maanantai 10. kesäkuuta 2019

Vilmos Kondor: Budapestin varjot



Suomen dekkariseura myönsi ulkomaisen jännityskirjallisuuden kunniakirjan vuonna 2018 unkarilaiselle Vilmos Kondorille Budapest Noir -sarjasta. Palkintoperusteluissa todetaan sarjasta muun muassa näin: ”Kirjat ovat myös mitä ajankohtaisimpia seurattaessa Unkarin nykykehitystä. Ne osoittavat, miten tarpeellista on tuoda esiin asioita, joista päättäjät haluavat vaieta. Kondor kuvaa Unkarin tärkeitä historiallisia vaiheita tavalla, jollaiseen ei maassa ole aiemmin rohjettu tarttua.”

Jokseenkin myöhäisherännäisenä tulin tarttuneeksi tähän todella kiinnostavalta kuulostavaan sarjaan vasta, kun löysin sen aloitusosan äänikirjaversiona. Toivottavasti koko sarja tulee vielä äänikirjoiksi, sillä ainakin Budapestin varjot maistui mainiolta äänikirjana.

Sarjan päähenkilö on Zsigmond Gordon -niminen sanomalehden rikostoimittaja, joka on jossain vaiheessa asunut pitkään Yhdysvalloissa. Tähän ajanjaksoon Gordonin elämässä viitataan lyhyesti useaan otteeseen, mutta muilta osin miehen menneisyys jää pitkälti hämärän peittoon. Gordon ei vähästä hätkähdä, ja hän suhtautuu työhönsä tinkimättömän kunnianhimoisesti. Rikostoimittajana hänellä on suorat suhteet poliisilaitokselle, ja hän saa usein ensimmäisenä vihjeen mahdollisista juttuaiheista.

Budapestin varjot sijoittuu vuoden 1936 syksyyn. Vahvasti Natsi-Saksaan ja fasistiseen Italiaan päin kallistunut pääministeri Gyula Gömbös on juuri kuollut, ja myös lehdistön kiinnostus suuntautuu valtion politiikkaan ja pääministerin hautajaisiin. Samaan aikaan syrjäiseltä sivukadulta löytyy nuoren juutalaisnaisen ruumis. Tunnistaminen ei ole helppoa, koska naisen käsilaukusta on tyhjennetty kaikki paitsi juutalaisten rukouskirja. Paikalle hälytetty Gordon kuitenkin tajuaa nähneensä vain pari tuntia aiemmin saman naisen valokuvan korkea-arvoisen poliisin työpöydän laatikossa. Eikä kyse ole ollut mistään viattomasta muotokuvasta.

Viranomaisia ei naisen kuolema tunnu kiinnostavan vaan se halutaan luokitella valitettavan tavalliseksi itsemurhaksi. Mutta Gordonia naisen kohtalo ei jätä rauhaan. Kuka tämä oli, miten hänen provosoiva alastonkuvansa oli päätynyt poliisin laatikkoon, miksi hän kuoli niin kuin kuoli? Gordon saa nopeasti huomata, että asian kaivelu ei ole lainkaan turvallista hänelle itselleen eikä hänen läheisilleen. Kuvioon on selvästikin sekaantunut palkkamurhaajia ja hyvin vaikutusvaltaisia ihmisiä, jotka eivät kaihda käyttää väkivaltaa pyrkiessään omiin päämääriinsä.

Zsigmond Gordon elää poikkeuksellisen modernissa avosuhteessa naisystävänsä Krisztinan kanssa. Nuori nainen on päämäärä- ja uratietoinen graafikko, joka ei paljoa kysele miesystävänsä mielipidettä tärkeissä päätöksissään mutta joka empimättä auttaa tätä, kun tarve vaatii. Gordonin isoisä Mór on eläköitynyt kunnanlääkäri, joka viihdyttää itseään läheistensä kauhuksi kehittelemällä uusia marmeladireseptejä. Ukko Mór on hänkin tarpeellinen tuki Gordonille tämän ensimmäisen tapauksen tiimellyksessä. Mihinkään viralliseen sairaalaan mies ei nimittäin suostu menemään haavojaan paikkauttamaan.

Tyylilajiltaan Budapest Noir -sarja on siis nimensä mukaisesti kovaksikeitettyä dekkaria. Budapestin pimeät ja synkät puolet ovat sen näyttämöä. Gordonin tutkima juttu vie hänet prostituoitujen, parittajien, laittomien nyrkkeilyotteluiden, vedonlyöjien ja muiden alamaailman toimijoiden sekaan. Toki sen lonkerot ulottuvat yhteiskunnan tukipylväisiinkin, mikä osoittaa järjestelmän mädännäisyyden. Fasismin synkkä ote Euroopasta ja Unkaristakin huokuu tarinasta myös ja antaa teoksen tunnelmalle lisätummuutta. Budapestin varjot ei siis ole mikään hyvän mielen dekkari, eikä sitä sellaiseksi ole tarkoitettukaan.

Vilmos Kondor: Budapestin varjot (Budapest Noir)
Suom. Tähti Schmidt.
Tammi 2012.
Äänikirjan lukija Aku Laitinen, kesto 7 h 34 min.


Äänikirja Storytel.










Ei kommentteja:

Lähetä kommentti