Kolmikymppisen Zackarias Levinin elämä on vauhdilla menossa
kiville. Vaimo on jättänyt ja toimittajanpaikasta tukholmalaisessa
sanomalehdessä on tullut potkut. Rahat ovat lopussa. Ainoa ratkaisu näyttää
olevan vihoviimeinen oljenkorsi eli palaaminen äidin hoiviin Etelä-Ruotsiin.
Voiko huonommin enää mennä? Kohentaakseen itsetuntoaan Zack uskottelee
itselleen ja pian muillekin, että on oikeastaan vain vetäytynyt vihdoinkin
kirjoittamaan kauan hautomaansa menestysromaania.
Paluu kotiseudulle ja nuoruuden maisemiin nostavat pintaan
kaksitoista vuotta sitten tapahtuneet dramaattiset sattumukset.
Yhdeksäntoistavuotiaana nuorukaisena Zack osallistui Lundin yliopiston luovan
kirjoittamisen kurssille, johon oli huolella valittu toistakymmentä nuorta kirjallista
lupausta. Kurssia veti häikäisevä ja ylistetty kirjailija Li Karpe, johon Zackin
tuleva paras kaveri Adrian oli palavasti ihastunut jo ennen kurssin alkua.
Zackin ja Adrianin lähipiiriin liittyvät pian myös lahjakas Betty sekä
syrjäänvetäytyvä Fredrik.
Nelikko pääsee nopeasti Li Karpen suosioon ja sitä kautta
nuorille avautuu poikkeuksellinen mahdollisuus henkilökohtaisesti tutustua
Lundin ja koko Ruotsin ylpeyteen eli kirjailijalegenda Leo Starkiin.
Eksentrinen Stark elää puolierakoituneena yliopistokaupungin kulttuurikerman
keskellä ja tekee taianomaista luomistyötään. Zack ei ole vielä ehtinyt Starkin
tuotantoon tutustua, mutta kerran tartuttuaan tämän esikoisromaaniin hän on
mennyttä miestä. Mitä tekstiä! Mikä imu! Jotain vastaavaa Zack aikoo itsekin
vielä jonain päivänä kirjoittaa.
Nykyhetkestä katsoen vuoden 1996 tapahtumat Lundissa
näyttävät hämmentäviltä. Kirjailija Leo Stark katosi jäljettömiin, ja
opiskelija Adrian Mollberg tuomittiin hänen murhastaan. Zackin
kirjoittajaopiskeluporukka on kadonnut maailman tuuliin. Mutta murhasiko Adrian
Leo Starkin, jonka ruumista ei ole koskaan löytynyt? Sitä Zack ei jaksa
ystävästään uskoa. On aika kaivaa totuus esille. Sen Zack päättää tehdä ja
kirjoittaa siitä samalla tulevan bestsellerinsä Syyttömän murhaajan. Mutta asioiden kaivelu ei taida olla pelkästään
hyvä idea…
Suurin piirtein tällaisista lähtöasetelmista alkaa Mattias Edvardssonin romaani Melkein tosi tarina. En luokittelisi sitä varsinaiseksi dekkariksi, vaikka siinä murhaakin selvitellään. Rikosjuoni liittyy kyllä olennaisesti tapahtumiin, mutta jotenkin hauskan kierteisesti. Lukemisesta ja kirjoittamisesta kiinnostuneelle romaani on mukava herkkupala, jonka hotkaisee nopeasti. Mitään mullistavaa jälkeä siitä tuskin kuitenkaan jää mieleen.
Suurin piirtein tällaisista lähtöasetelmista alkaa Mattias Edvardssonin romaani Melkein tosi tarina. En luokittelisi sitä varsinaiseksi dekkariksi, vaikka siinä murhaakin selvitellään. Rikosjuoni liittyy kyllä olennaisesti tapahtumiin, mutta jotenkin hauskan kierteisesti. Lukemisesta ja kirjoittamisesta kiinnostuneelle romaani on mukava herkkupala, jonka hotkaisee nopeasti. Mitään mullistavaa jälkeä siitä tuskin kuitenkaan jää mieleen.
Edvardsson siis kuljettaa tarinaa kahdessa aikatasossa.
Toinen on romaanin nykyhetki, vuosi 2008, jolloin Zack palaa nolosti äitinsä
helmoihin ja aloittaa kirjaprojektinsa. Toinen on kirjoittajakurssivuosi 1996,
jota lukija pääsee kurkistamaan Zackin romaanikäsikirjoituksen kautta. Asetelma
on pulmallinen, ja sen Zackkin tunnistaa. Kuinka paljon hän oikeasti pystyy
luottamaan omaan muistiinsa? Ovatko hänen muistikuvansa tapahtumien kulusta
totuus? Ainakaan toiset, joita Zack onnistuu menneisyydestä tavoittamaan, eivät
tunnu muistavan kaikkea täsmälleen samoin kuin hän. Tähän Edvardsson viitannee
romaaninsa nimelläkin: kirjailija aina muokkaa totuutta. Juuri se on fiktion
ydintä. Keskeinen kysymys on myös, kuinka paljon lukija voi luottaa Zackiin
kertojana. Paljastaako hän kaiken rehellisesti?
Melkein tosi tarina
muistutti minua ikisuosikistani Donna
Tarttin Jumalat juhlivat öisin
-romaanista. Se ei ole läheskään yhtä runsas eikä valitettavasti yhtä lumoavan
taidokaskaan, mutta ikään kuin ruotsalainen kevytversio teemasta. Nuoret
opiskelijat kokeilevat nuoruuden huumassa siipiään, kokevat ensiaskeliaan
rakkauden, seksin ja taiteen tekemisen saroilla. Mukana on ripaus salaperäistä
tunnelmaa, jonkinlaista varkain kasvavaa uhkaa. Edvardssonilla on lisäksi
mausteena lempeää huumoriakin. Zackin hahmo on helppo kuvitella jonkinlaiseksi kirjailijan
ironiseksi omakuvaksi.
Idea romaanista, jossa kirjoitetaan romaania, jossa
kirjoitetaan romaaneja, ei ole ainutlaatuinen, mutta Edvardsson saa kuvion
toimimaan ihan mukavasti. Seassa on vielä metaviittauksia Melkein toteen tarinaankin, joten lukijalla on mahdollisuus iloita
oivalluksistaan. Minua lämmittää aina, kun kirjan henkilöt suhtautuvat
intohimoisesti lukemiseen, kirjoittamiseen ja kirjalliseen maailmaan
ylipäätään.
Monen kaltaisensa teoksen tavoin Melkein toden tarinan heikkous on se loppu. Tunnelmaa on mukavasti
tihennetty ja arvoitus tuntuu jossain vaiheessa kihelmöivältäkin, mutta
loppuratkaisu on sitten jonkinlainen antikliimaksi kaikkineen.
Mattias Edvardsson: Melkein tosi tarina (En nästan sann historia)
Suom. Tiina Ohinmaa.
Like 2017. 413 s.
Mattias Edvardsson: Melkein tosi tarina (En nästan sann historia)
Suom. Tiina Ohinmaa.
Like 2017. 413 s.
Arvostelukappale.
Mukava kesäjännäri ilman verenvuodatusta. Kirja koukutti lukemaan ja tekijän kyllä arvasin, koska henkilöpiiri oli niin pieni.
VastaaPoistaVerettömyys on ehdoton plussa! En minäkään mitenkään verta ja suolenpätkiä saati mitään kidutussessioita kaipaa. Minusta murhajuonen ratkaisu oli jonkinlainen lässähdys, koska yllätystä ei lukijalle tullut. Muuten oivallinen ja hauskakin lukukokemus.
PoistaMinun oli vaikea päästä tähän kiinni, koska just ei kiinnosta kauheasti 'idea romaanista, jossa kirjoitetaan romaania' ja sen lisäksi Zack oli minulle ensin hyvin vastenmielinen, mutta kun pääsin siitä yli, kirja lähti vetämään ja koin melkein Zackin henkisen kasvun:)
VastaaPoistaKyllä Zack tosiaan taitaa jotain oppiakin tarinan mittaan :D Mutta ei se hänelle mitenkään helppoa ole!
Poista