Keväällä 2018 kahdeksan suomalaista näyttelijää syytti
julkisesti, että ohjaaja Aku Louhimiehen työskentelytavat olivat nuoria naisia
alistavia ja nöyryyttäviä. Muistan tuosta alkaneen kohun kyllä, vaikka en sitä
seurannut kuin korkeintaan otsikkotasolla. En avannut klikkiotsikoita enkä
tosiaankaan katsonut television keskusteluohjelmia, joissa asiaa puitiin.
Vielä vähemmän tiesin, että näyttelijä Laura Malmivaara
oli ollut aiemmin naimisissa Louhimiehen kanssa ja että heillä on yhteisiä
lapsia. Kuulin asian vasta, kun luin ensimmäistä kertaa Malmivaaran esikoiskirjasta
Vaiti, joka on autofiktiivinen romaani edellä mainitusta kohusta
ex-vaimon näkökulmasta.
Romaani Vaiti ilmestyi syksyllä 2021, eli muutamia
vuosia kohun jälkeen. Tunnustan, että kovin kiinnostunut en siitä alkutietojen
perusteella ollut. Elina Warstan tekemä kansi oli toki kaunis, eikä minulla
mitään Malmivaaraakaan vastaan ollut, mutta aihe ei vain kiinnostanut. Muutin
mieleni, kun kävin Tampereen kirjamessuilla joulukuun alussa ja satuin
kuuntelemaan Malmivaaran haastattelun.
Näyttelijä-kirjailija kertoi kirjan synnystä kiinnostavasti
ja miellyttävästi, ja ajattelin, että ehkä sitten kuitenkin. Kun vielä selvisi,
että Malmivaara lukee kirjan itse äänikirjaksi Marja Packalénin kanssa, päätin antaa
kirjalle mahdollisuuden.
Romaanin minäkertoja matkustaa tapansa mukaan kesänviettoon
merenrantamökille, joka on aikanaan hankittu aviomiehen eli Aten ja vanhempien
kanssa kimpassa. Mökillä naisen on tarkoitus vain olla ja levätä raskaan myllerryskevään
jälkeen. Atte on joutunut julkisuusmyllytykseen #metoo-liikkeen mainingeissa. Väistämättä
myös Aten entinen perhe joutuu ottamaan osansa ryöpytyksestä vastaan.
Mökillä iäkkäät vanhemmat tekevät parhaansa, jotta tytär ja
tämän tyttäret saisivat tilanteensa taas tasapainoon. Helppoa se ei ole, sillä jo
mökki itsessään nostattaa pintaan monia muistoja, niin hyviä kuin katkeriakin.
Eikä mökilläkään pääse pakoon ulkomaailmaa, puhelimet ja netti pitävät siitä
huolen.
Malmivaara kirjoittaa kauniisti. Minäkerronnan lomassa on
lyhyitä tekstipalasia, joissa minäkertojan persoonallinen äiti puhuu suoraan tyttärelleen
lähinnä itsestään ja avioliitostaan (nämä osuudet Packalén lukee äänikirjaversiossa).
Se on ollut ja on kokonaan toisenlainen kuin tyttären avioliitto on ollut.
Malmivaara kirjoittaa myös rohkeasti. Kohtaukset, joissa minäkertoja etsii avioeron
jälkeen lohdutusta satunnaisilta miehiltä, ovat paljaudessaan aristavia.
Tampereella Malmivaaralta kysyttiin, aikooko hän kirjoittaa
lisää kaunokirjallisuutta. Muistaakseni vastaus oli myöntävä. Ikävästä kohusta
siis seurasi ainakin se hyvä, että Malmivaara alkoi kirjoittaa. Vaiti on
oikein hyvä esikoisromaani, joka ilmeisesti vaati tulla kirjoitetuksi niin
sanotusti pois alta. Se antaa hyvän lupauksen mielenkiintoisesta tuotannosta.
Laura Malmivaara: Vaiti
Otava 2021. 243 s.
Kansi Elina Warsta.
Äänikirjan lukijat Laura Malmivaara ja Marja Packalén.
Painettu kirja kustantajalta, äänikirja itse maksetusta kuunteluaikapalvelusta.
Minulle kirja oli myönteinen yllätys. Pidin Malmivaaran kirjoitustyylistä. Ja se, että Malmivaara itse luki kirjan, oli iso plussa. Toivottavasti Malmivaara jatkaa kirjoittamista.
VastaaPoistaMinä pidin tästä kovasti. Todella hieno esikoiskirja, toivottavasti Malmivaara tosiaan kirjoittaa lisää!
VastaaPoistaTämän haluaisin jossakin vaiheessa lukea, tai nyt tämän luettuani äänikirja alkoi kiinnostaa vielä enemmän!
VastaaPoistaAjattelin kirjan ilmestyessä minäkin, että aihepiiri ei oikeastaan kiinnosta, mutta sitten taisin lukea jonkin lehtijutun tai nähdä Malmivaaran haastattelun ja muutin mieleni. Kaikenlaisten kohujen pyörteessä olisi aina hyvä muistaa, että vaikka kohun keskiöön joutunut ihminen on ehkä joutunut siihen syystä (ei toki aina), vaikuttaa julkinen myllytys aina myös läheisiin ja itse kohuun syyttömiin ihmisiin.
Siksi uskon, että tämä on tärkeä puheenvuoro ja muistutus inhimillisyydestä.