Marraskuussa vuonna 1994 kahdeksanvuotias Rósa ja hänen pikkusiskonsa Björk
katoavat jäljettömiin Islannin Länsivuonojen alueen Ísafjörðurin
kylässä. Tytöt myöhästyvät koulubussista ja päättävät vastoin kaikkia
ohjeita ja kieltoja kävellä kotiin. He tietävät, että tekeillä oleva naapurikylään
vievä kuusi kilometriä pitkä maantietunneli on jo puhkaistu läpi, joten vaaraa
lumimyrskyssä eksymisestä ei olisi.
Vuonna 2019 Rósan ja Björkin isosisko Hildur työskentelee Ísafjörðurin
kylässä Länsivuonojen ainoana rikostutkijana. Hän on erikoistunut kadonneita
lapsia koskeviin tapauksiin, mutta tekee muiden poliisien tavoin kaikkea
mahdollista poliisin työhön kuuluvaa. Kaiken vapaa-aikansa Hildur käyttää urheiluun
ja treenaamiseen. Hänen lempilajinsa on surffaus, jota hän harrastaa miltei säällä
kuin säällä.
Ísafjörðurin poliisi saa vahvistusta, kun suomalainen Jakob Johanson
tulee tekemään työvaihtojaksoaan Islantiin. Jakob on alanvaihtaja, joten hän ei
ole ihan poikanen enää, vaikka poliisikokemusta ei vielä paljoa olekaan. Jakobilla
on takanaan traumaattinen ero norjalaisesta vaimostaan, joka yrittää kaikin
keinoin estää miestä tapaamasta pariskunnan viisivuotiasta poikaa. Jakobin
pakkomielle ei ole treenaaminen vaan komeiden villapuseroiden neulominen.
Varsinaiset tapahtumat käynnistyvät, kun kylän laidalla
tapahtuu tuhoisa lumivyöry, joka pyyhkäisee matkaansa useita kesämökkejä. Mökeissä
ei saa asua talvisaikaan juuri lumivyöryriskin takia, mutta tiedetään, että poliisillekin
ikävän tuttu kaveri Jón on
uhmannut kieltoa. Jónin mökki
on yksi lumivyöryn alle jääneistä. Kun mies sitten saadaan kaivettua esiin,
paljastuu karmea rikos.
Islannissa pitkään asunut ekonomi, somevaikuttaja ja
kirjailija Satu Rämö debytoi dekkarikirjailijana teoksella nimeltä Hildur.
Kyseessä on myös varsin tuttuun tapaan uuden dekkarisarjan aloitus, joten voi
olla huoleti lukiessaan: lisää on luvassa!
Selvästikin dekkarigenre on Rämöllä hyvin hallussa, kuten
sujuva ja mukaansa tempaava kirjoittamistyylikin. Mukana on monta tuttua dekkarin
rakennuspalikkaa ja piirrettä, mutta niitä on myös tohdittu mukavasti raikastaa.
Esimerkiksi traumatisoituneet poliisithan ovat jonkinlainen genren kärkiklisee,
mutta sekä Hildur että Jakob ovat traumoineen lähinnä sympaattisia, eivät rasittavia.
Kumpikin pystyy kanavoimaan tuskansa pääasiassa rakentavasti.
Kovin uutta ei ole sekään, että nykyhetken tutkinta alkaa
liipata kovin läheltä tutkivan poliisin eli tässä tapauksessa Hildurin
henkilökohtaista elämää. Kadonneiden pikkusiskojen selvittämätön tapaus
putkahtelee yhä tiheämpään tahtiin esille. Liittyykö vanha Jón ja hänen kuolemansa jotenkin asiaan? Mitä
neljännesvuosisata sitten oikein tapahtui? Siskojen tapahtuma-aikaan Hildur oli
kymmenvuotias, joten hänen omat muistikuvansa ovat vääristyneitä.
Tuttua sadoista
dekkareista ovat myös tarinan lomaan pujautetut välähdykset murhaajan
ajatuksista. Minulle on yhä kasvavassa määrin arvoitus, miksi tämä on niin
suosittu rakenteellinen ratkaisu. Hildurissa sillä saavutetaan mielestäni
jotain varsinaista ekstraa vain yhdessä kohtaa teoksen keskikohdan tuntumassa. Tosin
tämä on jo huomattavasti enemmän kuin lukuisissa muissa lukemissani
dekkareissa.
Satu Rämö on
julkaissut useita kiinnostavia tietokirjoja Islannista, islantilaisesta
elämäntavasta sekä siitä, millaista on elää ulkopuolelta tulleena
islantilaisten keskuudessa. Kieltämättä Hildurin parissakin tulee paikoin
tunne, että tässä nyt suomalaiselle (tai muulle ei-islantilaiselle) lukijalle
selitetään, millaista Islannissa on, miten siellä toimitaan missäkin
tilanteessa eri tavalla kuin esimerkiksi Suomessa.
Näppärä keino tuoda
tätä puolta esiin on tietysti suomalaisen Jakobin kirjoittaminen tarinaan.
Onhan ihan selvä, että ensimmäistä kertaa Islannissa oleva mies on monesti
ymmällään uusien ja outojen toimintatapojen ja olosuhteiden edessä. Sen sijaan
Hildurin näkökulmasta kerrotuissa kohdissa se ei ihan niin luontevalta aina
tunnu. Mutta onhan Islanti kiehtova maa, josta suorastaan janoaa saada
lisätietoa. Itsekin myönnän guuglanneeni muun muassa ajoreittiä Ísafjörðurista
Reykjavikiin.
Hildurin murhakuvioiden taustalla oleva motiivi on
lopulta tyydyttävän islantilainen ja juonikuvio ovela. Kun tämä yhdistetään verrattoman
mielenkiintoiseen miljööseen ja miellyttäviin ja kiinnostaviin päähenkilöihin,
voi vain tyytyväisenä jäädä odottamaan jatkoa. Tapaan enemmän kuin mielelläni
niin Hildurin kuin toivottavasti myös Jakobin uudelleen.
Satu Rämö:
Hildur
WSOY 2022. 363 s.
Kansi Ville Laihonen.
Äänikirjan lukija Sanna Majuri.
Arvostelukappale.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti