”Matti Yrjänä Joensuun kymmenes jännitysromaani
rikkoo, ylittää ja ohittaa kirjallisuudenlajien välille vakiintuneita
rajoja. Harjunpää ja rakkauden nälkä on koskettava kertomus
Suomesta, suomalaisista: poliiseista, jotka päivittäin kohtaavat työssään
’tavallisen’ elämän nurjan puolen, rikollisista, jotka eivät aina edes tajua
olevansa rikollisia. Joensuun kuvaamassa arkipäivän Suomessa harmaan sävyjä on
paljon. Romaanin sädehtivä suomen kieli kantaa tarinan ahdistuksen ja yksilön
murtumisen yli.”
Näin perusteli Suomen dekkariseuran Johtolanka-palkintoraati
eli Risto Hannula, Tiina Rilanne ja Kyösti Salovaara vuoden 1994
Johtolanka-voittajan valintaa. Olen valmis allekirjoittamaan joka sanan. Harjunpää
ja rakkauden nälkä ei ole menettänyt kolmessakymmenessä vuodessa
hitustakaan tehostaan, oikeastaan päinvastoin. Kyseessä on aito klassikko.
Matti Yrjänä Joensuu on melkoinen tekijä suomalaisella
dekkarikentällä. Häntä on melkoisen vaikea lyödä laudalta. Sen todistaa Vuoden
johtolanka -voittajien listakin, jolla Joensuun nimi on peräti kolmesti noin
kymmenen vuoden välein. Kaikkien aikojen ensimmäinen Johtolanka myönnettiin
dekkarille Harjunpää ja heimolaiset vuonna 1985, ja vuonna 2004 Harjunpää ja pahan pappi vei palkinnon. Vastaavaan suoritukseen ei ole pystynyt
kukaan muu.
Tosin ajat ja dekkarikenttä ovat 2000-luvun alkuvuosista
mullistuneet niin, että palkintoraadit saavat luettavakseen huomattavasti
laajemman ja laadukkaamman valikoiman dekkareita kuin vielä kaksikymmentä
vuotta sitten. Samalle kirjailijalle voiton napsahtaminen toistamiseen alkaa
olla taakse jäänyttä aikaa, vaikka ei toki mahdotonta.
Oma suhteeni Matti Yrjänä Joensuun tuotantoon on ollut
aavistuksen torjuva. Kun aikoinani innostuin lukemaan kotimaisia aikuisten
dekkareita, Joensuu tuntui edustavan jotain vanhanaikaista ja kirjat itseäni
vanhemmille miehille suunnatuilta. Aloitin takaperoisesti kuuntelemalla
äänikirjoina (kirjastosta cd-levyinä lainasin!) hänen viimeisiksi jääneet 2000-luvun
puolella ilmestyneet kirjansa Harjunpää ja pahan pappi ja Harjunpää
ja rautahuone. Ne ovat tunnelmaltaan vielä monta astetta synkempiä kuin
niitä edeltänyt nyt kuuntelemani Harjunpää ja rakkauden nälkä. Kaikkien
henkilöiden elämässä tuntuu tapahtuvan yhä kauheampia asioita ja he joutuvat
yhä epätoivoisempiin tilanteisiin, jotka purkautuvat väkivaltana.
Laskujeni mukaan Harjunpää-sarjassa on kaikkiaan yksitoista
osaa. En edelleenkään ole lukenut niistä kaikkia, mutta kaikista lukemistani
olen vähintään pitänyt, suurimmasta osasta vaikuttunut. Esimerkiksi vuonna 1985
ilmestynyt Harjunpää ja rakkauden lait, joka kertoo romanssihuijarista,
on täysin ajankohtainen ja hieno tarina edelleen. Klassikko sekin siis.
Harjunpää-sarjan nimihenkilö on Helsingin rikospoliisissa
työskentelevä konstaapeli Timo Harjunpää. Rakkauden nälkä -romaanissa
eletään 1990-luvun alkua ja poliisissa tehdään suuria organisatorisia
myllerryksiä, joiden laineet keikuttavat ihan rivitutkijoidenkin arkea.
Kaikesta resurssista on huutava pula, ja jokainen työntekijä joutuu elämään
epävarmuudessa. Onko edessä siirto muihin tehtäviin? Onko ylipäätään enää
työpaikkaa? Mitä ylemmäs hierarkiassa mennään, sitä kovemmin panoksin peliä
pelataan. Yksittäisen rivityöntekijän uhraaminen omaa etua tavoitellessa tuntuu
vähäpätöiseltä haitalta.
Harjunpää ja hänen tutkijaparinsa Onerva kuvataan kirjoissa
hyvin inhimillisesti. Virkamiehinä he yrittävät toimia sääntöjen mukaan ja
ihmisinä oikeudenmukaisesti. Monesti nämä arvot ovat hämmentävästi
ristiriidassa. Joensuu kuvaa poliisityötä realistisesti. Resurssipaineet
näkyvät myös rikostutkinnassa, ja tiimillä on jatkuvasti useita rikoksia
tutkittavanaan, ei vain se yksi, joka kannattelee kirjan juonta.
Timo Harjunpää asuu perheineen Kirkkonummella. Yövuoron
jälkeen mies nukkuu saunan lauteiden alle sijoitetulla patjalla korvatulpat
korvissaan. Perheen ja erityisesti Timon elämä on mullistunut, kun kollegat
ovat eräänä iltana tuoneet pihaan vanhan miehen, joka sanoo olevansa Timo
Harjunpään isä. Miesten yhteys on katkennut parikymmentä vuotta sitten, ja nyt
isä on huonossa kunnossa. Voiko katkenneet välit vielä korjata? Miksi isä ei
ole halunnut tavata poikaansa vuosikymmeniin?
On raastavaa lukea, miten Harjunpää yrittää tavoittaa
sosiaalityöntekijöitä hoitaakseen ilmeisesti ainakin muistisairaan isänsä
asioita. Hyvinvointivaltion suojaverkoissa on jo kolmekymmentä vuotta sitten
ollut ammottavia aukkoja.
Rakkauden nälän toinen tärkeä henkilö Tipi, erikoinen
nuori kaveri, jonka perheessä rikollisuus on itsestään selvä elämäntapa ainakin
jo toisessa polvessa. Edesmennyt isä on elättänyt perheen erilaisilla
ryöstöillä, ja nyt veljekset yrittävät jatkaa samalla polulla. Työn alla on
Viinaseksi nimetty suuri pankkiryöstö, jonka pitäisi turvata perheen
toimeentulo vuosiksi. Tipi on sisarussarjan nuorin, ja nykylukijan silmin
nähtynä hänellä on monenlaisia neurologisia oireita ja ominaisuuksia, jotka
selittävät hänen käytöstään. Joensuu lisää pakkaan vielä nipun lapsuudessa
koettuja traumoja.
Tipi rakastaa naisia. Omituisen ulkonäkönsä ja olemattomien
sosiaalisten taitojensa takia hänellä ei ole koskaan ollut minkäänlaista
kosketusta vastakkaiseen sukupuoleen muuten kuin kieltämättä vilkkaassa
mielikuvituksessaan. Hän on kuitenkin todella taitava lukkojen kanssa. Mikään
normaali lukko ei ole hänelle esteenä ja varmuusketju on vain hidaste.
Helsingin poliisi on saanut jo useita ilmoituksia miehestä, joka on tunkeutunut
yöllä asuntoihin ja kosketellut omissa sängyissään nukkuvia naisia. Kun asukas
on havahtunut, on tunkeutuja häipynyt liukkaasti paikalta.
Lukija tietää, että Tipi kulkee esteittä monien
sellaistenkin naisten asunnoissa, jotka joko eivät tiedä asiasta mitään tai
jotka epäilevät omaa mielenterveyttään. Poliisi on alkuun epäileväinen, sitten
voimaton. Miten napata mies, josta ei ole edes kunnon tuntomerkkejä?
Kenen tahansa pahimpia painajaisia lienee joutua ahdistelun
kohteeksi omassa kodissaan, kun kuvittelee olevansa täysin turvassa. Ei paljoa
lohduta, että ainakin pääsääntöisesti tunkeilijalla on vain hyvä tarkoitus. Tipi
ainakin omasta mielestään vilpittömästi rakastaa naisia, joita käy öisin
hyväilemässä.
Kuten arvata saattaa, kuviot lähtevät eskaloitumaan eri
suunnilla kohti katastrofia. Sitä ennen on kuitenkin päädytty Tipin matkassa lukuisiin
asuntoihin. Loppuratkaisut ovat hyvin tyypillisiä Joensuulle, joten
dekkarigenrelle ominaista hyvä voittaa ja paha saa palkkansa -tyyppistä loppua
siis kannata odottaa. Tässäkin suhteessa Joensuun teokset ovat ennemminkin
romaaneja, joissa tapahtuu rikoksia ja on mukana poliisityön kuvausta.
Harjunpää ja rakkauden nälkä on oikea runsaudensarvi
analysoitavaksi. Tunnelmaltaan se on mustahko, sillä juuri kenelläkään
henkilöistä ei näytä olevan edessään mitään hyvää. Jonkinlainen yleinen ankeus
ja apeus värittää tarinaa. Huumoria tai leppoisia hetkiä on turha etsiä, niitä
ei ole. Mukana on runsaasti yhteiskunnallista ja sosiaalista pohdintaa ja
kommentointia, mutta se on kaikki kirjoitettu sisään tarinaan. Mitään saarnaa
tai opettavuutta ei kerronnassa ole. Lukija joutuu tekemään tulkintansa itse,
mutta kirjailijan tekemä viitoitus on kyllä selkeä.
Matti Yrjänä Joensuu: Harjunpää ja rakkauden nälkä
Otava 1993.
Äänikirjan lukija Jarmo Mäkinen.
Itse maksettu kuunteluaikapalvelu.
Vuoden johtolanka -palkitut dekkarit:
(Linkki vie omaan blogijuttuuni teoksesta.)
2024: Kale Puonti: Fadi
2023: Virpi Hämeen-Anttila: Vapauden vahdit
2022: Niko Rantsi: Kuka viereesi jää
2021: Jyrki Erra: Lyijyvalkoinen
2020: ArttuTuominen: Verivelka
2019: Eva Frantz: Kahdeksas neito
2018: Timo Saarto: Kuoleman kuukausi
2017: Mikko Porvali: Veri ei vaikene
2016: Pauliina Susi: Takaikkuna
2015: Kati Hiekkapelto: Suojattomat
2014: Timo Sandberg: Mustamäki
2013: Reijo Mäki: Sheriffi
2012: Pekka Hiltunen: Vilpittömästi sinun
2011: Antti Tuomainen: Parantaja
2010: Marko Leino: Ansa
2009: Jarkko Sipilä: Seinää vasten
2008: Marko Kilpi: Jäätyneitä ruusuja
2007: Tapani Bagge: Musta taivas
2006: Matti Rönkä: Ystävät kaukana
2005: Tuula-Liina Varis: Vaimoni
2004: Matti Yrjänä Joensuu: Harjunpää ja pahan pappi
2003: Taavi Soininvaara: Koston komissio
2002: Seppo Jokinen: Hukan enkelit
2000: Jari Tervo: Minun sukuni tarina
1999: Ilkka Remes: Karjalan lunnaat
1997: Leena Lehtolainen: Luminainen
1996: Hannu Vuorio: Nyman
1994: Matti Yrjänä Joensuu: Harjunpää ja rakkauden nälkä
1993: Pentti Kirstilä: Imelda
1992: Markku Ropponen: Kuolemanuni
1990: Harri Nykänen: Takapiru
1988: Paul-Erik Haataja: Häkkilinnut
1987: Pentti Kirstilä: Sinivalkoiset jäähyväiset
1986: Sulevi Manner (Juha Numminen ja Eero J. Tikka): Susi
Tipi lienee saanut inspiraation Helsingin naisia aikoinaan riivanneesta ns. Tiirikkaraiskaajasta. Kyseinen mies murtautui äänettömästi asuntoihin ja kesti aikansa ennen kuin jäi nalkkiin.
VastaaPoistaKaikki Harjunpäät olen aikoinaan lukenut ja erittäin vaikuttaviksi ja vakuuttaviksi havainnut.
VastaaPoista