkattavat kuin
kirkonkellot, mutta Alisa rakastuu tai ainakin ihastuu, ja kohta Alisa ja Sami
ovat muuttaneet yhteen. Aika pian yhteiselossa alkaa pilkahdella erilaisia epämukavia
tilanteita, mutta Alisa ei haluaisi katua päätöstään.
Heti ensi tapaamisella Sami kertoo Alisalle harrastavansa
tanssia Åke Blomqvistin vetämillä kursseilla. Iso mies liikkuukin ällistyttävän
sulavasti. Tanssipariaan Kerttua Sami ei kuitenkaan halua myöhemminkään Alisalle
esitellä.
Samalla kun seuraillaan Alisan perheen tilanteen vähittäistä
heikkenemistä, seurataan myös Alisan ja muiden rikostutkijoiden eteen tulevia
rikostapauksia. Mielenkiintoinen on entisen diplomaatin rouvan katoamistapaus,
johon liittyy nuoren turvatalosta hatkaan lähteneen tytön katoaminen. Alisan
vanha asiakas nousee esiin toisessa yhteydessä, kun pariskunnan eroasia aktivoituu.
Mies on pitkään pahoinpidellyt vaimoaan, mutta tämä on kerta toisensa jälkeen
vetänyt jutun pois. Myös nuoren naisen raiskaustapaus päätyy Alisan pöydälle,
mutta saadaanko siitä nostettua syytettä?
Osa tutkinnassa olevista rikoksista kietoutuu lopulta
kammottavalla tavalla yhteen, eikä Alisan yksityiselämäkään jää täysin ulkopuolelle.
Tapahtuu onneton ketjureaktio, jossa yksi asia johtaa vääjäämättä toiseen,
kuten Alisan esimies Kivi lopussa toteaa. Kirja loppuu veret seisauttavan
dramaattiseen kohtaukseen.
Aunolan ja Röyhkän työskentely tuntuu sujuvan saumattomasti,
ja pidin tätä Tanssipartneria rakenteensa puolesta hallitumpana kuin Liian
lempeää miestä. Tanssipartnerissakin kertojanäkökulma vaihtelee jonkin
verran, ja tapahtumia valotetaan useilta kanteilta. Alisa pysyy kuitenkin
selvästi päähenkilönä. Poliisin työskentelyä kuvataan asiantuntevan oloisesti
mutta ei kuitenkaan puuduttavan yksityiskohtaisesti.
Teemana ovat tällä kertaa naisiin kohdistuva raakakin väkivalta
ja erityisesti parisuhdeväkivalta. Alisan kautta valottuu hienosti, miten kuka
tahansa voi päätyä väkivaltaiseen suhteeseen ja kuinka vaikea siitä on päästä
irti. Teoreettinen tieto asioista ei välttämättä auta paljoakaan, kun varsinainen
peli pelataan tunnepuolella. Tanssipartneri näyttää myös karusti, miten
väheksyvästi vielä muutama vuosikymmen sitten suhtauduttiin naisiin
kohdistuvaan väkivaltaan.
Kauko Röyhkä ja Anneli Aunola: Tanssipartneri
CrimeTime 2022. 304 s.
Arvostelu/ennakkokappale.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti