Tiedättekö, mitä on tafofobia? Minulle tämä termi ei ollut
tuttu, vaikka toki itse ilmiö – elävänä haudatuksi
tulemisen pelko – olikin. Kuuntelin JP Koskisen uunituoreen Storytel
Original -sarjan Hautakello, ja se suorastaan
usutti kaivelemaan hieman lisätietoa muutamastakin vähän omituisemmasta
asiasta.
Storytelin esittelyssä
Hautakelloa luonnehditaan psykologiseksi kauhuksi. Luonnehdinta on
osuva, joskin itselleni mieleen nousivat goottilainen kauhu ja
kauhukirjallisuuden suuri nimi Edgar Allan Poe ja erityisesti hänen
novellinsa Ennenaikainen hautaaminen. Onneksi
hyllyssäni on Poen Kootut kertomukset
(Teos, 2009), josta novellin saattoi kerrata.
Koskisen Hautakello
on hyytävän hyvä kauhuromaani*! Teoksen nimi tarkoittaa kelloa, jolla
vahingossa elävinä hautaan joutuneet saattoivat hälyttää apua. Kelloja oli ihan
oikeasti olemassa 1700-luvun lopulta 1900-luvun alkuun. Monenlaisia muitakin
turvalaitteita kehiteltiin ja kaupattiin. Millaisia ne olivat ja miksi niillä
oli kysyntää, selviää esimerkiksi Minna
Luomalan artikkelista Elävältä
hautaamisen pelko ja viktoriaaniset ”turva-arkut” Kalmistopiiri-sivustolta, kannattaa ehdottomasti vilkaista! Poe ja hänen
kauhunovellinsa mainitaan Luomalan artikkelissakin, eikä ihme.
Hautakellon päähenkilö
on suomalainen nuori taiteilija Axel Svart. Orpo nuorukainen on varttunut
setänsä hoivissa tämän ränsistyneessä kartanossa. Setä on palkannut pojan kotiopettajaksi
merkillisen herra Schteinin, joka on ollut ankara kurinpitäjä mutta jonka
opetukset ovat painuneet syvälle Axelin mieleen. Muuten Axel tuntuu muistavan
lapsuudestaan kummallisen vähän.
Muistot alkavat kuitenkin nousta pintaan, kun Axel kohtaa
elämänsä rakkauden, kauniin ja ihanan Helenin. Ensikäynnillään Axelin
kotikartanossa tapahtuu kuitenkin jotain outoa, jonka seurauksena Helen
sairastuu kohtalokkaasti ja menehtyy. Axel on kuitenkin saanut kotiopettajaltaan
perinnöksi lääkkeet, joiden avulla kuollut voi herätä henkiin.
Ajatuksen taustalla on ihmiskäsitys, jonka mukaan ihminen muodostuu kolmesta osasta: ruumiista, hengestä ja sielusta. Kuolemassa ruumis ja henki katoavat, mutta sielu on kuolematon ja syntyy aina uudelleen. Sielu voi palata ruumiiseen sen jo kerran jätettyään, jos ruumis ja henki saadaan virkoamaan. Ja siihen Schteinin salaperäiset rohdot, Somnus ja Genius, on tarkoitettu.
Ajatuksen taustalla on ihmiskäsitys, jonka mukaan ihminen muodostuu kolmesta osasta: ruumiista, hengestä ja sielusta. Kuolemassa ruumis ja henki katoavat, mutta sielu on kuolematon ja syntyy aina uudelleen. Sielu voi palata ruumiiseen sen jo kerran jätettyään, jos ruumis ja henki saadaan virkoamaan. Ja siihen Schteinin salaperäiset rohdot, Somnus ja Genius, on tarkoitettu.
Axel, Helen ja tämän veli Kasper sopivat, että Helenille
annetaan Somnusta tämän kuoltua ja että tämän arkkuun asennetaan hautakello. Kasperin
tehtäväksi jää vahtia kelloa. Kun se kilisee, on aika antaa Helenille Geniusta…
Samaan aikaan Axel jatkaa taideopintojaan Pariisissa ja
odottaa viestiä Kasperilta Suomesta. Hän saa käsiinsä kotiopettajansa kirjeitä,
jotka avaavat hänelle hänen omaa menneisyyttään. Sitten hän tutustuu englantilaiseen
taiteilijaan Walter Sickertiin, joka ottaa hänet vuonna 1888 mukaansa Lontooseen oppimaan lisää taiteesta, ja kuten käy pian ilmi, myös itsestään ja menneisyydestään.
Axelin ja Sickertin tiet risteävät epäilyttävän usein myös kiertelevän meedion
kanssa. Nainen apureineen on kiusallisen kiinnostunut Axelista ja tämän lähipiiristä.
Lontoossa myös Sickertin käytös alkaa muuttua yhä oudommaksi,
ja sitten Axel saa järisyttäviä uutisia Suomesta. Samaan aikaan Lontoon kaduilla
alkaa riehua hirviömäinen murhaaja, jota aletaan kutsua nimellä Viiltäjä-Jack.
Miten kaikki liittyy kaikkeen ja ennen kaikkea Axeliin?
Kuten sanottu, Hautakello
on kauhea, pelottava tarina, joka pitää kuuntelijan tiukasti otteessaan tästä
kerran kiinni saatuaan. Löysin tekstistä paljon kiinnostavia asioita. Kuten
blogini seuraajat tietävät, olen kevään aikana lukenut monia suomalaisten
taiteilijoiden elämäkertoja. Niistä käy ilmi, että suomalaisissa taidepiireissä
oltiin hyvin perillä 1800-luvun lopun muoti-ilmiöistä kuten spiritismistä ja muista
nykyään paranormaaleiksi kutsutuista ilmiöistä.
Vierailin juuri viime viikolla Gallen-Kallela-museossa, jossa on esillä Sielun silmä -näyttely. Se taas perustuu Nina Kokkisen teokseen Totuudenetsijät - Esoteerinen henkisyys Akseli Gallen-Kallelan, Pekka Halosen ja Hugo Simbergin taiteessa (Vastapaino, 2019). Tähän yhteyteen Hautakellon kuunteleminen sopi paremmin kuin nappiin. Kaikki tuntuu liittyvän kaikkeen!
Vierailin juuri viime viikolla Gallen-Kallela-museossa, jossa on esillä Sielun silmä -näyttely. Se taas perustuu Nina Kokkisen teokseen Totuudenetsijät - Esoteerinen henkisyys Akseli Gallen-Kallelan, Pekka Halosen ja Hugo Simbergin taiteessa (Vastapaino, 2019). Tähän yhteyteen Hautakellon kuunteleminen sopi paremmin kuin nappiin. Kaikki tuntuu liittyvän kaikkeen!
JP Koskinen:
Hautakello
Storytel Original -sarja.
Lukija Raiko Häyrinen. Kesto 10 kpl n. tunnin mittaista jaksoa.
Storytel Original -sarja.
Lukija Raiko Häyrinen. Kesto 10 kpl n. tunnin mittaista jaksoa.
*) Nimitän ihan tarkoituksella Hautakelloa kauhuromaaniksi,
vaikka tiedän, että se on nimenomaan kirjoitettu kymmenosaiseksi äänijatkokertomukseksi,
ei äänikirjaksi tai ääniromaaniksi.
Olen kuunnellut muutamia Storytel Originaleja aiemminkin, enkä
vieläkään oikein tajua idean tarkoitusta. Tajuan kyllä, että Storytel haluaa
tarjota asiakkailleen jotain sellaista, mitä muilta ei saa ja siten pitää asiakkaat
palvelunsa parissa. Storytelia ei kuitenkaan voi käyttää niin, että asiakas
ostaisi vain yhden jakson jotain sarjaa kuunneltavakseen ja siihen koukututtuaan
palaisi aina ostamaan lisää jaksoja. Näinhän esimerkiksi lehtien
jatkokertomukset toimivat. Storytelia käytetään ostamalla kerralla kuukauden käyttöaika,
jonka kuluessa voi kuunnella mitä vain vaikka vuorokaudet ympäri. Storyteli
Originalit myös tulevat palveluun aina siten, että kaikki jaksot julkaistaan kerralla.
Miksi siis piinata kuuntelijoita pilkkomalla romaanin mittainen tarina kymmeneksi eri jaksoksi? En tiedä, enkö osaa käyttää palvelua oikein vai onko puhelimessani jotain epäsopivaa sovelluksen kannalta, mutta en saa näitä Originaleja toimimaan niin, että jaksot seuraisivat automaattisesti toisiaan järjestyksessä. On kiusallista joutua vahtimaan, mikä osa olikaan juuri loppunut ja mikä alkamassa.
Miksi siis piinata kuuntelijoita pilkkomalla romaanin mittainen tarina kymmeneksi eri jaksoksi? En tiedä, enkö osaa käyttää palvelua oikein vai onko puhelimessani jotain epäsopivaa sovelluksen kannalta, mutta en saa näitä Originaleja toimimaan niin, että jaksot seuraisivat automaattisesti toisiaan järjestyksessä. On kiusallista joutua vahtimaan, mikä osa olikaan juuri loppunut ja mikä alkamassa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti