Pitkä ikävä on Katja Kaukosen kuudes julkaistu
teos ja viides romaani. Olen lukenut aikanaan hänen esikoisteoksensa Odelman
(WSOY 2011) tuoreeltaan ja blogimerkintöjeni perusteella olen aikonut siitä
myös kirjoittaa blogijutun, mutta jostain syystä se on sitten jäänyt tekemättä.
Arvelen, että lukukokemus on ollut sen verran kimurantti, että on mennyt sisu
kaulaan. Kustantajan sivuilla Odelmaa kuvataan näin:
Arvoituksellinen esikoisromaani imaisee omakieliseen,
myytilliseen maailmaan ja hurmaa ajattomalla tarinallaan.
Katja Kaukosen esikoisteos esittelee maailman, jossa on
kielen rikkautta ja myytillisen maailman lumoa. Odelma on
arvoituksellinen romaani, miltei jännityskertomus, joka saa hengittämään
tahdissaan. Se on kertomus sodasta, lähtemisestä ja palaamisesta, yhdessä
olemisesta ja vieraudesta. Elämästä, joka ei pääty.
Luettuani nyt tämän Kaukosen kuudennen teoksen voin todeta,
että Kaukonen on pysynyt tyylilleen uskollisena. Kirjailijan kieli on rikasta
ja tarinan maailmassa on myytillisyyttä, maagista realismia ja arvoituksellista
unenomaisuutta. Kysymys on myös ihmisenä olemisen monimutkaisuudesta, parisuhteista,
rakastamisesta ja rakkauden perimmäisestä olemuksesta, muun muassa.
Kirjailijan teosluettelo on muutenkin mielenkiintoinen. Sen
perusteella Pitkä ikävä on kolmas teos, joka sijoittuu saarimiljööseen. Kohinassa
(WSOY 2014) arkkitehti Alvar Malmberg muuttaa yksinkertaisen elämän kaipuussaan
tuuliselle saarelle lepäämään. Vuonna 2020 ilmestynyt Saari, jonne linnut
lentävät kuolemaan, joka kustantamon sanoin ”ihmeellinen romaani
hulluiksi leimattujen naisten saaresta” sijoittuu mitä ilmeisimmin Seilin
saarelle Turun saaristoon, vaikkei saaren nimeä ainakaan tässä takakansitekstissä
mainita.
Pitkä ikävä sijoittuu Örön linnakesaarelle. Kahden
aikatason rakenne on tuttu historiallista romaaneista. Pariin kesäkuun
puolivälin päiviin vuonna 2020 sijoittuvassa romaanin nykyhetkessä keski-ikäinen
pariskunta Inga ja Antti etsivät saarelta kumpikin jotain. Antti on aikoinaan suorittanut
saarella varusmiespalveluksensa. Hän myös harrastaa perhosten valokuvaamista,
mihin saarella onkin runsaasti mahdollisuuksia. Ingan isoisovanhemmat Anna ja
Juho ovat suvussa kulkevan tarinan mukaan olleet aikanaan rakentamassa saaren
linnoituksia. Inga etsii merkkejä erityisesti Annasta, jonka muisto tuntuu
olevan erityisen häälyvä.
Toinen aikataso kulkee 1900-luvun alkuvuosikymmenissä Örön
linnoitusten rakentamisen aikoina. Anna ja Juho aloittelevat avioliittoaan
hankalissa oloissa. Juho hankkii yhteisen talon rahoja linnoitustöissä
saarella, jonne naisilta on pääsy kielletty. Anna on kuitenkin mukana, piilossa
varastovajassa, jonne pariskunta on tehnyt pienen pesänsä. Levoton Anna ei
malta totella Juhon vaatimusta vajassa pysymisestä. Mutta onko Anna saarella
ollenkaan? Toisissa muistoissa hän odottaa Juhon paluuta nurjamielisen anopin hoteissa
mantereella. Joka tapauksessa Juhon saarikomennuksen päätteeksi Anna on
raskaana.
Tarinahakuiselle lukijalle Pitkä ikävä (joka on
saanut nimensä saaren poikki kulkevasta saman nimisestä kivetystä tiestä) on
pieni koetinkivi, mutta sen taidokkuudesta ei jää epäilystä. Kaukonen antaa hetken
siimaa ja tempaa sitten taas lukijan uudelleen kaislikkoon. Mikä liittyy
mihinkin? Mistään ei saa lopulta kunnon otetta, kuten ei elämästäkään. Ihmisellä
on taakkanaan alituinen kaipaus jonnekin, toisen luo ja liki, mutta aina eteen
tulee jotakin. Tunteeko toisen koskaan, tunteeko edes itseään?
Katja Kaukonen: Pitkä ikävä
WSOY 2024. 285 s.
Arvostelukappale.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti