Aion tänäkin vuonna lukea dekkareita. Erityisen kiinnostunut
olen uusista kotimaisista dekkaristeista ja jo tuttujen dekkaristien uusista
sarja-avauksista. Niinpä olen iloinen, että alkuvuodesta ilmestyvistä
uutuuksista olen saanut mukavasti ennakko- ja arvostelukappaleita.
Jos laatisin blogikirjoituksilleni klikkiotsikoita, tämä
juttu olisi nimeltään Maskuliininen kilpailija Hildurille – ilman kutimia.
Kyseessä on Otavan kustantama uusi Reimar-sarja, jonka
kirjoittajapari on kotoisin Suomesta ja Islannista. Seppo Mustaluoto on
julkaissut aikaisemmin toistaiseksi nelisosaisen Janne Norrman-toimintajännärisarjan,
jonka kaikki osat esittelen lyhyesti täällä. Tjörvi Einarsson on
entinen poliisi. Miehet kertovat tavanneensa ensimmäisen kerran jo vuonna 2010,
ja nyt he siis ovat kirjoittaneet yhdessä trillerin Hylkeenmetsästäjä,
joka tietysti aloittaa samalla kirjasarjan.
Hylkeenmetsästäjän ennakkokappaleen liepeessä miehet
kertovat, että teosta on kirjoitettu suomeksi, islanniksi ja englanniksi.
Valitettavasti siitä ei löydy mistään tietoa, ilmestyykö teos myös Islannissa. Samanaikainen
ilmestyminen kummassakin maassa olisi kyllä melko päheää!
Reykjavikin poliisissa työskentelevä Reimar Sigurðsson on hälytetty tehtävälle
Länsivuonojoen itärannikolle, kun hän on palaamassa Ísafjörðurin poliisilaitokselta
kotiin (ja kaikkihan tietävät, että siellä hommia vetää Hildur, jota ei pienoiseksi
pettymyksekseni kuitenkaan tässä kirjassa mainita). Strandirin alueella on
tehty ruumislöytö. Miehen ruumis lojuu tien ja meren välisellä jyrkällä rantalouhikkokaistaleella
valmiina huuhtoutumaan mereen millä hetkellä hyvänsä. Olosuhteet ovat kaikin
puolin karmeat, ja Reimar joutuu lopulta raahaamaan jo osittain lokkien ja taskurapujen
syömän ruumiin paikalle tulleen partioauton takaosaan vain yhden toisen
poliisin avustamana.
Nopeasti käy ilmi, että miestä on ammuttu ja että hänen
ruumiinsa on siirretty tarkoituksella rantakallioiden sekaan. On vain hyvää
tuuria, että se löytyi ennen kuin meri vei sen mennessään. Pian selviää myös kuolleen
henkilöys. Hän on Olaf Ísaksson. Ongelma on
kuitenkin, että Olaf Ísakssonia ei ole olemassa. Pikaisen selvityksen perusteella
poliisit toteavat, että kyseessä on todennäköisesti venäläinen vakooja.
Tapaus muuttuu kertaheitolla salaiseksi ja erittäin
arkaluontoiseksi. Mitä Olaf Ísaksson on Islannissa ja Strandirissa tehnyt? Kuka
hänet tappoi ja miksi? Ketkä kaikki etsivät miestä ja mihin keinoihin he ovat
valmiita?
Pian paljastuu, että ammutulla Olaf Ísakssonilla on myös
kytkös Suomeen. Hän on aikanaan 1990-luvulla tullut Suomeen inkeriläisenä paluumuuttajana,
mutta on sitten myöhemmin kadonnut jäljettömiin. Nyt hän siis putkahtaa uuden
henkilöyden saaneena esille Islannissa. Suomesta kutsutaan supon etsivä Antti
Korhonen avustamaan Reykjavikin poliisia tapauksen selvittämisessä.
Nelikymppinen Reimar on yksiselitteisesti tarinan
päähenkilö. Lähes kaikki tapahtumat kerrotaan hänen näkökulmastaan, vaikka
minäkertojasta ei olekaan kyse. Mustaluodon aiempi sankari Janne Norrman ei juurikaan
syvene henkilönä edes neljässä tarinassa, mutta Reimariin on selvästi haluttu
puhaltaa enemmän henkeä kuin puhtaiden tiukkatahtisten toimintajännäreiden
päähenkilöön. Ihan kohtalaisesti siinä onnistutaankin, ja Reimar on mukavan
ristiriitainen eli siis hyvin inhimillinen tyyppi vahvuuksineen ja heikkouksineen.
Kirjan alussa Reimar kärvistelee kuihtuvassa avioliitossaan
ja pohtii, onko koskaan oikeasti rakastanutkaan vaimoaan Unnuria. Kun tytär on
aikuistuttuaan muuttanut pois kotoa, puolisot eivät oikeastaan edes tapaa
toisiaan koskaan. Unnur viettää yhä enemmän aikaansa harrastustensa ja
ystäviensä parissa. Kun välit vielä kiristyvät, hankkii Reimar seurantalaitteen
vaimonsa autoon.
Sitten hän yllättäen törmää työtehtävässään Strandirissa nuoruudenrakkauteensa
Ylfaan. Tunne on uskomaton, ja ilmassa on heti melkoinen sähkölataus. Olisiko
heillä vielä sittenkin mahdollisuus onneen?
Reimar saa tehtäväkseen huolehtia Antti Korhosesta, ja
miehistä tuleekin nopeasti ystävät. Kumpikin on vähäpuheinen ja toimintatilanteissa
kylmäpäisen tehokas piinkova ammattilainen. Molemminpuolinen luottamus osoittautuu
tapauksen selvittelyssä lopulta hyvin syväksi ja vakaaksi, mikä onkin enemmän
kuin tarpeen.
Hylkeenmetsästäjää lukiessani huomasin vertaavani
sitä Mustaluodon aiempiin teoksiin mutta myös Satu Rämön kaikki
mahdolliset ennätykset rikkoneeseen Hildur-sarjaan. Yllättävän paljon on yhtenevyyksiä.
Ensinnäkin tapahtumapaikka on Länsivuonoilla, vaikkakin itäosissa mutta kuitenkin.
Reimarilla on jonkinlaisia enneunien näkemisen ja outojen tuntemusten muodossa
tulevien ennusmerkkien kokemisen lahja, joten myös ohuen ohut yliluonnollisuuden
säie on Hildurin tapaan kudottu mukaan.
Tapausta tulee tutkimaan suomalaispoliisi, joka ystävystyy
tarinan päähenkilön kanssa ja jonka kautta saadaan esiteltyä vielä
monipuolisemmin Islantia ja islantilaista elämänmenoa samalla, kun vertaillaan niitä
Suomeen ja suomalaisuuteen. Monien keskeisten henkilöiden menneisyyksissä on
tapahtunut jotain traumaattista ja, kuten aikanaan selviää, vaiettuja ja peiteltyjä
rikoksiakin.
Toimintaa Hylkeenmetsästäjässä on kuitenkin reippaahkosti enemmän,
ja oman säväyksensä tarinaan tuo kylmäävän häikäilemätön kansainvälinen vakoilu.
Tarpeen vaatiessa mikään taho ei kaihda suoraa toimintaa, ei myöskään Reimar,
ainakaan, kun panokset ovat riittävän korkeat.
Lopputulos on ihan toimiva yhdistelmä perinteisehköä poliisidekkaria
ja tiukkaa kansainvälistä toiminta- ja vakoilutrilleriä, jota on maustettu vielä
ihmissuhdekuvioilla sekä tietysti sillä huipputrendikkäällä islantilaisella
miljööllä. Lukukokemuksena Hylkeenmetsästäjä on vetävä, vaikka joitakin
juonenkäänteitä nimenomaan ihmissuhdepuolella pidin hieman turhan dramaattisina.
Teos kuvaa myös armottomasti, miten haavoittuva on pohjoismainen turvallisuusilluusio.
Seppo Mustaluoto ja Tjörvi Einarsson: Hylkeenmetsästäjä
Otava 2025. 284 s.
Ennakkokappale.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti