Anu Patrakan Rui Santos -dekkarisarjan kuudes osa Katumuksen
kallio (Into, 2022) oli Vuoden johtolanka -palkinnon lyhytlistalla,
mutta vielä tällä kertaa ei Johtolanka Patrakalle napsahtanut. Olen pitänyt
kyllä silmällä Patrakan Portugalin Portoon ja lähiseuduille sijoittuvaa
dekkarisarjaa, mutta en ole ainuttakaan Rui Santos -dekkaria vielä lukenut.
Patrakka on jo vuosia asunut Portugalissa päätettyään jättää
suomalaisen liike-elämän oravanpyörän taakseen ja ryhtyvänsä kirjailijaksi.
Wikipedia tietää kertoa, että Patrakalla on portugalilainen puoliso, joka hoitaa
vanhaa sukutilaa Porton kaupungin lähellä.
Päätin paikata aukon sivistyksessäni ja lukea Anu Patrakan
dekkarin, kun sain hänen uuden dekkarisarjansa aloitusosasta Arvoton
kustantajalta ennakkokappaleen. Kyse on jälleen poliisidekkarisarjasta.
Päähenkilö on Porton poliisin henkirikosyksikköön tiiminvetäjäksi juuri
palkattu Nelson Monteiro. Viisikymppisellä Monteirolla on takanaan työura
Lissabonin huumepoliisina, avioero ja kaksi aikuista lasta. Portoon hän on
hakenut voidakseen olla lähellä poikaansa, joka asuu äitinsä luona, sekä
voidakseen auttaa ikääntyvää isäänsä.
Sopeutuminen uuteen tiimiin ei ole aivan helppoa.
Esihenkilötehtävää on hakenut myös Monteiron alainen Ana Torres, varakkaan
teollisuussuvun perijä. Ryhmän nuorin jäsen Kiame Pinheiro on lojaali Analle,
vaikka ei halua vaikeuksia Monteironkaan kanssa. Työpaikan tunnelma on
vähintäänkin nihkeä, eikä Monteiro ole kovin taitava tunnelman nostattamisessa.
Säilyttääkseen auktoriteettinsa hän haluaa kiivaasti näyttää pätevyytensä niin
esihenkilöilleen kuin alaisilleenkin.
Paikka näyttöihin aukeaakin pikaisesti, sillä heti Monteiron
ensimmäisinä työpäivinä paljastuu kammottava rikos. Rannalla sijaitsevalta
roskalavalta löytyy irti leikattu ihmisen pää. Se on ilmiselvästi kuulunut
miehelle, jonka etniset juuret lienevät jossakin Aasiassa Intian suunnalla.
Muita ruumiinosia ei ilmaannu, joten uhrin henkilöyden selvittäminen
osoittautuu todella suuritöiseksi urakaksi.
Lukijalla on pahat aavistukset, että uhri saattaisi olla Aran,
bangladeshilainen nuorukainen, johon suomalainen Emilia tutustuu sunnuntaisella
rantakävelyllään. Nelikymppinen Emilia on muuttanut Portoon tekemään etätöitä,
koska on kaivannut tasapaksuun elämäänsä jotain muutosta. Lyhyt
keskustelutuokio Aranin kanssa paljastaa karusti, miten erilaisista
lähtökohdista he ovat saapuneet Portugaliin tekemään töitä. Aasialaiset
siirtotyöläiset ovat miltei avoimen riiston kohteena, kun taas suomalaisnainen
voi vapaasti valita, suostuuko kotimaataan kehnompiin työehtoihin saadakseen paremman
ilmaston suomat edut.
Poliisi tuntuu etsivän neulaa heinäsuovasta, mutta Monteiro
ryhmineen ei niin vain luovuta. Jokaiseen oljenkorteen tartutaan vimmalla.
Sitten suomalaisyritys tekee katoamisilmoituksen kadonneesta
naistyöntekijästään. Jäljet alkavat vähitellen lämmetä, mutta ehtiikö poliisi
ajoissa? Löytyykö paloittelusurmaajan jäljiltä vielä lisää uhreja?
Tunnustan, että odotin ehkä hieman kepeämpää tai
aurinkoisempaa dekkaria kuin Arvoton on*. Patrakka ei tosiaankaan ole
säästellyt yhteiskunnallisia näkökulmia. Ilmiselvää on siirtotyöläisten
epäoikeudenmukainen riisto, jonka varassa tuotetaan edullinen ruoka
eurooppalaisten pöytiin. Jokainen maahan tullut siirtotyöläinen on tarpeen
tullen vaivattomasti korvattavissa toisella yhtä ahkeralla ja vaatimattomiin
oloihin tyytyvällä työntekijällä.
Orjuuteen vertautuva ihmiskauppakuvio ei ole suinkaan ainoa
epäkohta, jota Patrakka sohaisee. Esiin tulevat ainakin portugalilaisen
työelämän räikeä eriarvoisuus, ympäristön ja luonnon tuhoutuminen
tehomaatalouden ja rakentamisen takia, sosiaaliturvan olemattomuus, erilaisten etuuksien
väärinkäyttö, vanhustenhoidon epäkohdat ja maaseudun autioituminen. Myönnän,
että Arvottoman luettuani en ihan hirmuisen innokkaasti ole lähdössä
Portugalin-matkalle! Sen verran ankea kuva tästä Euroopan lounaiskolkasta
dekkarissa piirtyy.
Nelson Monteiro ei anna alkuvaiheessa itsestään kovinkaan
sympaattista kuvaa, mutta vähitellen häneen alkaa ainakin tottua ja lopulta
tuntea jonkinlaista myötätuntoakin. Monteiron pieni mutta tehokas tiimi on ihan
mielenkiintoisista henkilöistä koottu. Heidän kauttaan päästään helposti kurkistamaan
Portugalia ja portugalilaista työelämää sekä arkea monesta näkökulmasta. Monteiro
edustaa perinteistä miesnäkökulmaa, mutta ei ole onneksi kaikkein mahdottomin
jäärä. Kyllä tämän joukon tapaa ihan mielellään uudelleenkin.
Miljöö- ja henkilökuvaus ovat siis kuosissa, eikä
juonenkuljetuksessakaan ole moitittavaa. Poliisi rämpii alkuun tuskastuttavan
hitaasti mahdottomalta tuntuvan tehtävänsä kanssa, mutta lukijan ei tarvitse
tyytyä vain siihen, mitä poliisi tietää. Näkökulmavaihdoksilla seurataan tapahtumia
mukavan monipuolisesti, ja Patrakka myös johtaa lukijaa ovelasti harhaan
useassa kohtaa. Kaikki ei ole ihan sitä, miltä ensin näyttää.
Anu Patrakka: Arvoton
Otava 2023. 311 s.
Ennakkokappale.
* Selvennetään nyt vielä, että vaikka odotin kepeämpää, astetta tummempi ote ei ollut suinkaan pettymys!
Hyllyssä odottaa. Olenkin lukenut kaikki Patrakan dekkarit ja odotan mielenkiinnolla tätä uutuutta.
VastaaPoistaTämä tulee varmasti luettua jossain vaiheessa. Oon tykänny Patrakan Rui Santos- sarjasta paljon, siitä enää viimesin osa lukematta.
VastaaPoista