Kesän kunniaksi (ja kirjamyyntiä vauhdittamaan, tietysti!)
suomalaiset kirjakauppiaat ovat julistaneet alkavan viikon dekkariviikoksi,
jonka aikana luetaan, lainataan, ostetaan ja puhutaan dekkareista. Aivan mainio
idea minusta, tietenkin. Viikon tunnelmia voi seurata ja niihin itsekin
osallistua vaikka Facebookin
välityksellä.
Teemaviikon kunniaksi ajattelin hieman pöyhiä
juttuarkistoani ja julkaista täällä blogissa vanhoja lehtiarvioitani
dekkareista. Niitä ei ole kovin runsaasti vuosien mittaan karttunut, mutta
jotain sentään löytyy.
Ensimmäinen arkistolöytöni on Meritta Koiviston Lontoolainen
rakastaja. Otava julkaisi teoksen vuonna 2006, ja Koiviston toinen romaani,
jännitysaineksia sisällään pitävä Poissa
ilmestyi Avaimen kustantamana vuonna 2011. Avain
esittelee kirjailijan näin: ”Meritta
Koivisto on helsinkiläinen media-alan moniottelija, joka on toimittanut
televisiodokumentteja ja reportaaseja, käsikirjoittanut ja ohjannut
lyhytelokuvia, televisiosarjaa sekä pitkiä fiktioita. Hän on työskennellyt myös
käsikirjoittamisen opettajana.” Vaikka Lontoolainen rakastaja siis oli
Koiviston esikoisromaani, oli tekijällä jo pitkä ja monipuolinen kokemus
ammattimaisesta kirjoittamisesta.
Näin olen kirjottanut Lontoolaisesta
rakastajasta vuonna 2006:
Jos Lontoolaisen
rakastajan kirjoittajaksi olisi merkitty
brittiläinen Ruth Rendell, olisi se
mennyt täydestä. Kirjaa lukiessaan pysähtyi useaan otteeseen muistuttamaan
itselleen, että kirjoittaja Meritta
Koivisto kaikesta huolimatta on suomalainen, niin vakuuttavasti hän on
onnistunut teoksen peribrittiläisen pikkukaupunkimiljöön ja henkilöt kuvaamaan.
Nimestään huolimatta Lontoolainen
rakastaja on lähinnä psykologisen
romaanin ja jännityskirjan onnistunut risteytys, ei romanttinen rakkausromaani.
Rakkaudesta ja rakkaudettomuudesta romaanissa kuitenkin on perimmältään
kysymys. Ne ovat vaikuttimia, jotka saavat ihmiset tekemään epätoivoisia
tekoja.
Tapahtumat sijoittuvat
Pickesburyn pikkukaupunkiin 1970-luvun alkuun. Orpokodista itsensä
historianopettajaksi taistellut, kunnollisuuden ja tylsyyden perikuvalta
vaikuttava Vernon Pembrook joutuu yliajon uhriksi. Koko kaupunki järkyttyy
tapauksesta, mutta erityisen syvästi järkyttyy viisi naimisissa olevaa naista,
jotka kaikki ovat olleet Vernonin salaisia rakastajattaria.
Lukija tietää alusta
asti, että murhaaja on yhden rakastajattaren mustasukkainen aviomies. Vernonin
pitkään kestänyt salaisuus on siis lopulta alkanut paljastua. Vaimon
uskottomuus tulee ikävänä yllätyksenä muillekin miehille, joista osa huomaa
olleensa petetty osapuoli vuosikymmeniä. Kukaan ei voi oikeasti tuntea toista
ihmistä, ei edes puolisoaan. Kun totuus paljastuu, ovat seuraukset ikäviä.
Totuus myös paljastuu
uskomattomien sattumusten kautta. Vernonilla on käytössään erikoinen
vakoilulaite, puhelinvastaaja, joka on jäänyt oudolta vuokralaisnaapurilta.
Vernonin onneton
elämäntarina paljastuu kokonaisuudessaan, kun hänen päiväkirjansa löytyy
jäämistöstä. Sen tosin saa luettavakseen vain yksi henkilöistä, ja häneen
kauttaan myös lukija. Muutenkin palapelin palaset jäävät tarinan henkilöiltä
osittain piiloon. Vain lukija lopussa tietää, kuinka suuret ja dramaattiset
seuraukset historianopettajan kuolemalla on.
Teos on kaikin puolin
loistava lukukokemus. Moitteita voi antaa vain kustantajan suuntaan. Tekstiin
on jäänyt muutamia kielellisiä kompasteluja, jotka huolellinen
kustannustoimittaja olisi korjannut. Kirjan nimi on harhaanjohtava, ja kannet
suorastaan rikollisen rumat ja luotaantyöntävän tylsät. Tämä kirja jää turhaan
kirjakaupan tai kirjaston hyllyyn pölyttymään. Hieman enemmän panostusta
markkinointiin, kiitos!
***
Tekstin kirjoittamisesta on siis kulunut jo yli kymmenen
vuotta. Aika vaikea on enää tavoittaa niitä tunnelmia, vaikka jotain tietysti
muistin uumenista kumpuaakin. Olen myös jossain vaiheessa pistänyt kirjan
kiertoon, joten en voi sitä tähän hätään edes selailla tuntuman saamiseksi.
Olen tekstissänikin lyhyesti (kuten lehtitekstissä yleensä
joutuu tekemään!) viitannut genreluokitteluun. Minusta Lontoolainen rakastaja on siis psykologinen dekkari. Mistään
trilleristä on turha puhua, mutta rikosta kuitenkin ratkotaan ja erityisesti
rikoksen psykologisia vaikuttimia ja seurauksia Koivisto puntaroi. Genrerajoilla
leikittely ja rajoista piittaamattomuus viehättävät minua lukijana melkoisesti.
Jos kirjoittaja tekee ne onnistuneesti, on lopputulos yleensä lukijalle
palkitseva. Lontoolainen rakastaja on
sellainen selvästikin minulle ollut. Kirjoittajan seuraava romaani Poissa (Avain, 2011) ei kuitenkaan ole
osunut silmiini, sillä kuvittelin ennen nettihakua, että Koivistolta ei olisi
enempää romaaneja ilmestynytkään.
Annoin aikoinani risuja kustantajalle huonosta
markkinoinnista. Kansikuva- ja nimivalinnat ovat luonnollisesti makuasioita,
mutta pidän niitä edelleen epäonnistuneina. Elisa Kirja on uudistanut teoksen kannen e-kirjaversioon, mutta
valitettavasti lopputulos ei ainakaan vetävämpi minun mielestäni ole. Elisa
Kirjassa on muuten tarjolla myös Koiviston kaksi novellia.
Meritta Koivisto:
Lontoolainen rakastaja.
238 s. Otava
Arvioni on ilmestynyt Salon Seudun Sanomissa 20.12.2006.
***
Käsikirjoittaja
ja kirjailija Meritta Koivisto leikittelee
toisessa romaanissaan Poissa tarinan
aukoilla. Oikeastaan teoksessa ollaan jo niillä rajoilla, että vähäinenkin
aukkojen lisääminen olisi tehnyt lukemisesta vaikeaa, ellei mahdotonta. Nytkin
lukijan mieli askartelee koko lukuprosessin ajan sillä, mitä jää kertomatta.
1980-luvun
alkupuolella seitsemän lasta kohtaa kesäleirillä mukavien ihmisten luona.
Enemmistö lapsista elää lastenkodissa, jossa sadistinen työntekijä käyttää
epäilyttäviä kasvatusmenetelmiä. Muutamat ovat vähävaraisten yksinhuoltajien
lapsia. Syntyy kuitenkin vahva ystävyyden side.
Joitakin vuosia
myöhemmin ystävykset ovat jälleen yhdessä. Jaakobin rikasta isäpuolta pitää
rangaista, ja syntyy suunnitelma rahakuljetuksen ryöstöstä. Alle kaksikymppiset
nuoret onnistuvat vastoin odotuksia vaihtamaan rahasalkun toiseen, mutta
saalista pois kuljettava Ossi joutuu tuhoisaan onnettomuuteen. Rahasalkku
katoaa samalla jäljettömiin. Paljastumisen pelossa nuoret päättävät vaieta ja
erota.
Kirjan
tapahtumat alkavat vuodesta 1997, kun Jaakob palaa Suomeen ja noutaa rahat
kätköstä. Samaan aikaan Kitta alkaa pelätä paljastumista ja haluaa koota osalliset
neuvotteluun. Sattuma korjaa satoaan, ja ryöstösaalis katoaa taas.
Viimeinen
aikataso on tulevaisuudessa, joka näyttää välähdyksiä muutamien henkilöiden
myöhemmistä vaiheista. Kukin on selviytynyt kantamastaan menneisyydestä ja
syyllisyydestä omalla tavallaan. Kirjan viimeisillä lehdillä on vielä pari
asiakirjakopiota vuoden 1984 tapahtumista eräällä kesäleirillä.
Näistä
palasista lukijan on koetettava rakentaa mielessään kuvaa siitä, mitä oikein
tapahtui. Lopputulos on yllättävän kiehtova, vaikka myös turhauttava, jos toivoo
selkeitä ratkaisuja arvoituksiin.
Meritta Koivisto: Poissa
Avain 2011. 239 s.
Pistin listalleni, vaikka 'en koskaan' lue dekkareita! Niin houkuttelevasti kirjoitat tästä. Ja kun se kerran ei ole trilleri, vaan psykologinen dekkari mielestäsi niin sehän on vähän rajapinnassa.
VastaaPoistaKannet ovat makuasioita. Minusta tuo englantilainen tweed lähikuvassa on sittenkin parempi kuin uudempi versio. Siinä, tweedissä, on epäilemättä lämmin kosketustuntuma...
Tämä on tosiaan siitä mainio, ettei tätä tarvitse lainkaan lukea dekkarina :D
PoistaKansia kritisoin lähinnä siksi, että ne eivät juuri lainkaan viesti siitä, mitä kansien välistä löytyy. Mutta makuasia, tosiaan!