Äärimmäisen tarkasti yksityisyyttään
varjeleva kirjailija Keigo Higashino on kotimaassaan
Japanissa ja muuallakin maailmassa todella suosittu. Monipuolisen ja
tuotteliaan Higashinon tuotantoa on suomeksi julkaissut pienkustantamo Punainen
silakka.
Higashino on toistaiseksi ainoa kirjailija, jonka teoksia
Punainen silakka on julkaissut. Aiemmin suomeksi on ilmestynyt kaksi
dekkaria, Uskollinen naapuri ja Myrkyllinen liitto, joista ensiksi mainittu sai
Suomen dekkariseuran ulkomaisen jännityskirjallisuuden kunniakirjan vuonna
2021.
Kolmas suomeksi julkaistu teos Namiyan puodin ihmeet ei ole dekkari, vaikka arvoituksia siinäkin on ja muutama
pikkurikollinenkin. Kyse on jonkinlaisesta maagisrealistisesta hyvänmielenromaanista.
Nyt ilmestynyt neljäs suomennos Pahan asialla on
paluu rikosromaanien pariin. Kyseessä on itsenäinen teos, tai se ei ainakaan
kuulu etsivä Kusanagista kertovaan sarjaan. Kahden aiemman Higashinon dekkarin
perusteella tiesinkin jo odottaa jotain vähän tavanomaisesta poikkeavaa, vaikka
rikosta tässäkin poliisin johdolla ratkotaan. Rikollinen paljastuu jo ennen
ensimmäisen kolmanneksen loppua. Sen sijaan tappajan motiivi jää vaivaamaan
etsivä Kagaa. Alkaa älyjen tahtojen taistelu tappajan ja rikosta selvittävän poliisin
välillä. Kumpi on lopulta ovelampi?
JUONIPALJASTUSVAROITUS!
Higashino siis paljastaa rikollisen lukijalle ja etsivä Kagalle jo romaanin
alkupuolella. Jos et kuitenkaan halua tietää, kuka on syyllinen, älä lue tätä
juttua eteenpäin ennen kuin olet lukenut Pahan asialla.
Romaani muodostuu yhdeksästä luvusta, joista kolme on Osamu
Nonoguchin tapahtumista kirjaamia muistiinpanoja. Nonoguchi on entinen
yläkoulun äidinkielen ja kirjallisuuden opettaja, joka on hiljattain eronnut
virastaan ja ryhtynyt kokoaikaiseksi kirjailijaksi. Tässä häntä on auttanut menestyskirjailija
Kunihiko Hidaka. Miehet olivat aikoinaan koulutovereita, ja heidän ystävyytensä
alkoi uudelleen seitsemän vuotta sitten.
Muu osa teoksesta on pääosin etsivä Kagan mietteitä ja
päätelmiä. Yhdessä luvussa on kirjattuna ylös todistajanlausuntoja.
Nonoguchi ja Hidaka ovat siis olleet ystäviä. Nyt Hidaka on
uuden vaimonsa Rien kanssa muuttamassa ainakin joksikin aikaa Kanadaan. Nonoguchi
saapuu viimeisenä iltapäivänä hyvästelemään pariskunnan. Hidakalla on vielä
viimeinen deadline hoidettavana, joten hän jää illalla yksin työhuoneeseensa
muuten jo tyhjennettyyn asuntoon. Yllättäen Hidaka soittaa Nonoguchille ja
pyytää tätä vielä käymään luonaan myöhemmin illalla. Kun Nonoguchi saapuu talolle,
se on pimeänä. Hän soittaa Rielle, joka rientää paikalle. Yhdessä he löytävät
Hidakan tapettuna työhuoneestaan.
Pian käy ilmeiseksi, että Nonoguchi on murhannut Hidakan.
Miten ja ennen kaikkea miksi hän on sen tehnyt? Nonoguchi tunnustaa pian teon,
mutta kieltäytyy järkähtämättömästi kertomasta motiivia teolleen. Kaga
työryhmineen on mutkikkaan ja työlään tutkinnan edessä. Millaiset välit
Hidakalla ja tämän tappaneella Nonoguchilla oikein ovat olleet? Liittyykö murha
jotenkin Hidakan ensimmäisen vaimon kohtaloon? Vai onko kyse jostakin
ammatillisesta? Kuka oikein lopulta on kirjoittanut Hidakan menestysromaanit?
Miten kuvioon liittyy paljastusromaani, jonka taustalla on Hidakan ja
Nonoguchin kouluaikainen tragedia? Kaga raaputtaa yhä syvemmältä, kunnes
lopulta ollaan karun totuuden äärellä.
Totuus ei ole kovin kaunis. Kirjallisuuskentän raadollisuus
paljastuu jo pintakerroksia raaputellessa, mutta lopulta varsinainen motiivi
löytyy kaukaa menneisyydestä. Lisävaloa siihen tuo vähän sattumalta sekin, että
Kaga ja Nonoguchi ovat olleet aikoinaan kollegoja. Kaga on luopunut opettajan urasta
ja siirtynyt poliisiksi. Miksi hän aikoinaan lähti koulumaailmasta? Sekin
lukijalle paljastuu aikanaan.
Higashinon teokset ovat mainioita sukelluksia Japaniin ja
japanilaiseen elämäntapaan. Alkukielinen teos on ilmestynyt vuonna 2001, mutta
tapahtumat sijoittuvat jonnekin 1990-luvun alkuun, aikaan, jolloin matkapuhelimet
ja tietokoneet olivat vasta tuloillaan ihmisten arkeen. Yksi ratkaiseva todiste
murhatutkinnassa liittyy tietokoneeseen, jonka avulla pystyi lähettämään
faksin. Sähköpostia käyttävät vasta harvat. Sen sijaan esimerkiksi kirjailija
käyttää tarinassa waapuro-nimistä laitetta tekstinkäsittelyyn. Tämä tuo mukaan
tietyn nostalgisen sävyn. Se myös mahdollistaa paremmin arvoitusdekkarin juonen
rakentamisen, kun ei esimerkiksi pystytä henkilöiden liikkeitä jälkikäteen
varmistamaan puhelimen avulla.
Keigo Higashino: Pahan asialla
Suom. Raisa Porrasmaa.
Punainen silakka 2024. 235 s.
Äänikirjan lukija Juhani Rajalin.
Arvostelukappale. Äänikirja itse maksettu kuunteluaikapalvelu.
Pidin kovasti tästä kirjasta. Japanilaisuus viehättää. Vielä parempi lukukokemus oli Uskollinen naapuri.
VastaaPoista