Kylläpä osasi harmittomalta vaikuttava romaani saada aikaan ristiriitaisia
tunteita ja ajatuksia! Mitä tästä oikein ajattelisin? Kenelle tämä on tarkoitettu,
kenelle tätä suosittelisin?
Luin Aino Leppäsen romaanin Terkuin ope. Sen
minäkertoja on 39-vuotias Aisku, joka työskentelee jossakin nimeämättömäksi
jäävässä pienessä lukiossa äidinkielen ja kirjallisuuden lehtorina jossain päin
Suomea Uudenmaan ulkopuolella. Aisku on 9-vuotiaan Alinan yksinhuoltaja ja
entinen kansallisen kilpatason lentopalloilija, joka harrastuksekseen valmentaa
Alinan joukkuetta.
Romaani kertoo Aiskun elämästä yhden lukuvuoden ajalta. Tuo
lukuvuosi alkaa elokuusta 2019, joten lukija tietää paremmin kuin Aisku, että
pientä lisäturbulenssia on lehtorin elämään tarjolla, kunhan kevät koittaa.
Yksinhuoltaja-arkeen jämähtäneen naisen elämään tulee
aavistuksenomaista värinää, kun hän tutustuu koulun uuteen hyväkroppaiseen ja
kotimaisesta klassikkokirjallisuudesta sitaatteja heittelevään Elmoon. Mutta
toisaalta ex-aviomies Jussikin näyttää edelleen tosi hyvältä, eikä Aisku oikein
saa mieleensä, miksi he aikanaan erosivatkaan. Ollako kuuma puuma vai kieriskelisikö
vanhan suolan pauloissa?
Ihmissuhdejuoni on siis suoraan (nais)viihteen peruskuviosetistä
napattu, eikä siinä mitään, ihan toimiva ja kivasti Leppäsen käsissä taivuteltu
kuvio se on. Kolmiodraama on kuitenkin vain romaanin loimilankaa. Varsinaiset kudekuviot
liittyvät Aiskun työhön lukion äikänmaikkana. Leppänen kertoo tarkasti,
millaisia monenkirjavia työtehtäviä lukion opettajan arkeen ja vuodenkiertoon
nykypäivänä kuuluu.
Olen moneen kertaan ihmetellyt, miksi koulumaailmaan ei
juurikaan sijoiteta romaaneja, tai jos sijoitetaan, niiden kuvaama maailma näyttää
usein opettajalukijan mielestä jokseenkin kummalliselta. Nyt Leppänen toteuttaa
toiveeni ja vieläpä hyvinkin perinpohjaisesti. Miksi en vain hihku ilosta?
Ymmärsin, että Terkuin open on tarkoitus olla hauska
kirja. Ilmeisesti huumorintajussani on juuri tässä kohtaa (tai ainakin tässä
kohtaa, miten vain) jokin vika, sillä itku oli paljon useammin lähellä kuin nauru.
Liioittelu on huumorin keino, mutta valitettavasti en osannut lukea Leppäsen opettajan
työn kuvausta liioiteltuna vaan koin sen olevan surullisen realistista.
Tiedän paremmin kuin hyvin, että lukion niin kuin kaikkien
muidenkin oppilaitosten opettajat ja muu henkilöstö ovat ylikuormitettuja ja
monet kirjaimellisesti uupumuksen partaalla tai jo pahasti uupuneita. Työlle ja
vaatimuksien kasvulle ei näy loppua, ja vain harva uskaltaa ajatella, miten
selviytyy eläkkeelle asti terveenä ja hengissä. Maalia vielä siirretään jatkuvasti
yhä kauemmas. Näiden ajatusten kanssa myös Aisku ja hänen kollegansa ankarasti
painiskelevat, eikä heillekään ratkaisevaa helpotusta löydy (anteeksi vain spoilaus!).
Opiskelijoiden taidot ja motivaatio tuntuvat olevan totaalisesti
hukassa. Leppänen ryydittää kuvaustaan äidinkielen opettajan työn turhauttavista
hetkistä lainaamalla raflaavia esimerkkejä opiskelijoiden teksteistä ja
Wilma-viesteistä. Valitettavasti ne eivät edes hymyilyttäneet, koska tiedän
niidenkin olevan ihan totisinta totta.
Aisku vaikuttaa ihan mukavalta tyypiltä, jollaisen
mielelläni ottaisin kollegakseni koska tahansa. Ihailtavasti hän saa pidettyä
sarkasminsa ja kipakat kommenttiversionsa omana tietonaan eikä sano ääneen tai
kirjoita, mitä oikeasti ajattelee. Pahimmat paheet ovat arkisia nautintoja
kuten salatupakointi ja mieltymys rasvaiseen ruokaan ja punaviiniin.
En tiedä, onko Leppäsen tarkoituskaan mitenkään yllättää
lukijaansa sillä tiedolla, että opettajatkin ovat virkarooliensa takana ihan
tavallisia ihmisiä. Minä nyt en ainakaan yllättynyt, koska tunnen aika montakin
opettajaa, ja meistä on kyllä moneksi. Jotkut jopa tupakoivat, ja olenpa nähnyt
jonkun siemailevan viiniäkin. Kaikenlaisia kommelluksiakin sattuu niin työssä kuin vapaa-aikanakin. Ihan varma olen kuitenkin siitä, että ihan kaikki
ajattelevat arkityössään välillä kuin Aisku, mutta suuri valtaenemmistö hänen
laillaan pitää tiukasti kiinni ammatillisuudestaan ja säilyttää kasvonsa (ja
virkansa).
Leppänen kuvaa suorastaan piinallisen tarkasti ja
uskollisesti äidinkielen lehtorin työtä ylioppilaskoevalvontoineen ja korjattavien
tekstien musertavine pinoineen, viikonlopputöineen ja opettajakokouksineen. Juuri
tämä minua lopulta eniten askarrutti. Toisaalta oli ihan mukavaa, että
kerrankin juuri minun ammattiani ja sen harjoittamista keskitytään kaunokirjallisessa
teoksessa hartaasti kuvaamaan.
Mutta toisaalta, ketä tämä oikeasti kiinnostaa? Kenelle
voisin kirjaa suositella? Lukion (äidinkielen) opettajille? Milloin he lukisivat
tätä? Lukuvuoden aikana sen parissa voisi tilanne kriisiytyä ja kuormittuminen
pahentua entisestään, kesäkeskeytyksen aikana sen lukeminen voisi pilata
palautumisyritykset. Alalle aikoville en ainakaan uskalla suositella, sillä se
saattaisi pahimmassa (vai parhaassa?) tapauksessa aiheuttaa opintojen keskeytymisen.
Jos jostain syystä joku muulla alalla oleva haluaa tietää, millaista opettajan
työ on, tästä kirjasta saa aika todenmukaisen kuvan.
Näistä pähkäilyistäni huolimatta viihdyin Terkuin open
parissa kuitenkin oikein hyvin. Erityisesti arvostan, miten tarkasti Leppänen
Aiskun kautta kuvaa pandemiakevään 2020 absurdeja tunnelmia. Olen harmitellut,
etten pidä päiväkirjaa, sillä poikkeuksellisesta keväästä olisi ollut hyvä
saada jotain paperillekin muistiin. Leppänen on nyt tehnyt sen puolestani. Aisku
kollegoineen singahtaa parissa päivässä etäopetusmoodiin ja alkaa pitää
opetustuokioitaan mykille mustille ympyröille läppärin näytöllä. Ylioppilaskirjoituksia
nopeutetaan, Uusimaa eristetään, etäopetus jatkuu ja jatkuu, ylioppilasjuhlat
peruutetaan… Muistatteko?
Leppänen kuvaa myös Aiskun työyhteisöä hyvin lempeästi. Rehtori
Tuulikki on sydämellinen ja erinomainen esimies, eikä kollegoissakaan ole kuin
vain muutama lievästi ärsyttävä tapaus. Yhteishenki on jopa erinomaisella
tasolla, mikä pandemian iskiessä on erinomainen etu. Paljon raadollisemmankin
työyhteisökuvauksen koulumaailmasta saisi vaivatta kokoon.
Aino Leppänen: Terkuin ope
Myllylahti 2022. 328 s.
Äänikirjan lukija Maija Lang.
Kansi Kaisu Sandberg.
Arvostelukappale. Äänikirja itse maksettu kuunteluaikapalvelu.
P.S. Olisipa tosi kiva tietää, miltä tämä kirja tuntuu jonkun muun kuin opettajalukijan mielestä! Muista käydä kertomassa, kun olet lukenut.
En ole tätä lukenut enkä tiedä, uskallankokaan. :D Olen siis itsekin ope, en tosin ole juuri tehnyt töitä lukiossa.
VastaaPoistaMinä taas pidin kirjasta kovasti. Oli hyvin kirjoitettu ja hauska. Omasta koulunkäynnistäni on ikuisuus enkä ole opettaja, joten omakohtaista tietoa koulusta ei ole. Uskottavalta kirja kuitenkin tuntui. Aion lukea myös kirjoittajan aikaisemman kirjan ja ilman muuta luen myös mahd. tulevan.
VastaaPoistaMinä tykkäsin. En ole opettaja ammatiltani, mutta menneisyyteen kuuluu myös opetustehtäviä. Vanhempani ovat opettajia ja ystävissäkin muutamia. Ja omia koululaisia on (ollut) neljä kappaletta.
VastaaPoistaTämä kirja muistutti jollain lailla nuoruudessa luettuja Anni Polva-kirjoja ja vastaavia, mutta nykyaikaan siirrettynä ja vieläpä tuoreeseen pandemia-aikaan. Hihittelinkin lukiessani.
Yläkoulun eläköityneenä äikänmaikkana koin paljon tuttua, vaikka en koronan aikaan opettamaan joutunutkaan. Edustin vielä vanhakantaista jokaisen kirjoitelman virheen korjaavaa tyylisuuntaa, ja hyvä ja huono puoli oli, että tein töitä kaikkina muina vuorokaudenaikoina paitsi en 2- 7 : välillä. Joskus oli pakko, vaikka ei yo- kirjoituksia ollutkaan, mutta oli vaikkapa valtakunnalliset kokeet. Mutta koskaan en kokenut työtä yksitoikkoiseksi, eli ammatinvalintapsykologin ennustus vuodelta 1966 ei toteutunut: " Te ette tule
VastaaPoistaviihtymään niin yksitoikkoisessa työssä kuin opettaja." - Juuri äikänopen työn kiinnostavuuden kirjoittaja tuo hyvin esiin; oppilasta pääsee ja joutuukin lähelle.
Kirja on vielä vähän kesken, mutta oli pakko vilkaista, mitä muut tästä ovat ajatelleet. Piinallisen yksityiskohtainen, kyllä. Tyyliin päähenkilön pankkikortin esiin kaivamiset raportoidaan huolellisesti. Käy mielessä, onko palkkioksi sovittu x senttiä per sana.
VastaaPoistaOpen työn kuvaus on sinänsä kiinnostavaa, mutta pikkutarkkuus uuvuttaa. Ja päähenkilön kirkkaana loistava keskiluokkaisuus. Oikein pikkuporvarillisuus Anna Kontulan ansiokkasti kuvailemassa merkityksessä. Toivon todella, että kirjassa tulee jokin käänne, jolla pikkuporvarillisuus tulee tarkasteluun, mutta en oikein usko, että tämä kirja on avainromaani siinä suhteessa.
Ja miten voi äikänope esim. kirjoittaa toistuvasti parkkipaikka ja sotkeutua substantiivitautiin. Kustannustoimittaja olisi voinut käyttää punakynää rohkeammin.
Tykkäsin kovasti tästä kirjasta!
VastaaPoistaEn ole opettaja, ja kosketusta nykyajan koulumaailmaan on tullut vain omien lasteni (nyt jo aikuisia) ja parin opettajatuttavan kautta. Minäkin pohdin, kenelle kirja on tarkoitettu.
VastaaPoistaKoulumaailman kuvaus tuntui realistiselta. Arjen tarkka raportointi ei saanut minua eläytymään opettajan tuntemuksiin vaan pikemminkin miettimään, että päähenkilö vaikuttaa liian tunnolliselta (ja tähän on lisättävä, että olen itsekin tunnollinen). Kaipasin liioittelua ja överiksi vetämistä, joka olisi tehnyt kirjasta hauskan. Odotin myös selkeää draaman kaarta, mutta elämä eteni tasaisesti ja päähenkilö tuntui selviävän helpolla jopa pandemian aiheuttamista isoista muutoksista.
Orastavan romanssin kuvaamisessa kirjailija on onnistunut parhaiten, ja siltä osin kirja on mukavaa luettavaa.
Suosittelisin kirjaa opettajille ja koululaisten vanhemmille.