Päätin keväällä 2021, että luen kaikki ne Vuoden
johtolanka -palkinnon saaneet dekkarit, joita en ole vielä lukenut tai
joista en ole kirjoittanut blogiini. Urakka on vasta alkumetreillään. Olen
lukenut nyt kuusi ensimmäistä palkinnon pokannutta dekkaria 1980- ja 1990-luvuilta.
Tehtävä on osoittautunut opettavaiseksi, ja olen jo onnistunut paikkaamaan
monta ammottavaa aukkoa dekkarisivistyksessäni.
Vuonna 1992 Vuoden johtolanka -palkinto myönnettiin Markku
Ropposelle romaanista Kuolemanuni. Palkintolautakuntaan
kuuluivat Leena Lehtolainen, Jukka Parkkinen ja Kimmo
Rantanen.
Palkintolautakunnan perustelut:
”Markku Ropposen järjestyksessä toinen dekkari Kuolemanuni on
kielellisesti hallittu ja rakenteellisesti tiivis teos. Leimaa-antavaa sille on
huumori, joka tulee esiin niin Ropposen vuolaan vaivattomassa, jopa lyyrisiin
mittoihin kurkottavassa kielessä kuin myös juonen lähes absurdeina käänteinä.
Kuolemanunen lähtökohta on melodramaattinen, itsesääliin ja
elämänhaluttomuuteen vajonneen miehen tarina. Ropponen ei kuitenkaan lankea
hehkuttamaan elämän surkeudella, vaan antaa tapahtumille aivan toisenlaisen
luonteen jo heti alussa farssimaisen itsemurhayrityksen myötä. Totisuus vaihtuu
harkituksi, lajityypin konventioita hyväkseen käyttäväksi tyylittelyksi.
Palkitessaan Ropposen palkintolautakunta haluaa samalla
kiinnittää huomiota dekkarikirjallisuuden uusiin tulokkaisiin, kääntää katseet
huomiseen siinä toivossa, että dekkari lajityyppinä säilyttäisi vireytensä – ja
kenties siinä sivussa ohimennen kaataisi muutaman kehitystä kahlitsevan
aidankin.”
Kuolemanunen palkitsemisesta on siis tänä vuonna kulunut
kolmekymmentä vuotta. Onkin myhäilyttävää todeta tuo palkintolautakunnan peruste
kääntää katse tuoreisiin tekijöihin. Tänä päivänä Markku Ropponen kuuluu kotimaisen
dekkarigenren todellisiin konkareihin, ja kirjallisen tuotannon lukumäärä on
kunnioitettava. Suositussa Kuhala-sarjassakin on osia jo lähes kaksikymmentä.
Kuhala-sarjasta olen lukenut kaksi:
Kuhala ja vapaa pudotus
Kuhala ja isku Helsingissä
Kuolemanunen kävin hakemassa Salon pääkirjaston
dekkarihyllystä, jossa sitä oli paikalla parikin kappaletta. Kansikuva soittelee
vahvasti kelloja päässäni, ja olen melko varma, että olen kirjan joskus omistanut.
Olenko lukenut? Ilmeisesti en.
Kuolemanuni on kyllä Johtolankansa hyvinkin
ansainnut. Vaikka tapahtumat sijoittuvat 1990-luvun alun synkkiin lamavuosiin,
ei tarina ole yhtään vanhentunut. Ajankuvauksena se on mielenkiintoinen ja nuo
ajat aikuisena eläneelle lukijalle tietysti nostalginenkin lukukokemus. Tummasävyinen
mutta mustahkon huumorin aavistuksen keventämä tunnelma sopii suomalaiseen dekkariin
mainiosti.
Tarina alkaa esimerkillisen säväyttävästi. Lukija tapaa minäkertoja
Ape Halmeen, konkurssin tehneen siivousfirman entisen toimitusjohtajan, syrjäiseltä
mökiltään itsemurhapuuhissa. Elämällä on tarjottavanaan vain nöyryytyksiä,
joten miksi jatkaa? Ape on päättänyt ottaa itseltään hengen vakain tuumin: rauhoittavilla
lääkkeillä ja konjakilla uskallusta, isän vanhalla pistoolilla lopullinen niitti.
Suunnitelma menee kuitenkin, kuten palkintoraatikin toteaa,
farssiksi, ja aamulla Ape herää mökkinsä lattialta armottomassa kankkusessa. Krapulasaunan
jälkeen hänelle tulee asiaa huussiin, missä häntä odottaa vertahyytävä yllätys.
Hänen veljensä Sepi on hakattu Apen halkokirveellä hengiltä.
Absurdi tilanne näyttää tapausta tutkivan komisario
Antikaisen silmin tietysti Apen kannalta mahdollisimman pahalta. Lisäksi avuliaat
lähipiirin henkilöt tietävät kertoa, että Apen ja Sepin välit olivat tulehtuneet.
Sepin mukaan Ape oli hänelle velkaa. Aihetodisteita siis riittää, mutta koska
varsinaista näyttöä on vähän, Ape lasketaan pian vapaalle.
Kokonaiskuva on ankea: itsemurha on lässähtänyt nolosti
kokoon, veli on murhattu ja Ape on pääepäilty. Lisäksi pitäisi alistua hakemaan
mitä tahansa tarjolla olevia (surkeita) töitä, jotta pysyisi edes jotenkuten
leivänsyrjässä kiinni. Pian Ape saa vielä kimppuunsa Sepin hämärät ystävät,
jotka vannovat kostoa. Sitten alkaa tulla lisää ruumiita.
Pitkään Ape hapuilee veljensä murhan suhteen yhtä pimeässä
kuin poliisitkin, mutta pienistä vihjeistä alkaa lopulta hahmottua jonkinlainen
johtolanka, jota seurata. Ehtiikö hän saada syyllisen selville ennen kuin tämä
päästää hänetkin päiviltään?
Markku Ropponen: Kuolemanuni
Tammi 1991. 166 s.
Kirjasto.
Vuoden johtolanka -palkitut dekkarit:
(Linkki vie omaan blogijuttuuni teoksesta.)
2024: Kale Puonti: Fadi
2023: Virpi Hämeen-Anttila: Vapauden vahdit
2022: Niko Rantsi: Kuka viereesi jää
2021: Jyrki Erra: Lyijyvalkoinen
2020: ArttuTuominen: Verivelka
2019: Eva Frantz: Kahdeksas neito
2018: Timo Saarto: Kuoleman kuukausi
2017: Mikko Porvali: Veri ei vaikene
2016: Pauliina Susi: Takaikkuna
2015: Kati Hiekkapelto: Suojattomat
2014: Timo Sandberg: Mustamäki
2013: Reijo Mäki: Sheriffi
2012: Pekka
Hiltunen: Vilpittömästi sinun
2011: Antti Tuomainen: Parantaja
2010: Marko Leino: Ansa
2009: Jarkko Sipilä: Seinää vasten
2008: Marko Kilpi: Jäätyneitä ruusuja
2007: Tapani Bagge: Musta taivas
2006: Matti Rönkä: Ystävät kaukana
2005: Tuula-Liina Varis: Vaimoni
2004: Matti Yrjänä Joensuu: Harjunpää ja pahan pappi
2003: Taavi Soininvaara: Koston komissio
2002: Seppo Jokinen: Hukan enkelit
2000: Jari Tervo: Minun sukuni tarina
1999: Ilkka Remes: Karjalan lunnaat
1997: Leena Lehtolainen: Luminainen
1996: Hannu Vuorio: Nyman
1994: Matti Yrjänä Joensuu: Harjunpää ja rakkauden nälkä
1993: Pentti Kirstilä: Imelda
1992: Markku Ropponen: Kuolemanuni
1990: Harri Nykänen: Takapiru
1988: Paul-ErikHaataja: Häkkilinnut
1987: Pentti
Kirstilä: Sinivalkoiset jäähyväiset
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti