Mistä aloittaa kirjoittaminen kirjasta, joka on ravistellut
sydänjuuria ja ravinnut sielua, toteuttanut kaikki erinomaiselle romaanille
asettamani toiveet ja jättänyt mieleen jäytämään ajatuksen, että aika lailla
taisi jäädä vielä itsellä tavoittamattakin? Markus Nummen ylistetty Käräjät
siis aiheutti jonkinlaisen kirjoitusjumin. Nimenomaan siitä syystä, että se
on niin kertakaikkisen mykistävän hieno teos. Itselleni se oli todellinen
lukunautinto, jota halusi samaan aikaan sekä ahmia että sulatella. Vaikea on Käräjistä
ajatuksiaan tolkullisesti purkaa, mutta yritetään nyt kuitenkin ainakin pintaa raapaista.
Nummi onnistuu mestarillisesti yhdistämään koukuttavan
juonen kerronnan monikerroksisuuteen, syväluotaavaan henkilökuvaukseen,
oivaltavaan miljöökuvaukseen sekä nautittavaan kielenkäyttöön. Pinnalla on
polveileva, vuosikymmenten mittainen rikosjuoni. Pinnan alla on valtava määrä
esimerkiksi moraalisia ja eettisiä, ihmisyyden perustaan liittyviä kysymyksiä,
joita lukija ei voi ohittaa, vaikka haluaisikin. Tarina kiehtoo ja kauhistuttaa.
Se jää myös mielen pohjalle kytemään.
Keskipisteessä on kesällä 1938 Etelä-Pohjanmaalla Tarvajoen kunnassa
Luomanpaikan kylä, jonka keskuksena on kansakoulu. Koulun yläkerran ikkunasta
näkyvät kylänraitti ja sen varrella sijaitsevat talot ja mökit, rautatieseisake
ja poliisiputka. Vain kivenheiton päässä on varsinainen kirkonkylä kirkkoineen
ja muine palveluineen. Koulun yläkerran huoneen ikkunasta kylää tarkkailee
herkeämättä Vilja-täti, kansakoulunopettaja Frans Nevan puolijauhoonen sisko.
Viljan mieli suistui raiteiltaan, kun hän oli
viisitoistavuotias, juuri ripille päässyt tyttönen. Sitä ennen Vilja oli aina
huolehtinut ja puolustanut pikkuveljeään, joten vaikka Vilja on ollut tolaltaan
jo neljäkymmentä vuotta, saa tämä edelleen asua veljensä perheen hoivissa.
Keväällä 1938 virkavalta epäilee, että yön hämärissä kylällä
liikkuu kommunisteja juonimassa valtiovaltaa vastaan. Vilja-täti tulee
paljastaneeksi, että öisillä retkillä liikkuu kuitenkin Karoliina eli Liina,
Vilja-tädin lapsuudenystävä. Kun poliisi alkaa penkoa tätä asiaa, paljastuu,
että kylällä on vuosien mittaan tehty koko joukko laittomia abortteja, joissa
epävirallisena kätilönä on häärinyt juuri Liina.
Päivänvaloon putkahtanutta salaisuutta edelleen
selvitettäessä paljastuu myös, että kovin moni kyläläinen on jotenkin ollut
edesauttamassa näissä toimituksissa tai vähintään tiennyt niistä. Samalla avautuu
toinenkin tutkintalinja, kun aletaan setviä, onko viisitoistavuotias
kunnanelätiksi päätynyt Inkeri joutunut sijoituskodissaan isännän
väkisinmakaamaksi. Kun asiaa raaputetaan, alkaa paljastua muitakin uhreja.
Mutta ovatko heidän kertomuksensa todenperäisiä?
Paikallista poliisia avustamaan ja kuulusteluja pitämään
tulee nuori lääninetsivä Juho Iivonen Vaasasta. Toinen romaanin kertojanäänistä
onkin juuri Iivonen, joka vuosikymmeniä myöhemmin ikään kuin vastaa
kuulustelijan kysymyksiin tapahtumien kulusta. Poliisina Iivonen edustaa hyvin
mustavalkoista ajattelua ja suoraviivaista toimintaa. Laittomuuksia tehneet
ovat syyllistyneet rikoksiin, heidät pitää paljastaa, heidän tekonsa tutkia ja
sitten heidät pitää tuomita voimassa olevan lain mukaan.
Osoittautuu kuitenkin, että rikosvyyhti on niin
monihaarainen, ollut niin pitkäkestoinen ja niin monia ihmisiä eri tavoin ja
syvästi koskettava, että se haastaa rankasti Iivosenkin suoraviivaisen
oikeuskäsityksen. Mies joutuu lopulta viettämään Tarvajoella paljon enemmän
aikaa kuin osasi pelätä, ja sillä on arvaamattomat seurauksensa. Kylmä
objektiivinen suhtautuminen asioihin ei olekaan niin helppoa, kun osalliset
alkavat tuntua tuttavilta. Tosin tämän tunnustaminen edes itselleen tuntuu
olevan Iivoselle vähintäänkin vaikeaa.
Toinen romaanin kertojanääni on pitkään ulkopuoliselta
vaikuttava hän-kertoja, mutta vähitellen lukija saa riittävän paljon vihjeitä
päätelläkseen, kenen äänellä tarina varsinaisesti kerrotaan. Kirjailija siis
heittää lukijalle haasteen, eräänlaisen arvoituksen ratkaistavaksi tälläkin
tasolla. Silti lukeminen ei tunnu vaikealta tai ratkaisut jotenkin tekemällä
tehdyiltä.
Koko kevään ja alkukesän jatkuvat kuulustelut piinaavat
kyläläisiä. Keskinäiset välit alkavat kiristyä, kun poliisi kutsuu yhä uusia
ihmisiä kuulusteltaviksi. Alkaa ilmetä kyräilyä, syyttelyä ja häpeilyä. Paljastuminen
on joillekin osallisille myös helpotus. Teko on tehty pakon edessä, kun muita
vaihtoehtoja ei ole pystynyt näkemään, mutta silti ihmiset katuvat ja ovat
synnintunnossa. Vain harvat pystyvät kulkemaan kylillä pystypäin salaisuuksien
paljastuttua. Moni syyttää tapahtuneesta Vilja-tätiä, joka on mennyt
höperehtimään asioista, jotka eivät hänelle kuulu.
Monet aborteista on tehty nuorille naimattomille naisille,
joista ainakin osa on pakotettu sukupuoliyhteyteen. Ajan moraalin mukaan häpeä
aviottomasta lapsesta on naisen ja syntyvän äpärälapsen niskoilla. Tämä saa
nykyajan lukijan kiristelemään hampaitaan, koska asetelma on kertakaikkisen
epäoikeudenmukainen. Piikatyttöjään maanneet isännät puolustelevat tekojaan
sillä, että himokkaat tytöt ovat viekoitelleet heidät persettään keikuttamalla.
Raiskauksista raskaaksi tulleet tytöt, usein käytännössä täysin asioista tietämättömät
lapset, joutuivat jättämään palveluspaikkansa, jos asia tuli ilmi. Usein
seuraava etappi oli kunnan köyhäintalo.
Yhtä epätoivoisia olivat naimisissa olevat naiset, joiden
perheillä ei ollut toimeentulon mahdollisuuksia. Kun mökissä on jo yhdeksän
nälkää näkevää lasta, on kymmenennen synnyttäminen mahdoton ajatus. Raastavan surkuhupaisa
on kohtaus, jossa rutiköyhän suurperheen äiti tekee itselleen lähes mahdottoman
hävettävältä tuntuvan matkan apteekkiin ostaakseen ehkäisyvälineitä. Ne ovat
kuitenkin niin kalliita, ettei niiden hankkiminen tule kysymykseenkään. Mikä
siis eteen, kun seinä on vastassa joka puolella?
Lähestyvät käräjät ja heinäkuinen tuomiopäivä tuntuvat
luovan synkän varjon kaikkien kyläläisten ylle. Ilmapiiri on jännittynyt,
uhkaava ja pelokas. Se vaikuttaa lopulta myös omiin maailmoihinsa sulkeutuvaan
Vilja-tätiin. Jokin alkaa liikahdella hänen mielensä perukoilla ja pelottavasti
puskea pintaan.
Käräjien valmistelun rinnalla avataan Viljan tarinaa pala
palalta. Lukija aavistaa varhaisessa vaiheessa, mikä on Viljan mielen
järkyttänyt, mutta tarinan verkkainen purkaminen edeten kohti pimeää ydintä on
piinaavaa. Lukijaa vaivaa yhä enemmän myös epävarmuus siitä, saadaanko
käräjillä lopulta oikeat rikolliset edesvastuuseen vai ei.
Kuten sanottu, Käräjissä valtavasti aineksia
analysoitavaksi. Tuomo Parikka on nostanut kanteen kansakoulun vinttikamarin
ikkunan, jonka ruudun äärellä Vilja-täti uskollisesti valvoo kylän ja koulun
elämää. Lasi eristää hänet muusta yhteisöstä, mutta hän on myös itse näkyvillä.
Kyläläiset näkevät Vilja-tädin ikkunassaan. Näkyvillä olo, näkeminen ja silti
piilotetut salaisuudet poimuttuvat romaanin tarinaan.
Vilja-täti ei poistu koulun tontilta, mutta yllättävän monet
hakeutuvat hänen seuraansa ja avautuvat itsekseen höpisevälle naiselle omista
murheistaan.
Myös kannessa näkyvillä appelsiineilla on osuutensa tarinassa,
ja ne on nostettu lukujen nimiinkin. Kolmanneksi motiiviksi nostaisin Tarvajoen
kunnan kylien läpi virtaavan joen, joka liittyy lopulta moniin keskeisiin tapahtumiin
eri tavoin.
Äärimmäisen harvoin luen enää samoja teoksia uudestaan,
mutta Käräjät voisin lukea, ja ehkä todella kannattaisikin, koska
toisella lukukerralla voisi rauhassa tarkastella erilaisia kerrontaan ja
kieleen liittyviä ratkaisuja. Ensimmäisellä lukukerralla pinnalla oli itselläni
ehkä liikaakin halu ratkaista arvoitus ja nähdä, mihin kaikki lopulta päättyy.
Eteenpäin kiirehtivä lukutapa ei tee täyttä oikeutta teokselle.
Haastatteluissa Nummi on kertonut työstäneensä Käräjiä kahdeksan
vuotta. Taustatyö on tehty huolella, mistä kertoo omaa kieltään teoksen lopusta
löytyvä luettelo teoksen synnyn kannalta tärkeistä julkaisuista. Hieman
kirjailija raottaa teoksen syntyä myös jälkisanoissaan. Kiitän myös teoksen alusta
löytyvästä henkilöluettelosta, joka auttaa lukijaa suunnistamaan Luomanpaikan
kylässä ja Tarvajoen kirkonkylän raitilla.
Markus Nummi: Käräjät
Otava 2024. 575 s.
Arvostelukappale.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti