Tavoitteenani on tänä vuonna lukea ja esitellä erityisesti
esikoisdekkareita ja uusien dekkarisarjojen aloitusosia. Esikoidekkarisarjaan
sujahtaa pienehkön Enostone kustannuksen esikoiskirjailija Miia Laineen
dekkari Kuolema ei lomaile. Sen esittely juhannusviikolla on erinomaisen
sopivaa, sillä tarinan alussa helteisen juhannuspäivän aamuna mökkilaiturin
vierestä löytyy ruumis.
Ruumis kuuluu 51-vuotiaalle Henri Ahmasuolle, ja mökki Kielo
Wash -nimisen yrityksen varakkaalle omistajaperheelle ja sitä emännöi kuusikymppinen
leski Helena Karvia, Ahmasuon tuore morsian. Henri Ahmasuota on lyöty astalolla
päähän, ja sitten ruumis on pudotettu rantaveteen.
Epäiltyjä ovat tietysti morsian Helena Karvia, jonka selkä
on omituisesti kipeytynyt yön aikana, Helenan poika Patrik, joka on riidellyt iltayöstä
tulevan isäpuolensa kanssa raha-asioista, ja Patrikin vaimo Hanna, jonka rakennekynnen
palanen löytyy laiturinraosta ja jonka myös on aattona nähty kiistelevän Henri
Ahmasuon kanssa.
Lisäksi mahdollisia tekijöitä ovat kuvataiteilija Anneli, Helenan
paras ystävä, joka on ollut mukana juhannusta viettämässä mökillä, sekä Helenan
esoteerisuuteen taipuva tytär Lisa, joka on yllättäen palannut Intiasta Suomeen
jo aattona.
Tätä kimuranttia rikosta ryhtyvät ratkaisemaan dekkarin
päähenkilö entinen poliisi, nykyinen yksityisetsivä Emilia sekä tämän entinen
työtoveri Sami. Emilia palkataan avustamaan poliisia, koska keskikesällä resurssipula
painaa ja Emilia nyt on muutenkin sopiva entiseen työyksikköönsä. Kokonaisuuden
kannalta on kyllä lopulta aivan sama, onko Emilia mukana yrittäjänä vai poliisina,
sillä alkuvalmistelujen jälkeen asiaan ei enää sen kummemmin kiinnitetä
huomiota.
Emilia on siis päähenkilö, ja hänen näkökulmastaan
tapahtumia kuvataan eniten. Välistä kuvakulma siirtyy muun muassa Samiin,
Helenaan, Hannaan ja Anneliin, mutta murhaajan päänsisäistä monologia ei tällä
kertaa tarjoilla.
Murhajuoni ei lopulta ole kovin monimutkainen, ja käteen jää vähän
sellainen vaikutelma, että tarinaa on sen vuoksi lihotettu monenlaisella
aineksella. Osa niistä on henkilökuvauksen kannalta kiinnostavaa ja tärkeääkin,
kuten Emilian irtisanoutumisen taustat, mutta paikoin tuntuu, että on vain
lähdetty selittämään jotain ilmiötä sen osuessa kohdalle. Unientulkinnat ja
Kielo Washin tuotantoperiaatteet nyt vaikka esimerkkeinä.
Hieman moitin myös teoksen viimeistelemättömyyttä. Valmiissa
tekstissä on turhan monta oikeakielisyys- tai painovirhettä, jotka olisi kannattanut
vielä siivota pois, samoin henkilöiden nimet sekaantuvat muutamaan otteeseen, esimerkiksi
Anneli onkin yhtäkkiä Helena ja seuraavassa virkkeessä taas Anneli.
Myös taitto on paikoin raskas. Dekkarissa kannattaisi suosia
lyhempiä kappaleita, sillä ainakin minusta kovin pitkät, miltei sivun mittaiset
yhtenäiset tekstijaksot ovat jotenkin raskaslukuisia. Dialogi kulkee mukavasti
ja osaltaan keventää vaikutelmaa. Kieli on kuvailevaa, paikoin
tarkoitushakuisen tuntuisen erikoista: ”-- päivä laski luomiaan salamoiden
välkkeessä” -tyyppiset kielikuvat lähinnä kohauttavat kulmia.
Kuolema ei lomaile on kepeähkö ihmissuhdepainotteinen
arvoitusdekkari, jonka teemoista esimerkiksi romanssihuijausta olisi voinut
hyödyntää tehokkaamminkin. Mukava leppoisa välipaladekkari, jossa eivät
suolenpätkät lentele. Suosittelen laiturinnokkaan (mutta kannattaa varmistaa
selustansa!).
Miia Laine: Kuolema ei lomaile
Enostone Kustannus 2022. 221 s.
Arvostelukappale.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti