Pelkään ja inhoan kaikenlaisia käärmeitä. Niin on aina ollut
ja niin on aina oleva, yritänpä sitten suhtautua asiaan eli käärmeisiin miten
järkiperäisesti tahansa.
Tästä lähtökohdasta Katri
Alatalon järkälemäiseen romaaniin Käärmeiden
kaupunki tarttuminen ei ollut aivan loppuun asti harkittu valinta. Myönnän,
etten ottanut vaaran merkkejä riittävästi huomioon. Kirjan nimi kertoo tällä
kertaa hyvinkin osuvasti sen sisällöstä. Kansikaan ei varsinaisesti hämää sen
paremmin kuvituksen kuin takakansitekstinkään osalta: ”Tunnelista aavikon alta löytyy kolme suurta käärmeenmunaa.” Saan
siis vain syyttää itseäni, että heittäydyin seikkailuun, jossa suorastaan
vilisee kaikenlaisia käärmeitä lähes joka sivulla!
Käärmeestään huolimatta kirjan ulkoasu on houkutteleva ja
kaunis, ja hankin tämän muhkean opuksen omaan hyllyyni jo hyvän aikaa sitten. Katri
Alatalo oli minulle entuudestaan tuttu kirjailija, sillä olen lukenut hänen Mustien ruusujen maa -fantasiatrilogiansa. Ilahduin kovasti huomatessani, että Alatalo
oli siirtynyt pikkuiselta Vaski-kustantamolta Gummeruksen suojiin. Samassa
yhteydessä myös kirjakoko oli muuttunut melkoisesti! En tarkoita tällä
kommentillani, että pienet kustantamot olisivat jotenkin huonompia kuin isot
talot. Mutta kirjailijan uran ja kirjojen levityksen kannalta on merkitystä
myös kustantamon resursseilla, oletan. No, tästä varmasti alan ihmiset tietävät
oikeasti enemmän, tämä on vain omaa mutuani.
Käärmeiden kaupungissa
näkyvät selkeinä Alatalon aiemmasta tuotannosta tutut vahvuudet. Teoksen oma
fantasiamaailma on luotu huolellisesti. Juoni on polveileva, oikeastaan enemmän
kudosmainen kuin janaa muistuttava jatkumo. Takakansitekstissä luvataan polttavaa
aurinkoa ja kylmäpäistä juonittelua, eivätkä nämä ole katteettomia lupauksia. Kaikki
tarinan henkilöt totisesti juonittelevat minkä ehtivät, eikä kehenkään kannata
luottaa.
Tarinan miljöö on laaja aavikko, jonka keitailla sijaitsee
kaupunkeja. Näiden kaupunkien hallitsijoina toimivat khalit. Valtatasapaino
keikahtaa, kun Dahhsamijoen varrella sijaitsevan Samitšan kaupungin hallitsija
päättää vallata Kharras-Dimin kaupungin, tuhota sen ja ottaa kaupungin asukkaat
kharrit orjikseen. Työvoimaa tarvitaan erityisesti kaivoksissa, joista
louhitaan salaperäistä kiveä, jolla vahvistetaan Rashaz’znaa, taikajalokiveä,
jota papit palvovat. Rashaz’znan taian avulla Kharras-Dim onnistutaan
yllättämään.
Tarinan keskeiset henkilöt ovat Ninette, Sulwaen ja Arry. Kolmikkoa
on lapsena yhdistänyt erilaisuus. Ninette on Kharras-Dimin khalin viides tytär,
joka ymmärtää käärmeiden kieltä, Sulwaen tietäjän oppipoika ja Arry
valkonaamainen ruukuntekijöiden oppilas, joka osaa muuttaa muotoaan. Eräänä
päivänä kolmikko löytää aavikolta kolme jättiläiskäärmeen munaa. Löydön
seurauksena kolmikon tiet eroavat vuosiksi, mutta Kharras-Dimin tuhon jälkeen
heidän tiensä risteävät uudelleen Samitšassa. Pystyvätkö he voittamaan
kohtaamansa vaikeudet ja liittoutumaan kansansa vangitsijoita vastaan?
Jokaisen erityistaidoista on matkan varrella korvaamatonta
apua, mutta mutkia on matkassa paljon, ellei vähän liikaakin. Moneen otteeseen
eri henkilöt korostavat, että aikaa ei ole paljoa ja että se on kulumassa
loppuun, mutta siitä huolimatta salaliittolaiset tuntuvat tarpovan jonkinlaisessa
upottavassa suossa. Olisin jossain 450 – 500 sivun tuntumassa totisesti
toivonut, että kirjoittaja olisi vetänyt pienempää vaihdetta silmään ja
painanut kaasua. Nyt loppurytinät, jotka ovat kyllä näyttävät ja antavat
tarinalle arvoisensa lopun, tulevat turhan pitkän vetkuttelun jälkeen. Jälleen
kerran toivoin kirjan äärellä, että sitä olisi tiivistetty ja juonta
napakoitettu, vaikka ylipäätään viihdyin tarinan parissa ihan mukavasti. Niistä
luikertelevista inhottavuuksista huolimatta. Niin, käärmeitä olisi kyllä voinut
olla vähän vähemmänkin!
Alatalon henkilöt ovat kaikkea muuta kuin suoraviivaisia ja
yksiulotteisia. Kaikki kolme keskeistä henkilöä kasvavat ja kehittyvät tarinan
mittaan. Jokainen heistä joutuu tekemään äärimmäisen vaikeita valintoja,
eivätkä he suinkaan aina valitse oikein. Toisaalta Alatalon henkilöilleen kirjoittamat
pulmatilanteetkaan eivät ole yksinkertaisia. Oikeita vastauksia on vaikea
löytää, ja välillä tuntuu, ettei sellaisia edes ole. Näitä kysymyksiä myös
pohditaan tarinassa ääneen. Kukaan henkilöistä ei myöskään ole itsestään
selvästi sankari tai edes hyvis. Kaikissa on myös pimeitä puolia ja heikkouksia.
Pidin Alatalon rakentaman maailman tasa-arvoisuudesta. Sitä
ei mitenkään korosteta tai alleviivata, mutta tarinan henkilöt ovat keskenään
yhdenvertaisia. Heidän sosiaalinen statuksensa vaihtelee juonenkäänteiden myötä
rajustikin, ja he joutuvat etsimään paikkaansa uudelleen moneen kertaan, mutta
keskenään Ninette, Sulwaen ja Arry ovat tasavertaisia. Sukupuolellakaan ei ole merkitystä.
Khali voi olla yhtä hyvin nainen kuin mies, samoin Rashaz’znaa palveleva pappi.
Päädyin Käärmeiden
kaupungin kanssa jälleen miettimään kirjan luokittelua ja kohderyhmää.
Genreltään teos on fantasiaa ja kirjastoissa se on sijoitettu aikuisten
fantasiahyllyihin. Se lienee oikea sijoituspaikka, sillä aikuisten
kirjallisuudeksi minäkin sen lasken, vaikka se soveltuu toki myös ns. YA- eli
nuorten aikuisten kirjallisuudeksi.
Katri Alatalo: Käärmeiden kaupunki
Gummerus 2017. 686 s.
Ostettu.
Katri Alatalo: Käärmeiden kaupunki
Gummerus 2017. 686 s.
Ostettu.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti