Muiden elämää
tallentamalla tallensin itsenikin.
Sillä minä olen jokaisessa kuvassa.
Minä olin se, joka katsoi.
Valokuvaaja Signe Branderista (1869–1942) kertova romaani Signe
on Pirkko Soinisen neljäs historiallisista suomalaisista merkittävistä
naisista kertova biofiktio. Aiemmat teokset kertovat taidemaalari Ellen
Thesleffistä (Ellen, WSOY 2018), arkkitehti Wivi Lönnistä (Valosta rakentuvat huoneet, Bazar 2021) ja runoilija Maila Pylkkösestä (Kipulintu,
Bazar 2023).
Signessä nimihenkilö elää viimeisiä sekavia päiviään
jatkosodan aikana Nikkilän mielisairaalassa Sipoossa, jonne Kivelän sairaalan
potilaat Helsingistä oli evakuoitu suojaan neuvostoliittolaisten pommituksilta
(evakuoidut eivät siis olleet mielenterveyspotilaita). Näin tapahtui oikeastikin.
Tiettävästi jopa sata Nikkilässä ollutta potilasta
kuoli nälkään vuonna 1942 eli juuri Signe Branderin kuolinvuonna. Wikipedian
artikkelin sanamuoto jättää auki syyn hätkähdyttäville nälkäkuolemille, jotka
tuntuvat käsittämättömiltä. Sodan aikana elintarvikkeista oli kyllä kovaakin pulaa,
mutta ei sentään tuollaista olisi pitänyt tapahtua. Signe Branderin kuolinsyy
jää artikkelissa myös hämäräksi.
Helsinki oli
pyörre, sekasortoinen, energinen, väkivahva.
Ensin olin tulla hulluksi, sitten hullaannuin.
Joka tapauksessa romaanin Signe häilyy epämääräisessä
tilassa elämän ja kuoleman rajalla kärsien välillä kovista tuskista ja
muistellen välillä unessa tai valveen välitilassa elämäänsä. Pimennysverhojen
raosta pilkistävä valojuova vie hänet elämän parhaimpiin hetkiin, jolloin hän
kulki valokuvaamassa rakasta Helsinkiään. Signe viihtyi hyvin kesäateljeekuvaajana
Savonlinnassa parina vuonna, varsinkin, kun sai siellä ollessaan vapaata
vaativasta äidistään, mutta Helsinki rakennuksineen ja ihmisineen oli hänelle
kuitenkin suurin rakkaus.
Kuljin kamerani
kanssa kaikkialla ja rakkauteni Helsinkiä kohtaan vain syveni.
Jos rakastettuni joskus olikin kohtuuton, likainen, meluinen ja haiseva,
se oli aina myös päinvastainen.
Ja sitä kaikkea opin rakastamaan.
Ja kaupunki: minusta tuntuu, että se rakasti takaisin.
Välähdykset eletystä elämästä vuorottelevat sairaiden ja kuolevien
täyttämän juhlasalin tapahtumien kanssa, mikä luo tarinaan toimivan
rytmityksen. Soininen on onnistunut murtautumaan biofiktion sudenkuopasta,
jossa draaman kaari jää usein loppupäästään latteaksi. Sairaan, kuolemaa
tekevän iäkkään naisen muistot eivät noudata orjallisesti kronologiaa, ja
kuolemaa edeltävät vaikeat ajat sairasvuoteella korostuvat. Yksi viileäkätinen
hoitaja tulee potilaalle tutuksi, muut ympärillä häärivät ihmiset ja toiset
potilaat ovat kasvotonta massaa. Lopulta naisten väliltä paljastuu yllättävä
yhteys.
Asettauduin
milloin mihinkin piirtämään.
Tutustuin kaupunkiin, otin sen haltuuni, ihastuin ja antauduin.
Ja kaupunki vastasi, houkutteli minut tämän tästä pysähtymään,
katsomaan, kaivamaan kynän esille.
Kävimme vuoropuhelua: Helsinki ja minä.
Helsinki katsoi minua tuhansilla eri tavoilla, aamunvalossa,
illankajossa, päivän pystysuorassa valossa –
ja minä katsoin takaisin,
uutta kotikaupunkiani.
Pirkko Soininen on kertonut käyttäneensä lähteinä Signe Branderin valokuvia ja
rakentaneensa fiktiivisen kertomuksensa niiden pohjalta. Monia tunnettuja
valokuvia tarinasta tunnistaakin ja monet voisi kuvauksen perusteella löytää.
Mutta on Soininen perehtynyt muutenkin moniin erilaisiin aineistoihin, muun
muassa valokuvauksen historiaan, tekniikkaan ja filosofiaan. Käytetystä tausta-aineistosta
on kirjan lopussa kattava luettelo.
Romaanin Signe pohdiskelee kuvaajan ja kuvattavan suhdetta,
erilaisia tilanteita, joissa kuvaamisen kohteet ovat olleet joko otettuja tai
vastentahtoisia, sekä muun muassa kuvaajan käyttämää valtaa. Monet ihmiset,
joita Brander kuvasi ikuistaessaan katoavaa Helsinkiä, päätyivät kenties ainoan
kerran negatiiville hänen kauttaan. Tilanne oli merkittävä sekä kuvaajalle että
kuvattaville.
Oivalsin, että
minulla oli valtaa, josta en ensin ollut ollut kovin tietoinen
mutta jonka olen ymmärtänyt vähitellen.
Valitsin keitä kuvasin, rajasin todellisuudesta kuvan kokoisen palan.
Tein ihmisiä näkyviksi mutta samalla kontrolloin.
Sillä oli väliä mitä kuvasin ja miten kuvasin.
Signe Brander ei ollut ensimmäinen suomalainen naispuolinen ammattivalokuvaaja,
mutta hän on laajan Helsinki-aineistonsa takia varmasti aikakautensa
tunnetuimpia. Vuosisadan alussa Helsinkiin perustettiin Muinaismuistolautakunta,
joka palkkasi Branderin ikuistamaan katoavaa kaupunkia. Työ jatkui useita
vuosia ja takasi niukan mutta kuitenkin jokseenkin vakaan tulonlähteen.
Soininen kertoo Signen suulla työn fyysisyydestä. Laitteet
olivat raskastekoisia ja hankalia, joten maisema- ja miljöökuvaus oli yleensä
fyysisesti voimakkaampien miesten työtä. Signe ei kuitenkaan antanut periksi.
Kiperimmissä kohteissa piti tosin palkata apukäsiä. Ajan laitteilla ei myöskään
otettu mitään nopeita tuokiokuvia, vaan jos kuviin halusi liikkeen tuntua ja
ihmisiä, heidät piti pysäyttää ja asetella paikoilleen. Oli osattava tulla
toimeen ihmisten kanssa, suostutella ja ohjata.
Signe Brander kuuluu siihen laajaan (nais)ammattilaisten
joukkoon, jonka työtä ei juurikaan arvostettu heidän elinaikanaan mutta jotka
ovat nousseet arvoonsa jälkikäteen. Nikkilän sairaalassa kuolemaa tekevä
Brander on miltei unohtunut, tuntematon muiden tuntemattomien joukossa. Naisena
hän sai kokea vähättelyä monessa muodossa.
Muinaismuistolautakunta kyllä palkkasi hänet suururakkaan,
mutta palkkion korottaminen ei sitten vuosien varrella ottanut luonnistuakseen
samaan tahtiin kuin miespuolisilla ammattilaisilla. Oma äiti olisi arvostanut piirustuksenopettajan
ammattia, mutta valokuvaus ei oikein tuntunut säädylliseltä ansaintatavalta. Signe
kuitenkin kulki valitsemaansa tietä, päättäväisenä ja itsepäisenäkin.
Valokuvan ihme:
katseessa, jonka menneisyyden ihminen luo tulevaisuuteen ja tulevaisuuden
ihminen luo menneisyyteen... Siinä eri aikakausien ihmiset kohtaavat ja voimme
ymmärtää toisiamme ajattomuuden kielellä.
Signe on mielenkiintoinen ja surumielisen kaunis
romaani. Epookki on tehty huolella, joten lukija pääsee kelpo aikamatkalle menneeseen
aikaan yli sadan vuoden takaiseen Suomeen ja ennen kaikkea kadonneeseen
Helsinkiin. Soininen on myös runoilija, mikä mielestäni näkyy ja kuuluu hänen paikoin
aforistisessa lauseessaan. Lukunautinnosta kertonee sekin, että aika monta
sitaattia halusin poimia tähän juttuuni itselleni talteen. Vielä kosolti lisää
olisi ollut tarjolla.
On olemassa piste,
jonka jälkeen kaikki on tarkkaa.
Luulen, että niin on myös ihmiselämässä.
Jossain kohtaa elämää näkee kaiken tarkemmin.
Vaikeus on ymmärtää, milloin on sillä kohdalla.
Jos jotain jäin kaipaamaan, niin Signe Branderin valokuvia. Kanteen
on ikuistettu niistä pari, ja niistä taas ylempi ylösalaisin painettu on
keskeinen romaanissa. Muut kuvat joutuu halutessaan etsiskelemään toisista
lähteistä. Ymmärrän toki kuvien puuttumisen, onhan kuitenkin kyseessä
fiktiivinen romaani, ei elämäkerta.
Pirkko Soininen: Signe
Bazar 2024. 224 s.
Arvostelukappale.
Tämä teos sopii mitä parhaimmin #naistenviikko2024-haasteeseen,
jota vetää Tuijata-blogin Tuija.
Taas uskomaton teos Soiniselta. Tämä oli minulle ihana, tuntematon kohtaaminen💖💖
VastaaPoista