Kun Reeta on kaksitoistavuotias, on kotona ruoka lopussa.
Vanhemmat päättävät, että tyttö viedään Turkuun pikkupiiaksi kauppiaan
talouteen. Reeta on samaan aikaan sekä innoissaan että kauhuissaan. Turku siintelee
tytön mielessä kaukaisena, unenomaisena suurkaupunkina, jossa olisi hänellekin
tarjolla mahdollisuus parempaan elämään. Mutta samalla se tarkoittaisi eroa
kodista ja vanhemmista. Tuntematon pelottaa, eikä yhtään auta, että kylmäkiskoinen
äiti kehottaa hyvästiksi tytärtään olemaan varovainen. Mitä pitää varoa ja
miksi?
Syy kyllä aikanaan selviää viattomalle Reetalle. Piika on käytännössä
isäntänsä omaisuutta, ja kun kauppiaan sisäpiika palaa kotiinsa maalle
synnyttämään kolmatta aviotonta lastaan, on Reetan aika tyydyttää sekä
kauppiaan että tämän pojan tarpeet.
Paula Havasten romaanin Laahus alussa oleva
tarina Reetan piikomisajasta Turussa on tuttu lukuisista historiallisista
romaaneista. Silti se saa jälleen kerran tuntemaan voimatonta raivoa. Miten ihmeessä
on voitu ajatella, että raiskattu lapsi on itse syypää kohtaloonsa ja vieläpä
raiskaajan houkuttelemiseen syntiin? Jopa omat vanhemmat ovat raivoissaan
Reetalle, kun tämä on lähetetty takaisin kotiinsa tultuaan raskaaksi. Reeta on
pilattu tyttö, portto ja huora, myös kirkon silmissä. Syntyvä lapsi on automaattisesti
hyljeksittävä äpärä, mikä merkitään myös kirkonkirjoihin.
1500-luvun lopun Suomessa (tai muuallakaan) ei teini-ikää
tunnettu. Lapset joutuivat pienestä asti tekemään töitä elantonsa eteen, kuten
Reeta. Piikominen Turussa päättyi, kun hän tuli raskaaksi, mutta työ ei suinkaan
siihen loppunut, päinvastoin. Sattuman kautta Reeta päätyy isovanhempiensa luo
ja sieltä auttamaan kestikievarissa pahimpina kiirehuippuina. Jo eno on
kertonut kytemässä olevasta kapinasta, mutta kievarissa Reeta on lopulta
kasvotusten itsensä kapinajohtaja Jaska Ilkkaisen kanssa. Ilkkaisen
intensiivinen sininen katse tavoittaa myös Reetan ja tuntuu porautuvan suoraan tytön
sieluun asti.
Reeta on ahkera ja hoksaavainen nainen ankarasta
kohtalostaan huolimatta. Hänellä on myös naisihmiselle poikkeuksellinen taito:
Reeta osaa ajaa härkiä. Taidosta on hänelle vielä arvaamatonta hyötyä, kun
kapinan aallot lyövät yli paikkakunnan ja hänen on tehtävä ratkaisunsa
tulevaisuutensa suhteen.
Laahuksen ydintä on (köyhän) naisen aseman kertakaikkinen
toivoton alisteisuus. Naimattomana elelevä kievarinisäntä tuskailee, että vaimo
tekisi piikojen työt maksutta. Reetallekin asetelma on päivänselvä. Onpahan hän
sitten vaimo tai piika, ankaraa työtä ja raatamista on edessä määrättömästi
hamaan loppuun asti.
Toinen keskeinen teema on sota ja sodan ikiaikainen ketään
säästämätön julmuus. Kapinajoukkojen ja huovien toimet ovat keskenään
surullisen samanlaisia: viholliset tapetaan julmasti, naiset ja lapset raiskataan
ja häväistään, irtain omaisuus ryöstetään ja kiinteä poltetaan. Ei tarvita
juurikaan mielikuvitusta, kun vetää yhtäläisyysmerkkejä parhaillaan käytäviin
sotiin. Menetelmät ovat täsmälleen samoja kiivaasta propagandasta alkaen.
Laahus-romaanin nimi viittaa kaikkien surujen ja murheiden
muodostamaan laahukseen, jota Reeta ja muut aikakauden ihmiset joutuivat
kuljettamaan mukanaan läpi elämänsä. Sillä on myös oma konkreettinen
merkityksensä tarinassa. Lukijan tulkinnan varaan jää, onko mukana ripaus
yliluonnollista ulottuvuutta vai onko kyse vain Reetan kovia kokeneen mielen
tepposista.
Laahus aloittaa uuden Nuijasota-sarjan, ja on
mielenkiintoista nähdä, miten Havaste sarjaa kuljettaa tämän avausosan jälkeen.
Historiallisia romaaneja on totuttu pitämään romanttisena viihteenä, mutta Laahus
ei siihen muottiin solahda. Onneksi Reetankin varalle on elämä säästänyt edes
pieniä onnen ja tyytyväisyyden hetkiä.
Paula Havaste: Laahus
Gummerus 2022. 428 s.
Äänikirjan lukija Jussi Lehtonen.
Arvostelukappale. Äänikirja itse maksettu kuunteluaikapalvelu.
Kiitos kirjan esittelystä. Tämä kiinnostaa, koska olen pitänyt paljon Havasten kirjoista. Hyvin kiinnostavaa historiaa, niin kuin varmasti tämäkin. Kiitos vinkistä.
VastaaPoista