Asemapaikka New York
oli ensikosketukseni toimittaja-kirjailija Jouko
Heikuran kaunokirjalliseen tuotantoon. Kokemus oli hämmentävä, sillä teos
ei oikein ota asettuakseen mihinkään lajityyppiin tai lokeroon, vaikka siinä on
kosolti tuttuja aineksia useammastakin genrestä. Wikipedia tietää kertoa, että Heikura on kirjoissaan käyttänyt
pohjana omia kirjeenvaihtajakokemuksia, ja New Yorkissa Heikura työskenteli
vuosina 2001–2003, eli samoihin aikoihin kuin kirjan päähenkilö toimittaja
Rakel Varga.
Rakel on itsenäinen sinkkunainen, joka on jo useamman vuoden
kiertänyt maailmaa kirjoittaen juttuja helsinkiläiseen lehteen. Hän pitää
itseään maailmankansalaisena, josta suomalaisuus on karissut vuosia sitten,
mutta silti hän mielellään korostaa rehellisyyttään ja oikeudentuntoaan, piirteitä,
jotka suomalaiset mieluusti liittävät itseensä.
Rakel on asettunut kirjeenvaihtaja-ajakseen Manhattanilla
sijaitsevaan legendaariseen Hotel Chelseaan, jossa kymmenet julkisuuden
henkilöt ovat asuneet. New Yorkin upeat pilvenpiirtäjät takaavat huikean
näköalan hotellin ikkunoista. Tarina lähtee vauhdikkaasti käyntiin, kun
vastapäisen talon parvekkeelta syöksyy nuori muslimimies katuun. Rakel ei malta
pysyä poissa, vaan ryntää katsomaan ruumista. Myöhemmin hän tutustuu samassa
paikassa kuolleen nuorukaisen siskoon ja saa aitiopaikalta seurata
amerikkalaistuvien muslimien ristiriitojen sävyttämää elämää. Kaiken lisäksi
sisko ei usko veljensä tehneen itsemurhaa…
Rakel on kiinnostunut amerikkalaisten viehtymyksestä
aseisiin. Sattumalta hän joutuu todistamaan uhkaavaa tilannetta, jossa hotellin
omistajalle vilautetaan asetta neuvottelujen vauhdittamiseksi. Rakel ei
haluaisi saada peräänsä venäläisiä liikemiehiä, mutta voiko ystävänsä jättää
pulaan?
Varsinaisen jännitteen teokseen tuo kuitenkin sen tapahtumien
sijoittuminen vuoden 2001 syksyyn ja Manhattanille. Kaksoistornit ovat
Rakelille tärkeät, sillä lapsena hän käynyt näköalatasanteella isän ja äidin
kanssa. Syksyn korvalla Rakel tutustuu mieheen, jonka työpaikka sijaitsee
toisessa tornissa. Henkilökohtainen jännite on siis mallikelpoisesti vireessä,
kun syyskuun yhdeksännen päivän aamu koittaa kauniina ja kirkkaana. Pian
kuitenkin taivaalta alkaa sataa ihmisiä ja Rakel on tavoilleen uskollisena
keskellä tapahtumia.
Näiden löyhien jännitysjuonikuvioiden lisäksi Heikura on
punonut tarinaan runsaasti aineksia Sex
and the City -sarjasta. Amerikkalaisten ystävättäriensä kanssa Rakel
bilettää, juo kuohuviiniä ja vetää kokaviivoja sekä harrastaa villiä
irtoseksiä. Huvittelun vastapainoksi on välillä tehtävä töitäkin, ja erilaisia
juttukeikkoja siunaantuu niin Floridaan kuin Kaliforniaankin Valkoista taloa
unohtamatta. Lisämausteena on runsaasti nippelitietoa New Yorkista ja
Yhdysvalloista niin historian, politiikan kuin taloudenkin aloilta, joten
ylessivistystään voi kätevästi kartuttaa tai ainakin päivittää tämän teoksen
avulla.
Heikura kirjoittaa luistavasti ja kirjan lukaisee nopeasti.
Se ei pahemmin ärsytä, vaikka Rakel hieman liian ylivertainen paikoin onkin.
Henkilöihin ei pääsee kiintymään sen kummemmin, mutta se ei haittaa. Kepeys on
muutamista raskaista teemoista huolimatta teoksen perussävy.
Jouko Heikura:
Asemapaikka New York
Gummerus 2015. 287 s.
Arvostelukappale.
Vuoden johtolanka 2016 -palkintoehdokas. Kilpailuun osallistuminen tapahtuu siten, että kustantaja lähettää kirjan kilpailuraatilaisille luettavaksi. Kukin kustantaja itse vapaasti päättää, mitkä julkaisemansa kirjat se lähettää kilpailuun
Heikuraan ja Rakeliin minäkin tutustuin tämän kirjan myötä, ei huono tuttavuus! Ehkä jopa niin hyvä, että Rakelin muitakin seikkailuita tulee luettua. Vaikka juu, kaikki amerikkalaiset kliseet ja huolimaton oikoluku vähän verottavat lukunautintoa.
VastaaPoista