Valta ja vallankäyttö ovat näkymättömiä. Vain seuraukset näkyvät.
Uusia kotimaisiakin dekkarikirjailijoita tuntuu
putkahtelevan kuin sieniä sateella. Kirjahyllyyni olen säilönyt Jyrki Erran esikoisteoksen Kaunasin sivut odottelemaan niitä
kuuluisia parempia aikoja, jolloin on aikaa lukea rästiin jääneitä kirjoja. Nyt
luettuani Erran toisen romaanin Berliinin
ajokoirat (Otava, 2015) huomaan, että esikoisteos onkin ilmestynyt jo
vuonna 2012. Aika tosiaan rientää!
Jyrki Erra on koulutukseltaan arkkitehti. Juuri muuta
kirjailijasta ei sitten kustantajan sivuilla tai kirjan kansiliepeessä
paljastetakaan, eikä se tarpeen edes ole. Teoksethan puhuvat puolestaan.
Berliinin ajokoirat
on kansainvälisen vakoilutrillerin muotoja noudatteleva jännitysromaani. Jos Kaunasin sivut, jota siis en vielä ole
lukenut, muistuttaa tunnelmaltaan Umberto
Econ Ruusun nimeä, nousi minulle Berliinin ajokoiria lukiessani useita
kertoja mieleen Carlos Ruiz Zafónin Tuulen varjot. Ja tämä on positiivinen
arvostelma, sillä Tuulen varjot on
lempikirjojani.
Tapahtumat sijoittuvat vuoden 1989 syksyn Berliiniin.
Ajankohdan valinta on osunut nappiin. Euroopan historian merkkihetki on ovella,
ja muutoksen värinä on aistittavissa selvästi. Eri asia sitten on, ketkä
uskovat, että kaikki voi muuttua perusteellisesti hyvinkin nopeasti. Lukijalla
on tässä selkeä etulyöntiasema, koska hän tietää, mitä on tapahtumassa ja voi
pureskella kynsiään seuratessaan henkilöiden räpistelyä epätietoisuudessaan.
Kirjan päähenkilö on päälle kolmikymppinen Max, joka on
isänsä kanssa asunut 1960-luvulla Berliinissä. Isä on ollut menestyvä
näyttelijä Saksassa, mutta ura ja elämä ovat kääntyneet luisuun Suomeen paluun
jälkeen. Isän ja pojan välit ovat olleet huonot, jopa poikki pitkään, mutta nyt
isä on niin huonossa kunnossa, että on aika koettaa paikata se, minkä vielä
voi. Sovinnoneleeksi isä tarjoaa Maxille ennakkoperintönä Berliinin-asuntoa,
joka jostain kumman syystä on vielä tallessa. Kaiken muun isä on vuosien
saatossa juonut. Perinnön ehtoihin kuuluu, että Max matkustaa Berliiniin ja
hävittää kaikki isänsä vanhat paperit.
Elokuussa 1989 Max siis matkustaa Berliiniin ja palaa
nostalgisiin lapsuusmaisemiinsa. Hän alkaa käydä läpi ison asunnon loputtomalta
tuntuvaa tavaramäärää ja yrittää toteuttaa isänsä toiveen. Papereiden
hävittäminen kuitenkin pysähtyy, kun Max löytää puolet vuosikymmenten
takaisesta kirjeenvaihdosta. Kyse on selvästikin rakkauskirjeistä. Kuka oli
isän salaperäinen rakastettu Liebe B.? Max ottaa yhteyttä opiskelukaveriinsa
Iiroon, joka työskentelee Berliinissä ison lehden toimittajana. Iiro antaa
Maxille vinkin, jota seurata, mutta varoittaa tätä samalla. Menneisyyden
penkominen ei ole turvallista. Maxin on kuitenkin saatava tietää, koska hän
haluaa ratkaista isänsä arvoituksen.
Max seuraa saamiaan vihjeitä teatteritarvikeliikkeeseen,
jonka omistaja suhtautuu vieraaseen kyselijään vähintäänkin vihamielisesti.
Oikean suosituksen mainittuaan Max kuitenkin saa luettavakseen kummallisen
vanhan käsikirjoituksen, jonka kätkettyjen ohjeiden avulla hän päätyy lopulta
kummalliseen goottilaista kauhukartanoa muistuttavaan Palazzo Erebiin. Valtava
vanhan palatsi on kummallinen reliikki, joka on joutunut Berliiniä jaettaessa
rajalinjalle kiistakapulaksi. Vaikutusvaltainen omistajasuku on vaikuttanut
siihen, että rakennus on saanut jäädä paikalleen, muuri vain on vedetty sen
läpi. Osa rakennuksesta on siis kirjaimellisesti naapurivaltion puolella. Tässä
palatsissa kauhua eivät levitä kummitukset vaan diktatuuri lonkeroineen.
Kummallisuutta ja kauhua lisää vielä se, että palatsin
viimeisin isäntä on kadonnut jäljettömiin vuosikymmeniä sitten. Kukaan ei tiedä
eikä edes vihjaile, mikä von Erebin kohtalo on ollut. Samalla tavalla kateissa
on miehen korvaamaton käsikirjoituskokoelma.
Max huomaa tempautuneensa vaarallistakin vaarallisempaan
leikkiin korviaan myöten, ja pelissä hänen tai hänen läheistensä henki on vain
pikkurahaa. Miten voi pelata tuntematta sääntöjä? Pystyykö edes kuolemansairas
isä pelastamaan tilanteen?
Pidin Erran kerronnasta kovasti. Erra kirjoittaa juuri
sopivan laveasti minun makuuni. Matka lähihistoriaan on kiehtova, ja
kulttuuriviittaukset kirjallisuudesta teatteriin ja arkkitehtuuriin (josta Erra
kirjoittaa rakkaudella) ovat kutkuttavia. Henkilökuvaus on onnistunutta, ja
kiinnyin kovasti Maxiin. Halusin, että hän selviäisi ja voisi vielä olla
onnellinen ja turvassa. Historia kuitenkin kulkee vääjäämätöntä latuaan yksilön
tarpeista ja toiveista piittaamatta.
Juoni on sopivan koukeroinen yllätyskäänteineen, ja palatsin
salaperäisyys tuo mukaan mukavaa karmivuutta. Arvoitukset ja poliittiset
juonittelut, joilla on omat pitkät laahuksensa menneisyydessä, kietoutuvat
yhteen. Hieman karsastin kliseiseltä vaikuttavaa vanhaa käsikirjoitusta, joka
toimii avaimena, mutta menköön nyt sekin. Oivallinen paketti!
Jyrki Erra: Berliinin
ajokoirat
Otava 2015. 441 s.
Arvostelukappale.
Vuoden johtolanka 2016 -palkintoehdokas. Kilpailuun osallistuminen tapahtuu siten, että kustantaja lähettää kirjan kilpailuraatilaisille luettavaksi. Kukin kustantaja itse vapaasti päättää, mitkä julkaisemansa kirjat se lähettää kilpailuun
Kaunasin sivut oli varsin onnistunut teos, joka muistutti käänteineen ja ikivanhoine mysteereineen Dan Brownin teoksia, mutta hyvällä tavalla. Kiva tietää, että toinenkin teos toimii eikä vertauksesi Tuulen varjoihin haittaa laisinkaan :)
VastaaPoistaOnpa mukava, että kirjoitat dekkareista taas. Ehdin viime vuonna jo kaivata bloggauksiasi, mutta sittenhän selvisi, miksi niitä panttasit! Nyt on taas herkkua tarjolla.
VastaaPoista