Pidän dekkareista ja historiallisista romaaneista, joten
historialliset tai ainakin historiallisen tason sisältävät dekkarit ovat
mieluisia. Siksi olikin mukava yllätys törmätä Risto Malinin tuotantoon
Suomen dekkariseura Vuoden johtolanka 2025 -palkintoehdokkaiden listalla.
En ollut pannut Malinia ja hänen kolmea julkaistua dekkariaan aiemmin merkille.
Risto Malin on siis taloustoimittajan uralta eläköidyttyään
julkaissut kolme dekkaria tai rikosromaania eli teokset Anjalankosken
salaisuus (Reuna, 2023), Kylmä kuin kymi (Reuna, 2023) ja tänä
vuonna ilmestyneen Fabergén kana. Mikäli nyt netistä löytämiäni
kuvauksia oikein tulkitsin, esikoisteos ja nyt Johtolanka-ehdokkaana oleva
viimeisin romaani ovat osa samaa sarjaa ja keskimmäinen Kylmä kuin kymi
itsenäinen teos. Saatan tässä kyllä erehtyäkin, jos taas tulkitsen Fabergén
kanan takakansitekstiä oikein.
Ainakin Anjalankosken salaisuuden ja Fabergén
kanan päähenkilö on kolmikymppinen freelance-taloustoimittaja Vilmalotta
Henriksson. En siis ole Anjalankosken salaisuutta lukenut, mutta se ei
millään tavalla haitannut uusimman kirjan lukemista, ainoastaan se todettakoon,
että Fabergén kanassa paljastuu esikoisteoksen murhaaja väkisinkin.
Romaani alkaa prologityyppisellä luvulla, jossa
nimeämättömäksi jäävä vanhempi nainen viettää päivää Kosin saarella pohtien,
onko parikymmentä vuotta nuoremman alaisen kanssa kehittymässä oikea
romanttinen suhde vai ei. Matkalla huvilalleen nainen kapuaa tutulle
näköalapaikalle korkealle vuorenseinämälle, missä on vain vuohille kelvollisia
kulkuväyliä. Sitten joku työntää hänet alas kalliolta.
Seuraavassa luvussa tavataan Vilmalotta, joka saa yllättävän
puhelun itseltään Kosjärven keisarinnalta eli Koskappa-yhtiöiden hallituksen
puheenjohtaja Karoliina Kostamolta. Iäkäs rouva tekee Vilmalotalle yllättävän
tarjouksen. Kiinnostaisiko Vilmalottaa kirjoittaa Koskappa-yhtiöiden
historiikki?
Vilmalotta yllättyy, sillä hänen läheinen ystävänsä Jenna on
muutama kuukausi aikaisemmin ottanut juuri kyseisen työn vastaan. Jenna on
ollut Kosilla yhtiön toimitusjohtaja Kristiina Kostamon kanssa työstämässä
historiikkia ja sieltä palattuaan lähtenyt suoraan Lappiin vaeltamaan.
Vilmalotta on pestattu kastelemaan Jennan kukkia tämän poissaolon ajaksi. Nyt
Karoliina Kostamo on saanut Jennalta tekstiviestin, jossa hän täysin varoittamatta
irtisanoutuu historiikin kirjoittamisesta.
Vilmalotta aavistelee pahaa Jennaan liittyen, ja lukijalla
on nopeasti omat arvelunsa Kosille retriittiin vetäytyneen Koskappa-yhtiön
toimitusjohtaja Kristiina Kostamon tilanteesta. Kosjärven keisarinna vihjailee
Vilmalotalle myös sukuyritykseen liittyvästä salaisuudesta, jonka ehkä antaa
julkaista tulevassa historiikissa.
Toinen aikataso lähtee liikkeelle kansalaissodan ajoilta,
jolloin kymenlaaksolaisen perheen kolme poikaa ajautuvat eri puolille. Varsinaisesti
tapahtumat käynnistyvä Viron vapaussodan melskeissä, kun veljekset kohtaavat
toisensa pietarilaisessa palatsissa. Samassa yhteydessä yksi kolmesta saa
surmansa ja suvun haltuun päätyy satumainen aarre eli kuuluisan Fabergén
valmistama Hen in basket -teos eli tuttavallisemmin Kana. Esineen alkuperä ja
arvo tosin selviävät sen haltuunsa saaneille vasta myöhemmin.
Risto Malin on siis luonut kuvitteellisen Kostamon
tekstiiliteollisuussuvun ja sen Koskappa-yrityksen Kymenlaaksoon. Rinnalla
kulkevat Marimekon ja Seppälän tosipohjaiset tarinat, joiden lomaan Koskapan
vaiheet on solmittu kohtalaisen luontevasti. Tässä näkyy erinomaisesti Malinin
asiantuntemus ja laaja perehtyneisyys suomalaiseen teollisuus- ja
taloushistoriaan. Tietoa on valtavasti ja taustatyötä tehdessä kiinnostavia
anekdootteja on varmasti löytynyt tukuittain. Mutta miten nivoa ne sujuvaksi
osaksi viihteellistä dekkaria? Siinä on minun mielestäni vielä hieman
toivomisen varaa, sillä nyt kerronta tuntui välillä muuttuvan jonkinlaiseksi
infodumppaukseksi.
Ideana on, että kyseenalaisin keinoin suvun haltuun päätynyt
aarre on omistajalleen tai sitä haltuunsa haluavalle vaarallinen. Karoliina Kostamo
laskeskelee, että Kanalla on jo ainakin kahdeksan uhria tilillään. Kanan
kyljissä on kymmenen veripunaista rubiinia. Tarkoittaako se, että ainakin kaksi
uhria vielä vaaditaan? Idea epäonnea tuottavasta, kirotusta arvoesineestä ei
ole tarinaperinteessä mitenkään uusi, mutta kyllä Malin saa sen jotakuinkin
kiinnostavasti toimimaan. Mukana on myös yksi todellinen yllätysuhri!
Kahden eri aikatason tarinan kieputtaminen rinnakkain ja
saaminen sujuvasti risteämään ei ole ihan helppo tehtävä, ja Malinin ratkaisu
edetä vuosikymmen kerrallaan on lopulta vähän turhan kankea. Historiataso on
kiinnostava, mutta mitä lähemmäs nykypäiviä tullaan, sitä vähemmän siihen on
saatu henkeä ja jännitystä.
Nykypäivän tasolla kestää hieman turhan kauan, ennen kuin
päästään selvittelemään Kosin tapahtumia. Myös Jennan katoaminen
vaellusreissullaan jää vaisulle huomiolle. Arvasin murhaajan jo melko hyvissä ajoin,
mutta hänen motiiviaan en olisi pystynyt ennakoimaan.
Oli mielenkiintoista tutustua itselle uuteen dekkarikirjailijaan
ja -sarjaan Fabergén kanan parissa. Vaikka olen yllä esittänyt
kriittisiäkin huomioita, kokonaisuus on kuitenkin mielestäni toimiva ja
lukukokemus kallistui positiivisen puolelle. Harmittamaan vain jäi, että
Kostamon suvun vaiheet 1900-luvun alkupuoliskolla jäivät niin vähälle, koska ne
olivat ehdottomasti koko teoksen minulle kiinnostavimpia kohtia. Niistä lukisin
ihan vain historiallisen romaaninkin mielelläni.
Johtolanka-raati perusteli Risto Malinin Fabergén kanan
ehdokkuutta näin:
Kirjailija kertoo Kostamoiden kansalaissodasta alkavan sukutarinan. Malin on
pitkänlinjan toimittaja, joka osaa kuvata kotimaisen vaateteollisuuden
kehitystä ja tuhoa. Fabergén kanan jännitys syntyy kallisarvoisesta
esineestä, jonka omistaminen on vaarallista. Kirja antaa hyvän historiallisen
ajankuvan maamme teollisesta kehityksestä onnistuen yhdistämään jouhevasti
historialliset faktat nykytapahtumiin.
No, kuten sanottu, itse olisin kaivannut vielä hivenen lisää
jouhevuutta ja vähän vähemmän vaateteollisuuden vaiheita, mutta olen kuitenkin
iloinen, että tämä teos on valittu kuuden ehdokkaan joukkoon.
Risto Malin: Fabergén kana
Reuna 2024. 253 s.
Lainattu kirjastosta.
Vuoden johtolanka 2025 -palkinnon ehdokaslistalla ovat
seuraavat teokset (linkki vie omaan blogiesittelyyni:
Kaarina Griffiths: Lintumies (Otava
2024)
Cornwallissa asuva kirjailija Kaarina Griffiths sijoittaa Lintumies-murhamysteerinsä
sen tummaan ja villiin maisemaan tehden kunniaa who done it
-juonirakennelmalle. Griffiths on lukenut christiensä ja hänen kuvaamansa
kyläyhteisö henkii brittiläisyyttä. Griffiths kirjoittaa hyvin, ja monipolvisen
juonen tarina kantaa hienosti loppuun saakka.
Petja Lähde: Kaksi astetta (Gummerus
2024)
Terhi Nuoran tarina jatkuu siitä, mihin edellinen kirja
päättyi. Kaksi astetta on vauhdikas ja jännittävä poliisiromaani. Nuoran oman
elämän haamut vainoavat häntä, ja perisuomalaisesti Terhi juo liikaa ja rypee
syvissä vesissä. Käsikirjoituksenomainen rakenne luo tapahtumista kuvia, joissa
on kirjan läpi jatkuva jännite.
Risto Malin: Fabergén kana (Reuna
2024)
Kirjailija kertoo Kostamoiden kansalaissodasta alkavan
sukutarinan. Malin on pitkänlinjan toimittaja, joka osaa kuvata kotimaisen
vaateteollisuuden kehitystä ja tuhoa. Fabergén kanan jännitys syntyy
kallisarvoisesta esineestä, jonka omistaminen on vaarallista. Kirja antaa hyvän
historiallisen ajankuvan maamme teollisesta kehityksestä onnistuen yhdistämään
jouhevasti historialliset faktat nykytapahtumiin.
Max Manner: Harha (Bazar 2024)
Harha on vahva ja jännittävä dekkari. Harri
Hirvikallio -sarjan 7. osa toimii itsenäisenä teoksena. Harri joutuu virkansa
puolesta selvittämään poliisin kuolemaa. Mitä ovat Harrin harhat ja mihin ne
johtavat? Manner osaa lukijan huijaamisen taidon. Kirjailijan kekseliäisyyttä
voi vain ihailla, ja kirja pitää lukijansa pihdeissään ja palkitsee kaikissa
käänteissään.
Jussi Marttila: Lähdön läheisyys (Tammi
2024)
Kirjailija on luonut onnistuneen ja lämpimän päähenkilön.
Yksityisetsivä Janatuinen on vahvasti oikeudentuntoinen, herkkä, pohdiskeleva,
hidas mutta fiksu, omanlaisensa tyyppi. Lähdön läheisyyden juoni etenee
jännittävänä läpi kirjan. Tarinakin on hyvällä tavalla omalaatuinen. Kirjailija
tekee kunniaa kotimaiselle dekkarikirjallisuudelle viittauksilla Reijo Mäen
ja Harri Nykäsen tuotantoihin.
Anu Patrakka: Kiusaaja (Otava 2024)
Porton henkirikosyksikön tutkija Nelson Monteiro
tasapainottelee virkansa ja muistisairaan isänsä hoitamisen välillä.
Rikostutkinta vie Monteiron öisin tietojen perässä syrjäisille kaduille.
Sivujuonena kulkee suhteen rakentaminen suomalaiseen Emiliaan. Monteiron ja
muiden romaanin henkilöiden silmin Patrakka kuvaa Portugalin yhteiskuntaa
ongelmineen sekä maan kaunista luontoa. Kiusaaja kertoo osattomuudesta
mutta pyrkimyksestä parempaan uhrauksien kautta.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti