Loppuvuoden projektini lukea kaikki kuusi Vuoden johtolanka-2025 -ehdokasta päättyy sopivasti juuri uudenvuodenaattona ja vielä
lisäksi itselleni melkoisen positiiviseen yllätykseen.
Viimeiseksi luettavaksi tai oikeammin kuunneltavaksi jäi Max
Mannerin Hirvikallio-sarjan seitsemäs osa Harha. Olen viimeksi
lukenut Mannerin dekkareita oman Johtolanka-raatijäsenyyteni aikaan, jolloin
ilmestyivät hänen Stein Storesen -sarjansa viimeiset osat Jääkyynel
(CrimeTime, 2015) ja Osiris (CrimeTime, 2016). En ole silloin
yrityksistäni huolimatta päässyt Mannerin dekkari- ja trillerikerronnan imuun,
ja sittemmin hänen teoksensa ovat jääneet lukematta.
Latvasta puuhun mennään siis tälläkin kertaa, koska Harhassa
ensi kertaa tapaamani rikosylikomisario Harri Hirvikallio on melkoisissa
lopunajan tunnelmissa. Ilmeisesti Mannerilla on jonkinlainen mieltymys tällaisiin
jokseenkin traagisiin päähenkilöihin, sillä myös Storesen kamppaili demoniensa
kanssa sarjan viimeisissä osissa.
Sarjan osien lyhyissä esittelyissä kerrotaan ja Harhassakin
mainitaan, että turkulaispoliisin vaimo on menehtynyt jo aloitusosassa Loiset
(Arktinen banaani, 2017). Jossakin välissä myös Hirvikallion tytär on
päätynyt vankilaan. Ilmeisesti edellisessä osassa Hermopeli (Bazar,
2024) on jälleen kerran poliisin omakin henki ollut hiuskarvan varassa, sillä Harhan
alussa hän on vihdoin palaamassa takaisin töihin pitkältä sairauslomalta.
Tosin Hirvikallio tuntee itsensä kaikkea muuta kuin työkuntoiseksi
ja on vakaasti päättänyt ensi töikseen irtisanoutua virastaan. Se osoittautuu
kuitenkin hankalaksi, sillä työpaikalle palattuaan Hirvikallio toteaa olevansa ryhmänsä
ainoa jäljellä oleva työntekijä. Tärkeä työtoveri on menehtynyt, ja toiset
kaksi ovat siirtyneet turvallisuusalan yrittäjiksi. Vain haamut ovat jäljellä
Hirvikallion ohella. Lisäksi esihenkilökin, jolle irtisanoutuminen pitäisi ilmoittaa,
on työmatkalla.
Lukija vakuuttuu aika nopeasti Hirvikallion
työkyvyttömyydestä, sillä miehellä on todella pahoja mielenterveysongelmia.
Ilmeisesti fyysinen haava on kyllä arpeutunut hyvin, mutta psyykkistä puolta ei
ole hoidettu lainkaan. Niinpä mies vahingoittaa itseään mitä
mielikuvituksellisimmilla tavoilla ahdistustaan tai muuten pahaa oloaan helpottaakseen.
Mutta työstä irtautuminen ei ihan mene, kuten Hirvikallio on
suunnitellut. Ilmeisesti on niin, että kun poliisitalolle nenänsä työntää,
ilmiintyy jostakin välittömästi työkeikka. Niin käy ainakin Hirvikalliolle.
Hänet hälytetään turkulaisen pariskunnan kotiin, jossa vaimo on löytänyt miehensä
kuolleena vuoteesta. Asian tekee hieman omituiseksi, että vaimo on palannut jo
illalla työvuoroltaan Ruotsin-laivalta, mutta huomannut vasta aamulla, että
mies ei olekaan murjottanut sängyssään vaan on kuollut.
Enemmän kiinnostavaksi tapaus muuttuu, kun käy ilmi, että
vainaja on järjestyspoliisin konstaapeli ja että tämän kuolemaan liittyy hyvin
todennäköisesti joko tapaturma tai väkivalta. Hirvikallio saa esihenkilöltään
vähän poikkeuksellisesti suhteellisen vapaat kädet selvittää tapausta luovuutensa
avulla ja parhaan kykynsä mukaan.
Selvitettävää riittääkin. Hirvikallio löytää kuolleen poliisin
nimen mapista, johon hänen vanha ryhmänsä on koonnut tietoja omituisista
jutuista, joita pidetään todennäköisesti asiakkaiden mielikuvituksen tuotteena.
Kyseisen jutun kaivelu johdattaa Hirvikallion yllättäen kuitenkin ihan oikean
tapauksen jäljille. Mutta miten se liittyy poliisimiehen kuolemaan?
Samaan aikaan Hirvikallio saa vihjeen Puolalanmäellä
sijaitsevasta tappeluklubista, jossa voi anonyymisti käydä nyrkkeilemässä.
Esihenkilöt eivät kuitenkaan varsinaisesti innostu vihjeestä, koska klubin
olemassaolosta on kulkenut kaupungilla huhuja jo vuosia, mutta mitään
todisteita ei ole löytynyt. Mutta selittäisikö se kuitenkin mystisen
kuolemantapauksen?
Vaikka Hirvikallio on pahasti traumatisoitunut ja monella
tapaa huonossa hapessa, ei hänestä oikein voi olla pitämättä. Lukija ei ole ainoa,
joka on Hirvikallion puolella. Entiset alaiset esimerkiksi haluaisivat kyllä
auttaa miestä mäessä, jos se suinkin olisi mahdollista. Hirvikallio ei
todellakaan ole mikään supersankari, kuten joku kirjan henkilöistäkin toteaa,
ja juuri se tekee hänestä hyvän dekkarisankarin.
Manner kuvaa poliisityötä sopivan realistisesti, mutta ei
kuitenkaan puuduttavan yksityiskohtaisesti. Myös Turun kuvaus on onnistunutta.
Kaupunki hengittää dekkarin taustalla aidosti ja vapaasti, eikä missään
vaiheessa tule tunnetta turistiopastuksesta tai muusta päälleliimaamisesta.
Jännitysromaanissa on tietysti olennaisen tärkeää saada
juoni toimimaan. Harhassa juoni toimii jopa erinomaisesti. Salainen ja
erittäin laiton tappeluklubi Turun sydämessä tuntuu ehkä hurjalta idealta,
mutta jotenkin siihen on lopulta helppo uskoa. Valitettavan uskottavaa on
sekin, että jos kaupungissa pyöritetään kyseisen kaltaista bisnestä, myös
poliisissa on joku tai joitakin, jotka liittyvät tavalla tai toisella asiaan. Myös
Suomessa. Hirvikalliokin joutuu tosissaan miettimään, kehen voi luottaa. Harhan
juonessa on lisäksi useita sivupolkuja, jotka lopulta oppikirjamaisesti
kietoutuvat kaikki pääjuoneen. Lukija myös yllätetään vielä lopussa, mistä lisäpisteitä.
Ihan vihoviimeisessä epilogimaisessa luvussa olin
tunnistavinani jonkinlaisia Harry Hole - ja Oxen-viboja.
Johtolanka-raati perusteli Harhan ehdokkuutta:
Harha on vahva ja jännittävä dekkari. Harri Hirvikallio -sarjan 7. osa
toimii itsenäisenä teoksena. Harri joutuu virkansa puolesta selvittämään
poliisin kuolemaa. Mitä ovat Harrin harhat ja mihin ne johtavat? Manner osaa
lukijan huijaamisen taidon. Kirjailijan kekseliäisyyttä voi vain ihailla, ja
kirja pitää lukijansa pihdeissään ja palkitsee kaikissa käänteissään.
Max Manner: Harha
Bazar 2024.
Äänikirjan lukija Jussi Puhakka.
Itse maksettu kuunteluaikapalvelu.
Hirvikallio-sarja:
Loiset (Arktinen banaani, 2017)
Matador (Bazar, 2019)
Kipuraja (Bazar, 2020)
Aavesärky (Bazar, 2021)
Turvasana (Bazar, 2022)
Hermopeli (Bazar, 2023)
Harha (Bazar, 2024)
Vuoden johtolanka 2025 -palkinnon ehdokaslistalla ovat
seuraavat teokset:
Kaarina Griffiths: Lintumies (Otava
2024)
Cornwallissa asuva kirjailija Kaarina Griffiths sijoittaa Lintumies-murhamysteerinsä
sen tummaan ja villiin maisemaan tehden kunniaa who done it
-juonirakennelmalle. Griffiths on lukenut christiensä ja hänen kuvaamansa
kyläyhteisö henkii brittiläisyyttä. Griffiths kirjoittaa hyvin, ja monipolvisen
juonen tarina kantaa hienosti loppuun saakka.
Petja Lähde: Kaksi astetta (Gummerus
2024)
Terhi Nuoran tarina jatkuu siitä, mihin edellinen kirja
päättyi. Kaksi astetta on vauhdikas ja jännittävä poliisiromaani. Nuoran oman
elämän haamut vainoavat häntä, ja perisuomalaisesti Terhi juo liikaa ja rypee
syvissä vesissä. Käsikirjoituksenomainen rakenne luo tapahtumista kuvia, joissa
on kirjan läpi jatkuva jännite.
Risto Malin: Fabergén kana (Reuna
2024)
Kirjailija kertoo Kostamoiden kansalaissodasta alkavan
sukutarinan. Malin on pitkänlinjan toimittaja, joka osaa kuvata kotimaisen
vaateteollisuuden kehitystä ja tuhoa. Fabergén kanan jännitys syntyy
kallisarvoisesta esineestä, jonka omistaminen on vaarallista. Kirja antaa hyvän
historiallisen ajankuvan maamme teollisesta kehityksestä onnistuen yhdistämään
jouhevasti historialliset faktat nykytapahtumiin.
Max Manner: Harha (Bazar
2024)
Jussi Marttila: Lähdön läheisyys (Tammi
2024)
Kirjailija on luonut onnistuneen ja lämpimän päähenkilön.
Yksityisetsivä Janatuinen on vahvasti oikeudentuntoinen, herkkä, pohdiskeleva,
hidas mutta fiksu, omanlaisensa tyyppi. Lähdön läheisyyden juoni etenee
jännittävänä läpi kirjan. Tarinakin on hyvällä tavalla omalaatuinen. Kirjailija
tekee kunniaa kotimaiselle dekkarikirjallisuudelle viittauksilla Reijo Mäen
ja Harri Nykäsen tuotantoihin.
Anu Patrakka: Kiusaaja (Otava
2024)
Porton henkirikosyksikön tutkija Nelson Monteiro
tasapainottelee virkansa ja muistisairaan isänsä hoitamisen välillä.
Rikostutkinta vie Monteiron öisin tietojen perässä syrjäisille kaduille.
Sivujuonena kulkee suhteen rakentaminen suomalaiseen Emiliaan. Monteiron ja
muiden romaanin henkilöiden silmin Patrakka kuvaa Portugalin yhteiskuntaa
ongelmineen sekä maan kaunista luontoa. Kiusaaja kertoo osattomuudesta
mutta pyrkimyksestä parempaan uhrauksien kautta.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti