”Sodassa on omat lakinsa. Sota on kuin joukko irti päästettyjä verikoiria, jotka voivat käydä kimppuusi tai puolustaa sinua. Et tiedä koskaan, mitä tapahtuu seuraavaksi.”
Ukkoslintu täydentää JP Koskisen hienon Tulisiipi-trilogian
ja sijoittuu sarjan keskelle. Romaanisarja on ilmestynyt vähän nurinkurisessa
järjestyksessä. Tulisiipi ilmestyi ensimmäisenä vuonna 2019 mutta
sijoittuu kronologisesti sarjan päätösosaksi. Finlandia-ehdokkaana olleen ja
Savonia-palkinnon napanneen Tulisiiven julkkareissa kirjailija kertoi,
että romaanin yhden juonteen taustalla oli hänen hautaamansa Amerikan
alkuperäiskansoihin liittyvä romaani-idea. Se ei koskaan ilmestyisi.
Vaan kaksi vuotta myöhemmin ilmestyi Haukansilmä,
joka mitä ilmeisimmin oli juuri tuo kirjailijan haudatuksi väittämä teos. Se
kertoo Tulisiiven päähenkilö Kaarle Kuuran isoisän Yrjö Kuuran lapsuuden
ja nuoruuden tarinan ennen hänen avioitumistaan 1880-luvun puolivälissä. Yrjö
tuli vanhempiensa mukana Suomesta Amerikkaan 1860-luvulla. Haukansilmä
oli Savonia-ehdokkaana.
Koska Tulisiipi kattaa tapahtumia 1930-luvun
alkupuolelta vuoteen 1961, jäi kahden romaanin väliin vielä yhden romaanin ja
sukupolven kokoinen aukko. Sen Koskinen täytti julkaisemalla Yrjön pojan Janne
Kuuran tarinan romaanissa Ukkoslintu.
Kokonaisuutena Tulisiipi-trilogia on lievästi sanoen huikea!
Mietin pitkään, miten tätä historiallista romaanisarjaa parhaiten kuvaisin olematta
tahtomattani epäoikeudenmukainen ja vähättelevä. Ehkä sitä parhaiten kuvaisi
määritelmä eeppinen kertomakirjallisuus. Olen aiemminkin luonnehtinut Koskista
armottomaksi tarinaniskijäksi, ja tässä sarjassa tarina tosiaan kulkee
uskomattoman vetävästi ja samalla koskettavasti.
Sarja kuvaa Kuuran perheen kolmen sukupolven uskomattomia
kohtaloita maailmanhistorian pyörteissä. Lakotaintiaanit kaappaavat Yrjön mukaansa,
kun tämä vielä oli pikkupoika, ja kasvattavat tästä intiaanin. Yrjö näkee
sisältä päin intiaanisotien karut seuraukset. Hänen oma kohtalonsa ei
kuitenkaan ole jäädä osaksi kuihtuvaa lakotayhteisöä.
Yrjön poika Janne haluaa toimittajaksi. Duluthin
paikallislehdestä nuorukainen ponnistaa vaikeuksien kautta The New York Timesin
toimittajaksi. Suurkaupungin syke lumoaa Jannen, mutta hän näkee myös sen
nurjat puolet läheltä. Voitot ja työn hedelmät eivät jakaudu
oikeudenmukaisesti. Mutta kaikesta ei voi lehden sivuille vapaasti kirjoittaa.
Jannea kiehtoo Euroopassa raivoava sota. Sitä pitää päästä
katsomaan läheltä. Ihmisten on saatava tietää, mitä oikeasti tapahtuu.
Yllättäen hänet lähetetään Ranskaan ja hän saa toverikseen Nopean Hirven,
apassin, jonka tehtävä on raportoida sotatapahtumista intiaanien näkökulmasta. Nuoret
journalistit tempautuvat sodan pyörteisiin ja ovat useaan otteeseen hilkulla
päästä hengestään.
Tapahtumien keskeltä on kuitenkin kovin hankalaa saada
käsitystä, mistä sodassa oikein on perimmältään kyse. Jannen tiedonjano ei ota
hellittääkseen. Hän haluaisi perehtyä sotaan myös vastapuolen näkökulmasta,
mutta Yhdysvaltojen liityttyä sotaan se ei enää onnistu. Mutta itärintamalle
hän itsensä kuitenkin järjestää. Kuten arvata saattaa, olot käyvät entistäkin
ankeammiksi ja vaarallisemmiksi. Venäjän vallankumouksen kuohut aiheuttavat
rintamalla melkoista kaaosta.
Jannen tarina kuitenkin vielä jatkuu sodan jälkeen New
Yorkissa. Paluunsa jälkeen hänet nimitetään The New York Timesin rikostoimittajaksi.
Pian hän toteaa, että New Yorkin kaduilla ja salakapakoissa on meneillään oma sotansa,
jossa ruumiita tulee päivittäin. Ura ja henkilökohtainen elämä tarjoavat siinä
määrin vastuksia, että 1930-luvun taitteessa alkavat uudet haasteet väikkyä
Jannen silmissä. Olisiko meren takana työläisten paratiisissa sittenkin kaikki
paremmin?
Tulisiivessä päähenkilönä on Jannen veljen Timo
Kuuran poika Kaarle Kuura, jonka elämässä on lopulta vain yksi päämäärä: päästä
lentämään. Yrjö-isoisän ystävä Kolme Arpea nimeää Kaarlen Tulisiiveksi, kun
tämä pikkupoikana syöksyy vajan katolta maahan punakeltaiset kangassiivet hehkuen.
Kun Kaarle on kymmenen korvilla, Kuuran ja naapurin perheet muuttavat Karjalan
Neuvostotasavaltaan rakentamaan työväen valtiota. Myös Janne on aikeissa lähteä
Neuvostoliittoon katsomaan, miten työväenvalta käytännössä toimii. Ukkoslintu
ja Tulisiipi lomittuvat hienosti, ja kuvio täydentyy.
Tulisiiven julkistamishaastattelussa JP Koskinen kuvasi
teostaan kudosmaiseksi tarinaksi, jossa oikeastaan yhdistyy useampi tarina
päähenkilön elämänvaiheiden kautta. Sama kudosmaisuus toteutuu kaikissa trilogian
osissa. Kaikki päähenkilöt myös pohdiskelevat jossain vaiheessa omaa
elämänkulkuaan ja toteavat eläneensä useita elämiä tai ainakin kokeneensa elämänsä
varrella monia toisistaan poikkeavia jaksoja. On siis vähän harhaanjohtavaa
puhua varsinaisesta juonesta saati juonivetoisuudesta, kun kyse on enemmänkin
elämäntarinoista ja niiden monenkirjavista kudelmista.
Se konkretisoituu myös nimissä. Yrjö Kuura saa Amerikkaan
muuttaessaan nimen George Frost. Lakotat nimeävät hänet useaan kertaan uusilla
nimillä. Kaarle on Amerikassa Charles ja Neuvostoliitossa hänestä tulee vielä
Gennadi. Nimet eivät ole vain sanoja, vaan ne ovat myös identiteettejä. Identiteettiä
rakentavat myös kielet ja elinympäristöt sekä kokemukset. Yksi ihminen voi olla
monta.
Sarjan osien päähenkilöt ovat kaikki Kuuran suvun miehiä,
joiden erityispiirteet vaikuttavat heidän kohtaloihinsa. Yrjö ja Janne ovat
omilla tavoillaan idealisteja, jotka joutuvat tuon tuosta törmäyskurssille
realiteettien kanssa. Kaarlen fanaattinen suhtautuminen lentämiseen sokaisee
hänet moneen otteeseen, mutta systeemi pitää kyllä huolen, että hänetkin jo
nuoresta pitäen karusti törmäytetään vallitseviin olosuhteisiin.
Koskinen on kuitenkin tuonut jokaisen miehen elämään ainakin
yhden määrätietoisen naisen, joka ei alistu perinteiseen muottiin. He tuovat miesten
kohtaloihin keskittyviin tarinoihin mukavasti särmää ja ulottuvuuksia.
Tulisiipi-trilogia on poikkeuksellisen hieno kokonaisuus, ja
historiasta ja ihmisyydestä kiinnostuneille lukijoille se on ohittamaton teos. Se
on samaan aikaan soljuvan tarinavetoista ja ajatuksia herättävää, ihmisyyden
peruskysymyksiä luotaavaa kerrontaa. Epiikkaa parhaimmillaan.
Missä järjestyksessä sitten lukea tämä sarja? Itse olen
lukenut jokaisen osan sen ilmestyttyä, mutta nyt vielä kuuntelin koko sarjan
kronologisessa järjestyksessä. Kumpikin menetelmä toimii oikein hyvin. Jokainen
osa on myös itsenäinen teoksensa, joten koko sarjaa ei ole pakko lukea. Tosin
mielestäni Ukkoslintu toimii parhaiten juuri sarjan keskimmäisenä
teoksena. Oma suosikkini taitaa edelleen olla Haukansilmä. Ehkä. Nyt kaikki
kolme kirjaa luettuani ja kuunneltuani tarinakudelma kuitenkin elää mielessäni
kokonaisuutena.
JP Koskinen: Ukkoslintu
Like 2024. 399 s.
Äänikirjan lukija Toni Kamula.
Arvostelukappale. Äänikirja itse maksettu kuunteluaikapalvelu.
Tulisiipi-trilogia:
Tulisiipi (Like, 2019)
Haukansilmä (Like, 2021)
Ukkoslintu (Like, 2024)
Haukansilmä
Ukkoslintu
Tulisiipi
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti