Kuuden Vuoden johtolanka 2025 -finalistin joukossa on
myös Petja Lähteen Terhi Nuora -sarjan kakkososa Kaksi astetta.
Luin sarjan aloitusosan Yksi neljästä tuoreeltaan, enkä ollut täysin
vakuuttunut. Päätin kuitenkin lukea tai kuunnella kaikki tämänkertaiset
Johtolanka-ehdokkaat ennen palkittavan valintaa, joten tämäkin sitten
kuunteluun.
Kyse on ainakin osittain jatkuvajuonisesta sarjasta, joten
suosittelen kyllä lukemaan osat ilmestymisjärjestyksessä. Silti toki toisesta
osasta aloittamallakin pääsee kyytiin, sillä jatkuvan juonen osalta aiemmat
asiat kerrataan tarinan lomassa nopeasti. Varsinaiset rikosjuonet ovat
itsenäisiä, mutta Terhiin ja hänen menneisyyteensä olennaisesti liittyvän
sisäministeri Keinäseen liittyvä kuvio jatkuu teosten läpi. Lopun tehokkaan koukun
perusteella näin on myös seuraavassa osassa.
Aloitusosassa liki viisikymppisen Terhin supervoimaksi
kerrottiin yletön lempeys ja kiltteys myös työtehtävissä. Tässä kakkososassa ylimääräisestä
empaattisuudesta tuntuvat olevan vain rippeet jäljellä. Terhin entisestä
työparista (ja ihastuksen kohteesta) Panu Tammesta on tullut yksikön esihenkilö
ja Terhin pomo. Tilanne surettaa Terhiä, mutta minkäs teet. Kitkerintä on
niellä, että Panu määrää Terhin työpariksi Turun komennukselta yllättäen
palanneen Milla Rissasen. Naisten välit eivät ole olleet kummoiset ennenkään,
mutta Rissaselle on selvästikin Turussa tapahtunut jotain, joka on tehnyt tästä
avoimen rasistisen ja vienyt tämän vihanhallintakyvyn.
Yksityiselämän puolella välit äitiin ovat edelleen
kimurantit. Äiti yrittää kaikin mahdollisin keinoin lypsää Terhistä tiedon,
kuka on Terhin parikymppisen pojan isä. Nörttipoika Taneli sai ykkösosassa
tietää isänsä henkilöyden ja tavan, jolla sai aikanaan alkunsa. Oman
toimintansa takia Taneli joutui lähtemään maasta, eikä Terhi enää juurikaan
kuule hänestä. Lukija tietää, että Taneli ei ole pystynyt irrottautumaan
kokonaan menneisyyteensä liittyvistä asioista, mikä Terhiäkin huolettaa,
vaikkei hänellä varmaa tietoa olekaan.
Tällä kertaa Terhiä ja hänen kollegoitaan piinaavat oudot ja
näyttävät murhat, joiden tekijän tai todennäköisemmin tekijöiden motiivi tuntuu
liittyvän ympäristökysymyksiin. Ensin autiosta talosta löytyy murhattuna rikas
autokauppamoguli Harri Tammisto, joka on julkisesti vähätellyt ilmaston
lämpenemisilmiötä. Niinpä mies on tapettu pitämällä häntä keinotekoisesti
kuumeessa parin viikon ajan. Seuraava uhri on naureskellut merenpinnan nousun
uhalle, joten hänet hukutetaan uima-altaaseen.
Ympäristömotiivia aletaan nopeasti pitää todennäköisenä,
joten poliisi kiinnostuu entisestä Elokapinan jäsenestä ja nykyisin
radikaalimpaa linjaa vetävästä Kaarlo Kivistöstä. Kivistö suhtautuu virkavaltaan
ivallisen yliolkaisesti ja tarkoituksellisesti lyö löylyä omaan toimintaansa
liittyviin epäilyihin. Lisäksi murhille ilmoittautuu tekijäkin, 72-vuotias eläkeläinen.
Tunnustus ei kuitenkaan vaikuta poliisista uskottavalta, mutta joku vuotaa
tietoja. Onko poliisissa myyrä, vai syöttääkö tappaja murhien yksityiskohtia
miehelle?
Terhiä huoletta erityisesti, onko Taneli jotenkin mukana vyyhdessä.
Entä miten vastenmielinen sisäministeri liittyy murhiin? Onko hän oikeasti myös
mahdollinen uhri, kuten supo tuntuu uskovan?
Miten uhrit valitaan, mikä heitä yhdistää, kuka on vuorossa
seuraavana ja kuka oikein on monimutkaisen suunnitelman ja nerokkaalta
vaikuttavan harhautuskoneiston takana? Lukija pääsee murhaajan pään sisään
tämän monologiosuuksissa, mutta henkilöys toki pidetään salassa. Niinpä kun
lopulta ollaan kiperässä tilanteessa vastakkain tekijän kanssa, on hänen
henkilöytensä yhtä iso yllätys Terhille kuin lukijallekin. Tarvitaan koko
joukko selityksiä, jotta kaikkiin kysymyksiin saadaan vastaukset.
Moitin Lähteen edellistä dekkaria Yksi neljästä
muutamasta juoneen liittyvästä kikkailusta, jotka eivät oikein kestä kriittistä
tarkastelua. Hieman sama vaiva liittyy tähän kakkososaankin. Alkupuolella
kuvatut murhat ovat nerokkaan ovelia ja näyttäviä, ja niiden toteutustapaan
liittyy oivallisesti vahvan tiedostava viesti. Kun tutkinta etenee kohti
loppuratkaisua, alkaa tämä verhoilu murhien yltä karista yhä selkeämmin, ja loppuratkaisu
on lopulta harmillisen tyypillinen.
Lähde ei tosiaankaan ole tämän ongelman (jos ilmiö siis
sellaiseksi lasketaan) yksin, vaan nimekkäimmätkin trilleristit Dan
Brownista alkaen ovat painineet samalla molskilla. Kekseliäisyydessään
vertaansa vailla olevan monimutkaisia murhia ja murhasarjoja kehitellään, mutta
kun on aika paljastaa syyllinen ja erityisesti hänen motiivinsa, koko homma
lässähtää. Jännitysromaanissa on kolme kriittistä kohtaa: alku, keskikohta ja
loppu. Parhaat tekijät saavat kaikki kolme onnistumaan samassa teoksessa.
En jostain syystä pidä Terhi Nuorasta ihmisenä kovinkaan paljon. Ymmärrän toki hänen kokemansa aiheuttaneen hänelle vakavan trauman. Varsinaisesta tapahtumasta on kulunut kuitenkin yli kaksikymmentä vuotta. Jotenkin toivoisi, että hän olisi tässä ajassa pystynyt hakemaan apua tai kertomaan asiasta edes jollekin. Mutta ei. Sen sijaan hän käyttäytyy minun mielestäni monessa kohdin täysin epäjohdonmukaisesti ja epäuskottavasti .
Johtolanka-raati perustelee Kaksi astetta -dekkarin
valintaa finaalikuusikkoon näin:
Terhi Nuoran tarina jatkuu siitä, mihin edellinen kirja päättyi. Kaksi
astetta on vauhdikas ja jännittävä poliisiromaani. Nuoran oman elämän haamut
vainoavat häntä, ja perisuomalaisesti Terhi juo liikaa ja rypee syvissä
vesissä. Käsikirjoituksenomainen rakenne luo tapahtumista kuvia, joissa on
kirjan läpi jatkuva jännite.
Tällä kertaa olen siis melko eri linjoilla raadin näkemysten
kanssa. Minun mielestäni jännite lipeää kirjailijan otteesta viimeistään teoksen
viimeisessä kolmanneksessa, kun olisi loppukiihdytyksen aika.
Petja Lähde: Kaksi astetta
Gummerus, 2024.
Äänikirjan lukija Heljä Heikkinen.
Itse maksettu kuunteluaikapalvelu.
Vuoden johtolanka 2025 -palkinnon ehdokaslistalla ovat
seuraavat teokset:
Kaarina Griffiths: Lintumies (Otava
2024)
Cornwallissa asuva kirjailija Kaarina Griffiths sijoittaa Lintumies-murhamysteerinsä
sen tummaan ja villiin maisemaan tehden kunniaa who done it
-juonirakennelmalle. Griffiths on lukenut christiensä ja hänen kuvaamansa
kyläyhteisö henkii brittiläisyyttä. Griffiths kirjoittaa hyvin, ja monipolvisen
juonen tarina kantaa hienosti loppuun saakka.
Petja Lähde: Kaksi astetta (Gummerus
2024)
Risto Malin: Fabergén kana (Reuna
2024)
Kirjailija kertoo Kostamoiden kansalaissodasta alkavan
sukutarinan. Malin on pitkänlinjan toimittaja, joka osaa kuvata kotimaisen
vaateteollisuuden kehitystä ja tuhoa. Fabergén kanan jännitys syntyy
kallisarvoisesta esineestä, jonka omistaminen on vaarallista. Kirja antaa hyvän
historiallisen ajankuvan maamme teollisesta kehityksestä onnistuen yhdistämään
jouhevasti historialliset faktat nykytapahtumiin.
Max Manner: Harha (Bazar 2024)
Harha on vahva ja jännittävä dekkari. Harri
Hirvikallio -sarjan 7. osa toimii itsenäisenä teoksena. Harri joutuu virkansa
puolesta selvittämään poliisin kuolemaa. Mitä ovat Harrin harhat ja mihin ne
johtavat? Manner osaa lukijan huijaamisen taidon. Kirjailijan kekseliäisyyttä
voi vain ihailla, ja kirja pitää lukijansa pihdeissään ja palkitsee kaikissa
käänteissään.
Jussi Marttila: Lähdön läheisyys (Tammi
2024)
Kirjailija on luonut onnistuneen ja lämpimän päähenkilön.
Yksityisetsivä Janatuinen on vahvasti oikeudentuntoinen, herkkä, pohdiskeleva,
hidas mutta fiksu, omanlaisensa tyyppi. Lähdön läheisyyden juoni etenee
jännittävänä läpi kirjan. Tarinakin on hyvällä tavalla omalaatuinen. Kirjailija
tekee kunniaa kotimaiselle dekkarikirjallisuudelle viittauksilla Reijo Mäen
ja Harri Nykäsen tuotantoihin.
Anu Patrakka: Kiusaaja (Otava
2024)
Porton henkirikosyksikön tutkija Nelson Monteiro
tasapainottelee virkansa ja muistisairaan isänsä hoitamisen välillä.
Rikostutkinta vie Monteiron öisin tietojen perässä syrjäisille kaduille.
Sivujuonena kulkee suhteen rakentaminen suomalaiseen Emiliaan. Monteiron ja
muiden romaanin henkilöiden silmin Patrakka kuvaa Portugalin yhteiskuntaa
ongelmineen sekä maan kaunista luontoa. Kiusaaja kertoo osattomuudesta
mutta pyrkimyksestä parempaan uhrauksien kautta.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti